۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
الکتروموتورها چطور به آسانی زندگی تو را بهتر می کنند؟

الکتروموتورها چطور به آسانی زندگی تو را بهتر می کنند؟

شاید سوال پیش بیاید که این وسیله پرکاربرد که عامل حرکت دستگاه های مختلف می باشد چیست؟

به گزارش بازار، شاید سوال پیش بیاید که این وسیله پرکاربرد که عامل حرکت دستگاه های مختلف می باشد چیست؟ حتی ممکن است برخی فراموش کنند که در اکثر دستگاه های برقی که با نیروی الکتریکی کار می کنند موتور الکتریکی وجود دارد. زیرا به علت کاربرد فراوانی که موتورهای الکتریکی در زندگی پیشرفته امروزی دارند گاها فراموش می شوند.

موتور الکتریکی دستگاهیست که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند که اولین بار توسط نیکولا تسلا اقدامات گسترده ای در زمینه اختراع این دستگاه صورت گرفت. نحوه کار موتورهای الکتریکی در انواع مختلف آن تقریبا مشابه است. موتورهای الکتریکی یک بخش ثابت به نام استاتور و یک بخش متحرک به نام روتور دارند. ایجاد یک میدان مغناطیسی بین دو قطب مثبت و منفی باعث چرخش روتور و ایجاد نیروی حرکتی (مکانیکی) از نیروی الکتریکی می شود و می توان آنها را به دو دسته اصلی الکتروموتور صنعتی و الکتروموتور خانگی تقسیم کرد.

الکتروموتور صنعتی

الکتروموتور صنعتی سبب پیشرفت زیادی در صنعت شده است. در صنایع فلزات و فولاد الکتروموتور کاربرد زیادی در ارتباط با ساخت مواد، جابجایی مواد، کمپرسور و فن دارد. در صنایع فولاد جهت انجام کارهای سنگین وجود الکتروموتور اهمیت زیادی دارد. در این صنعت زمانی که ضایعات فلزی ذوب می شوند به دلیل بالا بودن دمای این بخش از کارخانه استفاده از موتور الکتریکی با کیفیت که ایمنی سیستم را تضمین کند اهمیت بالایی دارد.

الکتروموتورهایی که در این صنعت استفاده میشوند از نوع الکتروموتور صنعتی غلتکی است. طراحی این نوع از الکتروموتور به گونه ایی است که در برابر حرارت زیاد مقاومت بالایی دارد و این مقاومت الکتروموتور توقف در تولید را به کمترین مقدار ممکن می رساند. از کاربردهای دیگر الکتروموتور صنعتی، استفاده از این دستگاه در صنعت سیمان است. در این صنعت کارایی الکتروموتور در بخش سایش، جابه جایی مواد اولیه و آسیاب سیمان است. در این صنعت می توان از انواع الکتروموتورهای: دو استاتوره، روتور سیم پیچی شده، روتور قفسی و سکتور موتور استفاده کرد.

الکتروموتور صنعتی دو استاتوره، از این مدل برای حمل و نقل مواد اولیه به وسیله نوار نقاله استفاده می شود. قدرت این الکتروموتور ۷۰۰ اسب بخار و دور ۱۷۵۰ است، که البته میزان دور قابل کنترل است. مزیت این الکتروموتور این است که سرعت از حالت صفر در مدت ۱۰ دقیقه به حالت عادی برای کار کردن جهت حمل و نقل مواد اولیه می رسد.

سکتور موتور، استفاده از این دستگاه در صنعت سیمان جهت خرد کردن مواد اولیه است. این الکتروموتور فضای زیادی را نمی گیرد و همچنین برای راه اندازی به ترانس نیاز ندارد. الکتروموتورهایی که در صنعت سیمان استفاده می شوند به دلیل گرد و غبار موجود در محل باید حتما فیلتر داشته باشند.


در بخش آسیاب سیمان از الکتروموتورهای روتور سیم پیچی استفاده می شود. الکتروموتورهایی که در بخش آسیاب استفاده می شوند بزرگترین الکتروموتورها در صنعت سیمان هستند به طوری که ۳ درصد برق مصرفی کارخانه را شامل می شوند.

انواع الکتروموتورهای خانگی موتوژن

الکتروموتور صنعتی موتوژن با مصارف خانگی در انواع مختلفی تولید شده و عرضه می گردد. از جمله این موتورهای پرکاربرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکتروموتور کولر مجهز به اسپلیت فاز و به صورت دو سرعته

الکتروموتور خانگی کولری مجهز به خازن استارت و به صورت دو سرعته

موتورهای الکتریکی یا الکتروموتورهای مجهز به اسپلیت فاز قابل استفاده در پمپ سیرکولاتور

موتورهای کولری دو سرعته از نوع خازن دائم- خازن استارت

موتورهای الکترونیکی کولری مجهز به خازن دائم و در نوع دو سرعته

موتورهای پرتابل یا قابل حمل کولری دو سرعته

موتور الکترونیکی کولری مدل PM

موتور کولری دو سرعته با قدرت ۱.۵ اسب بخار

انواع مشعل ها

و …

الکتروموتورها چطور به آسانی زندگی تو را بهتر می کنند؟

قدرت نیروی گشتاور ایجاد شده و توان موتور الکتریکی به قدرت میدان مغناطیسی وابسته است. قدرت یک موتور الکتریکی در واقع بیانگر میزان قدرت مکانیکی آن می باشد. علاوه بر آن، گشتاور خروجی که توسط الکتروموتور ایجاد می شود نیز اهمیت بالایی دارد. در واقع هر چقدر میزان قدرت دورانی موتور افزایش یابد گشتاور آن نیز بالا می رود. بنابراین هنگام انتخاب و خرید موتور الکتریکی باید به میزان توان تولیدی و گشتاور خروجی دستگاه دقت نمود و بر حسب نیاز خریداری کرد.

الکتروموتور یا الکتروپمپ ها از جهات مختلفی طبقه بندی می شوند. از نظر منبع تغذیه به دو دسته جریان متناوب و جریان مستقیم دسته بندی می شوند. الکتروموتورهای جریان متناوب و جریان مستقیم خود به دسته های دیگری طبقه بندی می شوند مانند جریان متناوب سری، موازی، کمپوند و یا جریان مستقیم القایی، سنکرون و غیره.

از نظر نوع کاربری نیز به دو دسته خانگی و صنعتی طبقه بندی می شوند. کاربرد دینام های جریان متناوب در موتورهای خانگی و صنعتی بیشتر است زیرا این دسته از الکتروموتورها قیمت و هزینه نگهداری پایین تری دارند. ضمن اینکه طراحی ساده تر و اتصال راحت تری به منبع تغذیه دارند.

همچنین الکتروموتورها به دو دسته سه فاز و تک فاز طبقه بندی می شوند. نوع سه فاز گشتاور بالایی ایجاد می کند و در صنایع بزرگ کاربرد دارد ولی نوع تک فاز کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد زیرا به راحتی و با اتصال به برق شهری کار می کند.

شرکت گل الکتریک پارت

شرکت گل الکتریک پارت www.goalelectric.ir خدمات خود را به صورت آنلاین و حضوری، با هزینه مناسب به مشتریان ارائه می دهد. خدمات این شرکت در راستای فروش مدلهای مختلف الکتروموتور صنعتی موتوژن، الکتروموتور خانگی با قیمت مناسب و همچنین الکتروپمپ و الکتروموتور است. قبل از معرفی کاربرد و انواع الکتروموتور بهتر است بدانیم خود الکتروموتور به چه معنی است؟ الکتروموتور دستگاهی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و امروزه کاربرد زیادی در صنعت، کشاورزی و خانگی دارد.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha