۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت گوجه | آبیاری تیپ مصرف آب را به یک سوم کاهش داد
رئیس جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

افزایش ۳۰۰ درصدی برداشت گوجه | آبیاری تیپ مصرف آب را به یک سوم کاهش داد

بجنورد- یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت گوجه فرنگی به روش نوار آبیاری تیپ، مصرف آب را به یک سوم کاهش داده و تولید را ۳۰۰ درصد افزایش داده است.

عبداله یوسفی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: گوجه فرنگی محصولی است که پرورش آن نیاز به آب فراوان دارد موضوعی که با توجه به کم آبی فعلی باید برای آن دست به اقداماتی نوین و موثر زد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به کمبود منابع آبی بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی می‌تواند سبب افزایش بهره‌وری در مقایسه با روش‌های سنتی و غرقابی باشد.

وی با بیان اینکه هر هکتار ۱۲۰ تن در این روش برداشت می‌شود، افزود: با روش سنتی متوسط برداشت گوجه فرنگی در هر هکتار ۲۵ تن است.

یوسفی خاطر نشان کرد: از مزیت‌های مهم آبیاری به روش تیپ، کاهش یا حذف تبخیر خاک، محدودیت نفوذ عمقی آب و کاهش علف هرز می‌شود.

وی یادآور شد: کشت گوجه فرنگی به روش آبیاری تیپ، مصرف آب را به یک سوم کاهش می‌دهد به این ترتیب کارشناسان به کشاورزان آبیاری از این روش را توصیه می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه آبیاری به روش تیپ عملکرد خوبی دارد آن را بین کشاورزان پیشرو منطقه توسعه دادیم.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی بیش از دو هزار ۱۴۰ هکتار اراضی زیرکشت گوجه فرنگی وجود دارد، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۹۶ هزار تن گوجه فرنگی در سال جاری برداشت شود.

کد خبر: ۱۶۰٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha