۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۴
راهکار بهبود شرایط کلی بازار از جاده دو صنعت پالایشی و خودرو می‌گذرد
معاون سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان:

راهکار بهبود شرایط کلی بازار از جاده دو صنعت پالایشی و خودرو می‌گذرد

راهکارهای بهبود شرایط کلی بازار از مسیر دو صنعت خودرو و پالایشی می‌گذرد. برای رقم خوردن آن، باید شرکت پالایش و پخش هر چه سریعتر اطلاعات لازم برای تهیه گزارش‌ پالایشی‌ها را در اختیار آنها قرار دهد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، معاون سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان با بیان این مطلب گفت: در یک دسته‌بندی کلی عوامل اقتصادی، سیاسی و مباحث مربوط به مالی رفتاری از جمله عوامل موثر بر بازارسرمایه و از بازیگران اصلی در خصوص میزان بازدهی شاخص کل بر بازار سرمایه هستند. این ایفای نقش در قالب تحلیل نرخ‌های جهانی، دلار، نقدینگی، چاپ پول، تورم یا تحلیل مربوط به عرضه و تقاضای سهام است که در این قالب‌ها خود را نشان می دهند.

وزن و سهم تاثیرگذاری هر یک از این عوامل کلان سیاسی و اقتصادی در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت و متغییر است. به این معنی که در یک بازه زمانی مشخص ممکن است نرخ های جهانی در رشد و افت بازار پیش رو باشد اما در یک بازه زمانی دیگر عوامل سیاسی بر بازار تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد و تبدیل به سیگنال‌دهنده اصلی بازار شود.

محسن سیار در بررسی شرایط فعلی و نگرانی‌ها و چشم‌انداز بازار افزود: در حال حاضر صنایع بزرگ و کمک‌کننده به رشد بازار، صنایع پالایشی و خودروسازی هستند. صنعت پالایشی از گزارش‌های بنیادی مناسبی برخوردار بوده و پوشش سود خوبی داشته است. هرچند که گزارش‌های منتشر شده این صنعت محتاطانه بوده اما انتظار داریم که در گزارش‌های حسابرسی شده، سود اعلامی شرکت‌ها افزایش پیدا کند. این موضوع خود پتانسیل بنیادی برای رشد این شرکت‌ها به شمار می آید که می تواند به کلیت بازار جهت‌دهی کند.

او تصریح کرد: صنعت خودروسازی هم با پتانسیل فروش محصول در بورس کالا و واگذاری بلوک دولتی سهام خود مواجه است که مهمتر از انجام معاملات آنها اینکه سهام آنها در دست چه اشخاص و گروه‌هایی افتد و آنها چطور بتوانند آینده این صنعت را متحول کنند؛ برای بازار مهم و اثرگذار است. به این معنی که مباحث مربوط به واگذاری در اقتصاد کلان خیلی موثرتر از انجام این معاملات است.

معاون سرمایه‌گذاری الماس حکمت ایرانیان ادامه داد: به نظر می‌رسد راهکارهای بهبود شرایط کلی بازار از مسیر دو صنعت خودرو و پالایشی می‌گذرد. برای رقم خوردن چنین اتفاقی، باید شرکت پالایش و پخش اطلاعات لازم برای تهیه گزارش‌ پالایشی‌ها را در اختیار آنها قرار دهد تا صورت‌های مالی حسابرسی شده زودتر منتشر شود و همچنین در صنعت خودرو نیز باید مشتری‌ها مشخص و ارزش‌گذاری انجام شود.

سیار اضافه کرد: البته بازار نگرانی‌هایی هم در خصوص صنایع خودرو و پالایش دارد. همین موضوع سبب شده تا قیمت‌های سهام این صنایع نوسانات زیاد مثبتی نداشته باشد. در خصوص صنعت پالایش ظاهرا بازار نگران این است که حتی اگر گزارشات حسابرسی مناسب باشد، احتمال اینکه دولت روی سود این شرکت‌ها دست بگذارد وجود دارد و بتواند با راه‌های مختلف سود بیشتری را برای خود بردارد. مجموع این اتفاقات سبب شده تا بازار با داشتن پتانسیل رشد، اما با چاشنی احتیاط قدم بردارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: به نظر می رسد قیمت سهام شرکت‌ها در بخش صنایع متوسط و کوچک که بیشتر بر پایه تورم و مجوز افزایش نرخ قیمت‌گذاری محصولات هستند، مانند سیمان، غذا و دارو و صنایع مشابهی مانند کاشی و سرمایک، صنایع پیشرو این دسته از صنایع باشند؛ اما به نظر می‌رسد در نگاهی کلی اگر کامودیتی ها شروع به اصلاح نکنند، بازار با ریزش رو به رو نباشد و انتظار افت جدی و نگران‌کننده و هیجانی نباید در بازار داشت؛ در این شرایط بازار می‌تواند نوسانی بوده و سیگنال رشد بازار را باید در تدام افزایش حجم معاملات خرد روزانه در نظر داشت.

کد خبر: ۱۶۰٬۲۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha