۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
مصوبات شورای عالی بورس درباره شرکت های غیر بورسی سهام عدالت

مصوبات شورای عالی بورس درباره شرکت های غیر بورسی سهام عدالت

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در پاسخ به تصمیمات شورای عالی بورس در خصوص سهام عدالت در بازار سرمایه گفت: در این جلسه سه تصمیم گرفته شدکه عمدتا مرتبط با شرکت‌های غیربورسی هستند.

به گزارش بازار، پیمان حدادی تصریح کرد: اول آنکه به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شد که در صورت درخواست شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت در رابطه با افزایش سرمایه اقدامات لازم را انجام دهد. دوم آنکه سازمان خصوصی سازی با همکاری شرکت سپرده گذاری در پایان شهریور سال جاری سود سهام عدالت از محل سود شرکت‌های غیر بورسی را پرداخت کند و تصمیم سوم هم این بود که سازمان خصوصی سازی با همکاری سازمان بورس فرایند پذیرش شرکت‌های سرمایه پذیر غیر بورسی در شرکت‌های بورس و فرابورس را پیگیری کند تا در اسرع وقت فرایند پذیرش و درج نماد شرکت‌ها انجام شود.

او افزود: انجام شدن افزایش سرمایه به این معنی است که درصد مالکیت سهام عدالت در این شرکت‌های غیربورسی تغییر و کاهش پیدا نخواهد کرد. وقتی این افزایش سرمایه‌ها انجام شود مازادی از سودهای سال گذشته نزد سازمان خصوصی سازی باقی خواهند ماند.

حدادی اظهار داشت: بحث شفافیت در مصوبه سوم موضوع مهمی است، چراکه تقریبا ۵۰ میلیون سهامدار مورد پوشش قرار داده است. طبق آئین نامه اجرایی شرکت‌های غیربورسی و سهام عدالت باید در یک هلدینگ به نام هلدینگ ایرانیان تجمیع می‌شدند که سهام این هلدینگ به ۴۹ میلیون نفر سهامداران عدالت اختصاص دارد که تمام موارد آن را سازمان خصوصی سازی انجام داده و در مرحله ثبت این هلدینگ هستند.

او در ادامه گفت: در اداره ثبت نیز، هرچه دارایی‌های این هلدینگ که همین شرکت‌های غیربورسی هستند، شفاف‌تر شود و موجب می‌شود تا ارزش این هلدینگ تا حدود زیادی میزان دارایی آن‌ها را مشخص کند؛ لذا شورای عالی بورس به سازمان خصوصی سازی تأکید کرد که با همکاری سازمان بورس در اسرع وقت تمهیدات لازم درخصوص پذیرش این شرکتها، با شرکت بورس تهران یا شرکت فرابورس ایران انجام دهد.

حدادی پذیرش ۳ شرکت از این ۱۳ شرکت را قطعی اعلام کرد و تصریح کرد: ۱۰ شرکت مابقی هم با توجه به دستور موکد معاونت نظارت بر بورس و ناشران سازمان بورس و برگزاری جلساتی از سوی شرکت بورس و و فرابورس با این ۱۰ شرکت، روند کار را به سمت جلو خواهد برد.

حدادی در خصوص پرداخت سود سهام عدالت این ۱۳ شرکت تاکنون گفت: تاکنون سازمان خصوصی سازی سودی بابت این ۱۳ شرکت غیربورسی به حساب سهامداران واریز نکرده است که با توجه به مصوبه شورای عالی بورس بعد از افزایش سرمایه ای، باید بلافاصله سود به حساب سهامداران واریز شود.

او درباره مبلغ سود این شرکت‌های غیربورسی تصریح کرد: تاکنون سودی برای شرکت‌های غیربورسی سودی واریز نشده است و به نظر می‌رسد رقم خوب و قابل توجهی باشد، هرچند که نسبت به رقم اسفندماه سال گذشته به مراتب کمتر است. همچنین بر اساس مصوبه اخیر شورای بورس، سهامداران برای دریافت سود خود تا پایان شهریورماه، باید حتما در سجام ثبت نام کرده باشند.

حدادی درباره برنامه‌های آینده سازمان بورس برای بحث سهام عدالت گفت: بحث سهام عدالت ۱۵ سال است که هنوز کامل به سرانجام نرسیده است که یکی از دلایل آن هم موارد غیرقانونی آن بوده است. همچنین، شناسایی غلط مشمولین سهام عدالت هم مزید بر علت این موضوع بوده است. قرار است در جلسه هجدهم که برگزار خواهد شد، به بررسی چالش‌های سهام عدالت پرداخته شود و خود شورای عالی بورس تصمیم گیرنده نهایی آن باشد. همچنین براساس ابلاغیه ۹/۰۲/۹۹ رهبری، نهاد تصمیم گیرنده در رابطه با آزادسازی سهام عدالت و ساماندهی آن شورای عالی بورس است که در این راستا، آئین نامه‌ای وجود دارد که البته نیاز به اصلاح دارد.

کد خبر: ۱۶۰٬۰۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha