۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶
دلایل کمرنگ بودن تجارت الکترونیک در صنعت کشاورزی جهان| آیا آمازونِ کشاورزی در راه است؟
بازار گزارش می دهد؛

دلایل کمرنگ بودن تجارت الکترونیک در صنعت کشاورزی جهان| آیا آمازونِ کشاورزی در راه است؟

درحالیکه کشاورزی جهان از ورود به دنیای تجارت الکترونیک امتناع میکنند تحلیلگران معتقدند نگرانی در مورد موجودی‌ها و تحویل به موقع نهاده‌ها، کشاورزان را از راه های الکترونیکی تهیه این منابع دور کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی جهان در حال حاضر با چالشهای عدیده ای مواجه است و در حالی که از یکسو گرمایش زمین و خشکسالی گریبانگیر فعالان این بخش شده با کمبود و افزایش قیمت نهاده های تولید و محصولات ذاستراتژیکی همچون گندم، جو، ذرت و سویا به واسطه جنگ روسیه و اوکراین، تنش های بسیاری در جهان ایجاد شده است. به طوری که از یکسو کشورهای مختلف سیاستهای غذایی خود را بر کاهش صادرات گذاشته اند و از سوی دیگر تحلیلگران در مورد وقوع قحطی در سراسر جهان هشدار می دهند. با این وجود یکی از مباحث مطرح در صنعت کشاورزی جهان از دیرباز سنتی بودن روشهای تجارت در این بخش بوده است به طوری که هنوز هم اغلب کشاورزان جهان معاملات سنتی را بر دیگر روشهای نوین ترجیح می دهند.

یکی از دلایل کمرنگ بودن تجارت الکترونیک در صنعت کشاورزی این است که غالب کشاورزان اعلام کرده اند به تحویل و به‌موقع بودن خریدهای آنلاین اعتماد ندارند

دلایل بی اعتمادی کشاورزی جهان به تجارت الکترونیک
به گفته کارشناسان در حالی طی دو سال اخیر جهان درگیر همه گیری covid-۱۹ بوده است و این امرسایه بسیار طولانی و سنگینی بر زنجیره تامین و اقتصاد کل جهان انداخته است اما باز هم درصد کمی از کشاورزان می گویند که هر مقدار از نهاده های تولید محصول خود را به صورت آنلاین برای سال زراعی آینده خریداری خواهند کرد. این در حالی است که به نظر می رسید در چنین شرایطی تامین آنلاین محصولات مورد نیاز با استقبال بالایی مواجه شود. کارشناسان در این خصوص می گویند: نگرانی در مورد موجودی ها و تحویل نهاده های حیاتی برای کشاورزان می تواند آنها را از راه های الکترونیکی تهیه این منابع دور کند.

در واقع بر اساس نظر سنجی که در سال ۲۰۲۱ از سوی سازمانهای جهانی مربوطه انجام شده است در این خصوص که چرا کشاورزان تمایلی به خرید آنلاین هیچ بخش از نهاده های مورد نیاز خود نیستند، مشخص شده است غالب کشاورزان اعلام کرده اند «به تحویل و به‌ موقع بودن خریدهای آنلاین اعتماد ندارند.»

از سوی دیگر بر اساس نظر سنجی که طی ۵ سال اخیر توسط مجله فارم صورت می گیرد در خصوص اینکه در سال جاری آیا کشاورزان قصد خرید نهاده های تولید را به صورت آنلاین دارند یا خیر مشخص شده است که در سال ۲۰۲۲ تنها ۱۲ درصد اعلام آمادگی کرده اند و این کمترین مقدار در طی ۵ سال اخیر بوده است. این در حالی که به گفته نظرسنج های این مجله تخصصی بین المللی، وقتی پای عمل می رسد این درصد نیز کاهش می یابد؛ به طوری که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد از کشاورزان حاضر در نظر سنجی اعلام کرده بودند قصد دارند به صورت آنلاین نهاده های مورد نیاز خود را تهیه کنند اما در عمل تنها ۱۴ درصد از آنها حرف خود را عملی کردند و مابقی ترجیح داده اند از طریق های سنتی و به صورت حضوری خرید کنند.

مرکز تجارت الکترونیک تخصصی کشاوزی FBN، با مقاومت شدیدی از سوی تولیدکنندگان عمده بذر و مواد شیمیایی، خرده فروشان نهاده های کشاورزی و حتی برخی از کشاورزان مواجه است

FBN؛ تجارت الکترونیک مستقیم به مزرعه
بر اساس این گزارش علیرغم مقاومت صنعت کشاورزی جهان در برابر استفاده از تجارت الکترونیکی، در سال ۲۰۱۴ مرکز تجارت الکترونیکی FBN به صورت تخصصی در حوزه کشاورزی شروع به کار کرد که «جک کاکس» یکی از مغزهای متفکر این مرکز تجارت پیش از این برای شرکت آمازون کار می کرده است. او می گوید: در واقع این مرکز یک تجارت الکترونیک مستقیم به مزرعه است.

او می گوید: نکته جالب توجه اینکه پنج مرکز تکمیل FBN واقع در سراسر ایالات متحده به عنوان مرکز اصلی برای ذخیره نهاده ها و محصولات کشاورزی عمل می کنند که برخی از آنها توسط این شرکت تولید می شوند. از سوی دیگر

کاکس می‌گوید: «ما اتوماسیون‌های زیادی داریم، وقتی سفارشی وارد می‌شود، از طریق سیستم‌های ما به یک ساختمان اختصاص می‌یابد، که همه خودکار هستند و اغلب در عرض ۱۵ دقیقه پس از پاک شدن سفارش از طریق فرآیند تأیید ما اتفاق می‌افتد.»

در حالی که سیستم تجارت الکترونیک به نظر می رسد با تکنولوژی بالا باشد، در واقع مقدار زیادی اتوماسیون در داخل این مرکز وجود ندارد و در عوض، این کارمندان هستند که سفارشات را انجام می دهند و کیفیت و کمیت محصولاتی را که برای ارسال آماده می شوند بررسی می کند و در نهایت در عرض ۱۵ دقیقه پس از تایید ما، ارسال کالا آغاز می شود.

بر اساس این گزارش، از همان بدو شروع فعالیت این مرکز تجارت الکترونیک تخصصی کشاوزی، با مقاومت شدیدی از سوی تولیدکنندگان عمده بذر و مواد شیمیایی، خرده فروشان نهاده های کشاورزی و حتی برخی از کشاورزان مواجه شده است. به همین دلیل موسسان این مرکز استراتژی ورود به بازار آن‌ها را تغییر دادند تا به تدریج مورد پذیرش کشاورزان قرار بگیرند.

دلیل رشد کم تعداد کشاورزانی که به صورت آنلاین نهاده خرید می کنند در واقع این است که اغلب کشاورزان دلیلی برای تغییر نحوه خرید نهاده‌های محصول خود نمی‌بینند

قیمت، سهولت خرید و تحویل به موقع؛ مهمترین فاکتورهای مد نظر کشاورزان برای خرید نهاده های تولید
چارلز بارون، یکی از بنیانگذاران FBN نیز می گوید: آمازون به دنیا یاد داده است که چه انتظاری داشته باشد، که وقتی روی دکمه کلیک می‌کنم، محصولات دو روز بعد نشان داده می‌شوند و سپس همیشه می‌توانم قیمت آن را ببینم. ؛ اینها چیزهای بزرگی هستند که در دنیای مصرف وجود دارند و در صنعت کشاورزی وجود ندارند.

وی ادامه می دهد: اگرچه بعد از ۸ سال که از تاسیس این مرکز تجارت الکترونیک تخصصی بخش کشاورزی می گذرد هنوز هم کشاورزان در مورد خرید آنلاین نهاده های تولید خود از این طریق مردد هستند و به کندی پیش می رود اما تجربه آمازون نشان داده است که اعتماد به تدریج ایجاد می شود.

در واقع بر اساس داده های منتشر شده یک نظر سنجی محله بین المللی فارم، ۸ درصد از کشاورزان در سال ۲۰۱۸ نهاده های گیاهی را به صورت آنلاین خریداری کرده اند و تا سال ۲۰۲۱ این تعداد تنها به ۱۴ درصد رسیده است و به گفته تحلیگران این تردید ممکن است ریشه در این واقعیت داشته باشد که اکثر کشاورزان دلیلی برای تغییر نحوه خرید نهاده‌های محصول خود نمی‌بینند، زیرا ۸۰ درصد می‌گویند که امروز از تامین‌ کننده نهاده خود راضی هستند.

بر اساس این گزارش «فارم» همچنین متوجه شد زمانی که کشاورزان به فکر خرید نهاده‌های گیاهی هستند، قیمت همچنان مهمترین فاکتور است و به دنبال آن در دسترس بودن و سهولت خرید همراه با تحویل در رده های بعدی اهمیت برای کشاورزان قرار دارد.

به گفته تحلیلگران، مشکلات زنجیره تامین و نگرانی ها در مورد تامین منابع برای سال زراعی جدید که با بحران های جهانی همراه است، ممکن است کشاورزان بیشتری را به خرید آنلاین ترغیب کند

توسعه فروش میدانی؛ ترفند مرکز تجارت الکترونیک تخصصی کشاورزی برای افزایش فروش نهاده به کشاورزان در ۲۰۲۲
از سوی دیگر به گفته تحلیلگران، مشکلات زنجیره تامین و نگرانی ها در مورد تامین منابع برای سال زراعی جدید که با بحران های جهانی همراه است، ممکن است کشاورزان بیشتری را به خرید آنلاین ترغیب کند. به خصوص اینکه مرکز تجارت الکترونیک FBN اعلام کرده است که فروش تجارت الکترونیک آنها در سال جاری افزایش یافته است و بیشترین علاقه به خرید آنلاین مربوط به موارد و محصولاتی بوده که برخی از خرده فروشان محلی نمی توانستند قیمت یا مقدار آن را تضمین کنند.

نکته جالب توجه اینکه از آنجایی که پذیرش تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی کُند است، مرکز FBN مدل اصلی خود را تغییر داده است و این شرکت اکنون دارای یک سازمان فروش میدانی است که مشابه ساختار معمولی خرده فروشی به طور مستقیم با کشاورزان کار می کند.

این شرکت همچنین محصولاتی را در خارج از دنیای زراعی ارائه می دهد که در دام و محصولاتی که در بخش بهداشت حیوانات کاربرد دارند گسترش می یابد و مدیران این مرکز معتقدند: مهم نیست که یک کشاورز یا دامدار می‌ خواهد چه محصولی بخرد، بلکه مهم این است که کشاورزانی که به دنبال یافتن محصول مورد نیاز خود در عرض چند روز هستند بتوانند به صورت آنلاین خرید مطمئن داشته باشند.

به همین دلیل، کاکس یکی از مغزهای متفکر FBN می گوید: از تولید برخی از مواد شیمیایی گرفته تا خرید بیشتر نهاده های تولید محصولات کشاورزی را به صورت آنلاین عرضه می کنیم و در این راه سرمایه گذاری بسیاری کرده ایم چرا که معتقدیم این سرمایه گذاری به FBN کمک می کند تا تبدیل به آمازونِ کشاورزی شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha