۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
توسعه متوازن صنعت پتروشیمی براساس الگویی جامع
نهمین دوره جایزه تعالی برگزار می‌شود

توسعه متوازن صنعت پتروشیمی براساس الگویی جامع

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: هدف از برگزاری جایزه تعالی، ساماندهی پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی براساس الگویی جامع است.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، حسن عباس‌زاده در نخستین نشست هم‌اندیشی نهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که امسال برگزار می‌شود، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی به‌عنوان صنعتی پیشرو با شتاب در حال توسعه و پیشرفت است و در این مسیر استفاده از تجربه‌ها و دستاوردها می‌تواند مسیر توسعه متوازن صنعت پتروشیمی ایران را هموار کند.

وی افزود: حضور مجتمع‌ها و طرح‌های پتروشیمی در این دوره می‌تواند در ابعاد مختلف جایزه تعالی اثربخش باشد و دبیرخانه نیز با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود آماده هرگونه همکاری با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی برگزاری این جایزه است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تاکنون هشت دوره جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شده است، ادامه داد: هدف از برگزاری جایزه تعالی، ساماندهی پروژه‌های بهبود شرکت‌های پتروشیمی براساس یک مدل جامع است.

عباس‌زاده با بیان اینکه الگوی EFQM رشد و توسعه را در ۹ معیار رهبری، راهبرد، کارکنان، شرکای تجاری و منافع، فرآیندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد به‌صورت همزمان پیش می‌برد، گفت: شرکت‌های پتروشیمی ایران هرساله براساس این الگو که در بسیاری از کشورها و شرکت‌های صنعتی و غیرصنعتی نیز استفاده می‌شود، ارزیابی می‌شوند.

وی گفت: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط مختلف از جمله کرونا موضوع ارزیابی شرکت‌های پتروشیمی انجام نشد اما امسال با توجه به تلاش‌ها از سوی دبیرخانه، نهمین دوره این جایزه با حضور گسترده شرکت‌های علاقه‌مند برگزار خواهد شد.

ضرورت استفاده از شیوه‌های نوین مدیریت
علی‌محمد بساق‌زاده، رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی پتروشیمی نیز در این نشست اظهار کرد: پس از وقفه ایجاد شده در فرآیند برگزاری جایزه تعالی، امیدواریم فرآیند نهمین دوره جایزه تعالی را در سال ۱۴۰۱ با حمایت و اعتقاد راسخ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شود.

وی افزود: امروزه استفاده از شیوه‌های نوین مدیریت برای صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع به یک ضرورت تبدیل شده است. در این صنعت از سال‌های قبل سیستم‌های مدیریتی مانند ‌سیستم مدیریت کیفیت، ایزو و دیگر سیستم‌های مدیریتی استفاده می‌شده و مدیران سعی می‌کردند بر اساس این سیستم‌ها بقا، پایداری و توسعه شرکت‌های خود را تضمین کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی پتروشیمی تصریح کرد: برگزاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی و استفاده از الگوهای علمی روز دنیا، خطوط راهنمایی برای صنعت پتروشیمی و گروه‌های ذینفع این صنعت ایجاد می‌کنند تا پیشرفت‌ها و عملکرد خود را در زمینه کیفیت و تعالی سازمانی تعالی اندازه‌گیری کرده و با تکیه بر نقاط قوت خود ضمن شناسایی و رفع فرصت قابل بهبود، در مسیر تعالی گام بردارند.

به گفته بساق‌زاده، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک ارگان دولتی پیشرو و برتر در کشور، پیاده‌سازی مدل جایزه تعالی را در سال ۱۳۸۹ با مصوبه هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز کرد که پس از طی موفقیت‌های کسب شده صنعت در این مسیر امروز شاهد برگزاری جشنواره نهمین دوره آن هستیم.

وی با بیان اینکه از مهمترین اهداف جایزه تعالی صنعت پتروشیمی توسعه فرهنگ تعالی و ارج نهادن به کارکنان و سازمان های متعالی است، افزود: در تلاشیم تا با ایجاد فضای رقابتی برای استقرار سیستم‌های نوین مدیریتی و فراهم کردن بستری مناسب برای معرفی و به اشتراک‌گذاری تجربه‌های موفق سازمان‌ها، شاه کلید موفقیت و سرآمدی این صنعت را در دست بگیریم و به مقصد نهایی خود سرافرازی ایران عزیزمان برسیم.

رئیس شورای سیاست گذاری جایزه تعالی در خصوص نحوه ارزبابی مشارکت‌کنندگان، گفت: ارزیابی‌ها براساس ویرایش ۲۰۲۰ الگوی EFQM برای شرکت‌های تولیدی و الگوی CPM۳ برای طرح‌های صنعت پتروشیمی است.

بساق‌زاده با بیان اینکه یکی از اقدام‌های ارزنده دبیرخانه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی که با کمک مشاوران این حوزه در حال برنامه‌ریزی است، توانمندسازی ارزیابان داخل صنعت پتروشیمی است، یادآور شد: در سال‌های گذشته تقریبا نیمی از تیم ارزیابان خارج از صنعت بودند که به صورت حرفه‌ای عملکرد و نتایج سازمان را بررسی کرده و سرانجام برداشت خود را براساس معیارهای الگو در قالب گزارش بازخورد به شرکت ارائه می‌دادند. امسال همزمان با برگزاری فرآیند نهمین دوره در نظر داریم با توانمندسازی ارزیابان داخل صنعت برای دو مدل EFQM و CPM۳ بتوانیم برای بهبود مستمر و پایدار قدم بزرگی برداریم.

وی افزود: در سال گذشته شاهد برگزاری فرآیند صحه‌گذاری پروژه‌های بهبود شرکت‌های متقاضی بودیم. در واقع دبیرخانه با اجرای این فرآیند از یک سو میزان موفقیت خود را دراجرای ۸ سال برنامه‌های تعالی در صنعت پتروشیمی و گروه ذینفعان سنجیده و از سوی دیگر عملکرد سازمان‌های متعالی با دیگر شرکت‌ها را مقایسه کرده است.

نشست هم‌اندیشی نهمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ با حضور حسن عباس‌زاده، مدیر توسعه و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، علی‌محمد بساق‌زاده رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی، اعضای دبیرخانه و نیز نمایندگان جایزه تعالی سازمانی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی برگزار شد.

کد خبر: ۱۵۹٬۷۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha