۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
اقلام خوراکی در استان سمنان ۸۶ درصد گران‌تر شد| سرعت خیره کننده تورم
بازار بررسی کرد؛

اقلام خوراکی در استان سمنان ۸۶ درصد گران‌تر شد| سرعت خیره کننده تورم

سمنان- نگاهی به آمارهای منتشر شده در زمینه تورم خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که خوراکی و آشامیدنی در استان سمنان با رشد ۸۶.۳ درصدی روبرو بوده است.

بازار، گروه استان‌ها: نگاهی به آمارهای انتشار یافته از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه خرداد ماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٣٩, ٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد همچنین نرخ تورم نقطه‌ای خرداد ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ١٣, ٢ واحد درصد افزایش یافته است.

به عبارت دیگر تورم ماهانه خرداد با رشد ۱۲.۲ درصدی و تورم نقطه به نقطه با رشد ۵۲.۵ درصدی، بیشترین نرخ تورم در دو دهه اخیر بوده‌اند در استان سمنان اما شاخص‌ها رشد عجیبی داشته‌اند به خصوص در زمینه خوراکی‌ها شاهد افزایش ۸۶.۳ درصدی کالا هستیم در حالی که مسئولان استان سمنان تمایلی به اذعان آن ندارند.

اظهار نظرهای مسئولان استان سمنان به گونه‌ای است که سعی دارند به شکل عجیبی فقط نیمه پر لیوان را نگاه کنند برای مثال علی اکبر صیاد جو رئیس خانه اصناف استان سمنان هفته پیش در نشست ستاد تنظیم بازار اعلام کرد: به‌واسطه این حضور مستمر و اقدامات صورت گرفته و در حال انجام، نرخ تورم استان سمنان از معدل کشوری پایین‌تر است.

اقلام خوراکی در استان سمنان ۸۶ درصد گران‌تر شد | سرعت خیره کننده تورم

شاخص‌های عجیب
یا برای مثال روابط عمومی استانداری سمنان از قول محمد رضا صادقی معاون اقتصادی استاندار سمنان متنی را قرار داد که در آن آمده است: بررسی تورم استان‌های کشور در فروردین سال ۱۴۰۱ در شاخه غیر خوراکی‌ها نشان می‌دهد که در این مقطع تورم استان‌ها در بازه یک تا پنج واحد قرار داشت که در این محاسبات کمترین نرخ تورم کالاهای خوراکی، به استان سمنان و بیشترین میزان تورم خوراکی‌ها به استان هرمزگان تعلق داشت.
وی افزود: در این رده بندی پس از سمنان، استان‌های لرستان و خراسان شمالی در شمار ارزان‌ترین استان‌های کشور در این بخش قرار داشتند و استان‌های بوشهر و ایلام نیز پس از هرمزگان، عنوان دومین و سومین استان گران کشور در خصوص تورم خوراکی‌ها در فروردین سال ۱۴۰۱ بودند.

در استان سمنان اما شاخص‌ها رشد عجیبی داشته‌اند به خصوص در زمینه خوراکی‌ها شاهد افزایش ۸۶.۳ درصدی کالا هستیم

صادقی بین کرد: بر اساس اعلام مرکز آمار، بخش دیگر تورم نقطه‌ای به رصد تغییرات قیمت در بخش هتل‌ها و رستوران‌ها در فروردین ۱۴۰۱ اختصاص یافت که در همین رابطه آمارهای تورم در این مقطع و در این موضوع نشان می‌دهد استان‌های البرز، سمنان و سیستان و بلوچستان به ترتیب به عنوان ارزان‌ترین و در همین بازه زمانی استان‌های هرمزگان، تهران و کهگیلویه و بویراحمد نیز به عنوان گران‌ترین استان‌های کشور در این بخش معرفی شدند.‌

اما واقعیت چیست؟
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن تحلیل جدول داده‌های تورم در خرداد ماه ۱۴۰۱ که روز قبل منتشر شده است، گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که تورم خوراکی و آشامیدنی در استان سمنان از ۸۶ درصد نیز عبور کرده است در حالی که حقوق هیچ کارمندی از خرداد سال قبل تاکنون این میزان رشد نداشته و این برعکس ادعای مسئولان استان سمنان، به مثابه کوچک شدن سفره‌های مردم به خصوص قشر متوسط جامعه است.

مرتضی صالح آبادی بیان کرد: برعکس ادعای مسئولان استان سمنان چندین و چند استان تورم کمتری در زمینه خوراکی و آشامیدنی از استان سمنان دارند مانند قم با ۷۷ درصد، خراسان جنوبی با ۶۹ درصد، کرمان ۸۲، خراسان رضوی ۸۳، مرکزی ۸۳ و دست کم پنج استان دیگر در این شاخص از استان سمنان جلوتر هستند همچنین میانگین کشوری رشد تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۸۲ درصد بوده که ۴.۳ درصد کمتر از تورم استان سمنان است.

وی با بیان اینکه تورم در پوشاک و کفش در سراسر استان سمنان به بیش از ۴۳ درصد رسیده است، افزود: تورم حمل و نقل با ۳۵ درصد و بهداشت و درمان با ۳۲.۲ درصد، دخانیات با ۴۰ درصد، مسکن، آب، گاز برق و … با ۱۹ درصد، لوازم خانگی با ۲۴.۵ درصد و… در زمره دیگر شاخص‌های تورمی در استان سمنان هستند که با روایت مسئولان از تورم تفاوت‌های فاحشی دارد.

اقلام خوراکی در استان سمنان ۸۶ درصد گران‌تر شد | سرعت خیره کننده تورم

مردم نگران هستند
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخورد مسئولان استان سمنان با پدیده تورم بسیار غیرکارشناسی و نادرست است، گفت: اینکه بعد از انتشار هر آمار از تورم استانداری سمنان و خبرگزاری دولت متونی را منتشر کند که در آن فردی دنبال شاخص‌هایی بگردد که در آن استان سمنان وضعیت بهترین مثلاً از استان گلستان و قم و … دارد، پاک کردن صورت مسئله است. اصلاً مگر برای مردم تفاوتی دارد که استان سمنان از لحاظ شاخص‌های تورم استان هفتم باشد یا سیزدهم یا هجدهم؟ مشکل اینجا است که مردم روز به روز سفره‌هایشان را کوچک‌تر می‌بینند.

صالح آبادی با بیان اینکه عملکرد تیم اقتصادی دولت نه تنها نتوانسته جلوی گران‌تر شدم اقلام را بگیرد بلکه تورم ۴۹ درصدی را نیز به جامعه تحمیل کرد و این در حالی است که رئیس جمهور به دنبال ترمیم کابینه نیست، ابراز داشت: شاخص تورم در بخش تفریح و فرهنگ در استان سمنان ۲۹ درصد، رستوران‌ها ۷۶ درصد و آموزش ۲۶.۹ درصد افزایش داشته است یعنی مردم مجبور هستند که از کتاب و تئاتر، روزنامه و نشریات و حتی رفتن رستوران ماهی یک بار با خانواده را نیز کنار بگذارند تا بتوانند از عهده تورم ۸۶ درصد خوراکی‌ها در استان سمنان بربیایند و مسئولان به جای اینکه مشکل را حل کنند مدام دنبال یک استان هستند که شاخصی بالاتر از سمنان داشته باشد و آن را به همه اعلام کنند.

عملکرد تیم اقتصادی دولت نه تنها نتوانسته جلوی گران‌تر شدم اقلام را بگیرد

وی افزود: البته یک نکته را نیز باید گفت و آن اینکه تورمی که از سوی مرکز آمار اعلام می‌شود رسمی است یعنی تورمی که در قیمت‌های درج شده و رسمی می‌آید حال آنکه اگر بخواهیم تورم را واقعاً در جامعه محاسبه کنیم معلوم نیست به چه عددی دست خواهیم یافت برای مثال شما وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید غالباً از شما درخواست می‌شود که در یک کارت خوان مبلغی را بکشید و مابقی را نقداً بیاورید و این اتفاق در بسیاری موارد رخ می‌دهد و باعث می‌شود تا هزینه پزشکی ده برابر شود اما در تورم سالانه و ماهانه کشور لحاظ نخواهد شد.

قرار بود چیزی گران نشود
یک صاحب نظر مسائل اقتصادی نیز در این ارتباط به خبرنگار بازار، می‌گوید: طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها بسیار سریع و بدون کار کارشناسی اجرا شد که به تورم انجامید و متأسفانه روز به روز نیز به این تورم افزوده می‌شود. دولت قرار بود در ابتدا تنها چهار قلم جنس را گران کند اما به جز چهار قلم جنس مانند نان و بنزین و …تقریباً تمام ده‌ها هزار قلم کالا گران شدند و این نشان از این دارد که باز هم در کشور ما یک طرح خوب به بدترین شکل اجرا می‌شود.

سید کاظم سید حسینی با بیان اینکه موضوع مطرح کردن تورم استانی اصلاً بیهوده است چرا که ما در کشورمان نظام فدرال ایالتی نداریم در نتیجه باید به ریشه‌های این تورم اشاره کرد که یکی از مهمترین آنها بزرگ بودن بیش از اندازه دولت و همچنین تکیه شدید بر نفت است که نمی‌گذارد دولت به سمت تولید پیش برود، بیان کرد: دولت وقتی نفت گران می‌شود باید عزای عمومی اعلام کند نه اینکه خوشحال از جبران کسری به دنبال فروش آن باشد روز به روز به بودجه نفتی متکی تر شود و در نهایت کشور به وضعیتی که امروز است، بیافتد.

وی با بیان اینکه دولت باید تکلیف مذاکرات را نیز روشن کند، افزود: بالاخره یا من باید توافق کنیم یا نکنیم این معطلی که متأسفانه در انتخابات گذشته و اخیر ریاست جمهوری از زبان برخی نامزدها هم شنیده می‌شد، چیزی جز فشار بر روی مردم ایران اسلامی نخواهد داشت و این هم سمنان، قم، مرکزی و … نمی‌شناسد بلکه همه در یک جغرافیای اقتصادی زندگی می‌کنیم.

باید دید که دولت سیزدهم در زمینه کنترل و مهار تورم رکورد شکن ماه‌های اخیر که نمونه آن را در دوران بعد از انقلاب شاهد نبوده‌ایم چه اقداماتی را صورت خواهد داد و آیا مسئولان استان سمنان نیز با واقعیت جامعه کنار می‌آیند؟

کد خبر: ۱۵۹٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha