۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
ورود نفت به سفره مردم بر مبنای ریال دیجیتال| شیوه ای برای تقویت پول ملی
دیپلمات سابق در گفتگو با بازار عنوان کرد؛

ورود نفت به سفره مردم بر مبنای ریال دیجیتال| شیوه ای برای تقویت پول ملی

ظهره وند می گوید: اگر ریال پایه طلا مبنای کار دولت قرار گیرد، مردم میتوانند ذخایر طلای خود را به بانکها سپرده، کارت ریال دیجیتالی گرفته و هر زمانی که تمایل داشته باشند معادل آن طلا دریافت کنند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: از مدتها پیش روسیه و چین پس از تلاشهای سالهای گذشته در دلارزدایی، اعلام کرده اند که در تجارت خارجی خود از ارزهای ملی کشورشان استفاده می کنند چرا که این دو کشور معتقدند تحریم‌ های جدید ساختار سیستم پولی و مالی بین‌ الملل را که براساس دلار آمریکا پایه‌ گذاری شده، خراب کرده‌ است.

در همین راستا، ابوالفضل ظهره وند سفیر پیشین ایران در ایتالیا و افغانستان و کارشناس روابط بین الملل در مصاحبه ای با خبرنگار در خصوص تاثیر این نظام پولی مشترک بر ایران گفت: با توجه به اینکه روسیه با تحریم سوئیفت مواجه است، روسها مکانیزم جایگزینی را انتخاب کرده اند که آن مکانیزم می تواند همان کار سوئیفت را در قبال کشورهای عضو و از جمله جمهوری اسلامی انجام دهد. به هر حال، ایران می تواند مبتکر و پیشنهاد دهنده یک پول واحد بر پایه طلا باشد. اگر جمهوری اسلامی به این اقدام بپردازد، موجب تسهیل تسویه های بین بانکی می شود ضمن اینکه در صورت وقوع این اتفاق با میزان ثابت مثلا یک سوت طلا در هر واحد، هم تجار می توانند در کشف قیمت به راحتی عمل کنند و هم با تاسیس بانک مرکزی مشترک برای تسویه ها، تسهیلاتی در این زمینه فراهم خواهد شد.

بر همین اساس و در ادامه صحبت در خصوص این موضوع مهم، خبرنگار بازار مجددا به سراغ ایشان آمده تا دیدگاه این دیپلمات سیاست خارجی را در خصوص موضوع مبنا قرار دادن ریال پایه طلا با ارزش یک سوت طلا به جای سوئیفت جویا شود.

* پیرو صحبتهای قبلی در خصوص استفاده از ریال پایه طلا در جهت دلارزدایی، آیا ایران می تواند مبتکر یک پول واحد بر پایه طلا باشد و از این طریق به اقتصاد کشور در شرایط تحریم کند؟
راه نجات ملت ایران با توجه به تفکر انقلاب اسلامی که برخاسته از آموزه های قرآنی است، قطع ساختار و مناسبات ربوی از سیستم بانکی و شکل دهی به یک پول قدرتمند و با ثبات به عنوان سنجه ملی که زمینه را برای قطع رابطه ریال با دلار فراهم می کند، است. نکته بعدی این است که چاپ پول باید برای همیشه متوقف شود مگر بر پایه کسب طلا و دلار که تبدیل به طلا شده و طلا به پشتوانه ریال طلای ما مبدل شود.

حال، با توجه به این موضوع، روسها در حال حاضر روبل طلا را منتها بر مبنای پنج سوت طلا در نظر گرفته اند، در حالی که هر گرم ۱۰۰۰ سوت طلا می باشد. بنده این طرح را ۱۳ سال پیش تحت عنوان ریال پایه طلا مطرح کردم و به منظور آنکه با ریال جاری تناقضی پیدا نکند، با نام ریال دیجیتالی بر پایه یک سوت طلای ۲۴ عیار عنوان کردیم؛ به این معنا که دارنده این پول هر زمانی که اراده کند می تواند یک سوت طلا دریافت کند یعنی معادل پول خود یا طلا می دهد و ریال پایه طلا می گیرد و یا ریال پایه طلا می دهد معادل آن طلا دریافت می کند.

در مبادی ورودی و خروجی کشور به نرخ جهانی می تواند دلار گرفته و از کشور خارج شود و یا زمانی که فردی از خارج به ایران می آید می تواند دلار را تبدیل به ریال دیجیتالی کرده و وارد کشور می شود. برای رسیدن به این موضوع که ریال موجود در کل کشور به طلا تبدیل شود و ریال پایه طلا مد نظر قرار گیرد، باید چند مرحله رعایت شود. این ریال پایه طلا می تواند بانک مشترکی باشد بین ایران، روسیه و چین و حتی همه کشورها که زمانی که تاجر ایرانی به مبادلات تجاری با تجار روسیه یا چین می پردازد و صحبت از ریال طلا می شود، معادل آن روبل طلا یا یوآن طلا می شود. اگر ایران در صدد است تا به گرفتاری آینده سلطه دلار دچار نشود، باید با روبل و یوآن طلا به مبادلات خود بپردازد نه آن روبل و یوآنی که آنها در حال چاپ کردن آن هستند و بعدها کنترل آن در دست خودشان است.

همانطور که در حال حاضر یورو پشتوانه ای ندارد دلار نیز یک کاغذ باطله است که دارای هیچ پشتوانه ای نیست درست همانند بیت کوین که می تواند به راحتی نابود شود. بر همین اساس، به منظور آنکه چنین اتفاقی رخ ندهد و ما دارای سنجه ثابت اقتصادی داشته باشیم، باید بر این پایه عمل کرده و در فاز اول تجارت خارجی، ریال پایه طلا را مورد توجه قرار دهیم، ضمن اینکه این موضوع در اعطای وام به مردم نیز موثر است به گونه ای که برای این که ربا از بین برود به هر فردی که تمایل به اعطای وام دارد، ریال پایه طلا داده شده و بدون بهره همان میزان برگردانده می شود. در این صورت هم بهره از بین می رود و هم مناسبات پولی ما دیگر ربوی نیست. در بلند مدت ریال های موجود نیز به ریال پایه طلا تبدیل می شود.

بنابراین تا آن زمان، ما فرصت داریم تا ذخایر طلا را افزایش داده در حالی که مردم نیز ذخایر طلای خود را به بانکهایی که از طرف بانک مرکزی تعیین میشود داده و در ازای آن ریال دیجتالی دریافت کنند یعنی دیگر در کارت خود دارای ریال پایه طلا هستند و هر زمانی که تمایل داشته باشند می توانند معادل آن، طلا را دریافت کنند.

اگر دولت ریال دیجیتالی را مد نظر قرار دهند در عین خدمت بزرگ به ملت ایران، مشکلات نرخ بالای تورم کاسته شده در حالی که روزانه نرخ ریال پایه طلا هم به قیمت جهانی مطرح می شود

این موضوع یک مسئله فردی نیست. بنابراین اگر دولت این موضوع را مد نظر قرار دهد در عین خدمت بزرگ به ملت ایران، مشکلات نرخ بالای تورم کاسته شده در حالی که روزانه نرخ ریال پایه طلا هم به قیمت جهانی مطرح می شود؛ مثلا یک کالا در ایران یا سوئد و یا هر کشور دارای نرخ جهانی خواهد داشت.

علاوه بر این، این موضوع می تواند به اقتصاد ثبات بخشیده و به جای اینکه همه چیز با دلار سنجیده شود، بر مبنای ریال دیجیتالی مورد سنجش قرار می گیرد. همچنین، ریالی هم که در بانکها در دست مردم است به مرور تقویت خواهد شد چرا که نهایتا مردم به سمت ریال طلا متمایل خواهند شد، در حالی که ریال هم دیگر چاپ نخواهد شد. لذا، به نسبتی که دولت دارای طلا می شود، ریال های قدیمی را از رده خارج خواهد کرد و ریال پایه طلا جایگزین خواهد شد و کل پول ایران بر این مبنا قرار خواهد گرفت. در آن زمان از حالت دیجیتالی نیز خارج شده و پس از چاپ شدن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این موضوع بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل خواهد کرد. اما، متاسفانه در حال حاضر هیچ سنجه ای وجود ندارد، در حالی که اگر این موضوع شکل گیرد، انضباط پولی و مالی نیز در دولت ایجاد خواهد شد.

بریده شدن رابطه ریال و دلار به اقتصاد آرامش می دهد و در تبادلات اقتصادی تاجر به آسانی در خصوص ریال طلا، روبل طلا و یوآن طلا تصمیم می گیرد

حتی کمکهای مالی که دولت به مردم اعطا خواهد کرد، به صورت ریال دیجیتالی و بخشی هم ریال قدیم خواهد بود و عدالت اقتصادی نیز تقویت خواهد شد. نفس این اتفاق و بریده شدن رابطه ریال و دلار به اقتصاد آرامش می دهد و در تبادلات اقتصادی تاجر به آسانی در خصوص ریال طلا، روبل طلا و یوآن طلا تصمیم می گیرد. نرخ های ایران هم می تواند با نرخ های بازارهای روسیه و چین نیز می تواند جانمایی پیدا کند. حتی فروشنده ها نیز میتواند اجناس خود را به صورت قسطی به ریال دیجیتالی فروخته و تورم به مرور از بین می رود و چیزی نیست که بخواهد ارزش ریال را بر هم بزند در حالی که ریال قدیمی هم به تدریج تقویت شده و تضعیف نخواهد شد.

* با توجه به توضیحات جنابعالی در خصوص ریال پایه طلا و اندازه اقتصاد، ما چگونه می توانیم ریال دیجیتالی را تهیه کنیم؟ آیا میتوان در فروش نفت و جلوگیری از خام فروشی از این موضوع استفاده کرد؟
یکی از مشکلات ما در بحث فروش این است که ما نفت را می فروشیم که تبدیل به دلار کرده و در صورتیکه بتوانیم به داخل وارد کنیم به ریال تبدیل کنیم تا بتوانیم از پس بخشی از هزینه ها برآییم. یکی از اقداماتی که ما در این زمینه می توانیم انجام دهیم این است که اوراقی را تحت عنوان سلف نفتی تولید کنیم که در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز اقدامات مربوط به آن انجام شد و حتی بازار بورس آن نیز در حال ایجاد شدن بود؛ یعنی ما مبنا را نه دلار و ریال، بلکه ریال پایه طلا قرار دهیم. بنابراین دارنده سلف نفتی میتواند آن را در بازار بورس به دلیل آنکه خواهان نفت است، به فروش رساند، در حالی که وزارت نفت نیز میتواند نفت خود را دریافت کرده و افراد در داخل نیز ریال دیجیتالی دریافت نماید.

فردی که تمایل به خرید سلف نفتی است، دیگر نباید از دلار استفاده کند بلکه باید طلا را جایگزین کند و حتی دارنده آن میتواند به عنوان پس انداز بر روی این قضیه حساب کرده و در بازار بورس وارد کرده و یا حتی فروش نرساند

فردی که تمایل به خرید سلف نفتی است، دیگر نباید از دلار استفاده کند بلکه باید طلا را جایگزین کند و حتی دارنده آن میتواند به عنوان پس انداز بر روی این قضیه حساب کرده و در بازار بورس وارد کرده و یا حتی فروش نرساند. در این صورت ما به صورت صیانتی نفت را تولید کرده و از طرفی بر سفره مردم وارد می کنیم. اگر دولت قصد دارد تا مردم شرایط حال حاضر را که دورنمای روشنی چندان مشخص نیست را تحمل کنند، باید حداقل از طریق اعطای این سلف نفتی این دورنما روشن سازند.

بنابراین ایران مجبور نخواهد شد که به دلیل تحریم ها نفت را هرچند غیرصیانتی استخراج کنیم و به زیر قیمت به فروش رسانیم. در آن صورت مردم در مبارزه با امریکا و تحریم ها، در کنار دولت و حکومت قرار خواهند گرفت ضمن اینکه به لحاظ اقتصادی منتفع خواهند شد. اشکالی ندارد مردم فشار را تحمل کنند اما باید بدانند که در کنار این فشارها در نهایت سود قابل توجهی عاید آنها خواهد شد یعنی موقعیت روشنی به صورت نقد تحت عنوان سلف نفتی به ملت اعطا خواهد شد.

زمانی که تحریم ها به طور کامل از بین رفت و ایران بازار نفتی خود را کامل به دست آورد، آنقدر تقاضا وجود خواهد داشت که مردم اگر تمایل داشته باشند در بازار نفت به فروش بورس خواهند پرداخت و خام فروشی از میان خواهد رفت

زمانی که تحریم ها به طور کامل از بین رفت و ایران بازار نفتی خود را کامل به دست آورد، آنقدر تقاضا وجود خواهد داشت که مردم اگر تمایل داشته باشند در بازار نفت به فروش بورس خواهند پرداخت و خام فروشی از میان خواهد رفت. باید شرایطی فراهم شود که نفت به پتروشیمی ها داده شده و آنها این نفت را تبدیل کرده و به سود قابل توجهی دست یابند.

به طور کلی ویژگی استفاده از این سلف نفتی این است که نفت به سفره مردم بر مبنای ریال دیجیتالی وارد می شود و در اینجا مردم سالاری اقتصادی حاکم خواهد شد. حاکمیت در میان مردم ایجاد می شود.

افزون بر این، از طریق سلف نفتی هم تحریم ها از کار انداخته شده و همچنین نیازهای اقتصادی مردم برطرف خواهد شد، ضمن اینکه پول ملی نیز تقویت خواهد شد. افقی که در آینده برای مردم ایجاد خواهد شد یک افق روشن و مشارکتی خواهد بود که از آن تحت عنوان مردم سالاری دینی تعبیر می شود.

کد خبر: ۱۵۹٬۴۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha