۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی، عامل اصلی گرانی اخیر شد
«بازار» گزارش می دهد

افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی، عامل اصلی گرانی اخیر شد

کی ام سی کی۷، کی ام سی تی۸، چری تیگو۷ و دانگ فنگ دیگنیتی چهار خودرویی هستند که از سه تا ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت را در بازار تجربه کردند.

بازار؛ گروه خودرو: طی دو ماه گذشته خودروهای چینی متعددی از سوی شرکت های دولتی و خصوصی رونمایی شدند. اغلب این خودروها در کلاس کراس اوور و پیکاپ بودند، هرچند که گروه بهمن و کرمان موتور درصدد عرضه دو محصول سدان هستند، اما چینی ها بیشتر تلاش دارند فضای خالی بازار داخل ناشی از عدم واردات محصولات کراس اوور و پیکاپ را پر کنند.

قیمت برخی از خودروهای چینی در کشور گاها دو برابر نرخ جهانی به فروش می رسد و کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که برخی از مونتاژ کنندگان این محصولات علاقه به واردات خودرو ندارند. زیرا در صورت واردات بهای میلیاردی محصولات چینی با تنزل قیمتی فراوان همراه خواهد شد.

در ادامه به بررسی وضعیت قیمتی خودروهای چینی خواهیم پرداخت:

افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی عامل اصلی گرانی در بازار است

کی ۷ تا اوایل هفته جاری با بها یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است

کی ۷ سه میلیون تومان گران شد
کرمان موتور یکی از مونتاز کننده های محصولات چینی در بازار است که نسبت به سایر خودروسازان قیمت بالاتری در عرضه محصولات دارد. این خودروساز محصولی در کلاس کراس اوور به نام کی ۷ دارد که تا اوایل هفته جاری با بها یک میلیارد و ۴۳۷ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان می دهد که طی روزهای آینده باید انتظار گرانی این محصول در بازار را داشت.

افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی عامل اصلی گرانی در بازار است

تی ۸ طی یک هفته اخیر به قیمت یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است

پیکاپ تی ۸ چند قیمت؟
پیکاپ تی ۸ یکی از محصولات پر فروش کرمان خودرو در بازار است، طراحی جدید و کیفیت به نسبت بهتر این خودرو در قیاس با سایر پیکاپ های چینی سبب شده که در بازار جایگاه بهتری داشته باشد. تی ۸ طی یک هفته اخیر به قیمت یک میلیارد و ۱۸ میلیون تومان معامله می شد. اما امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها این محصول در بازار نشان می دهد که طی هفته آینده باید انتظار رشد قیمت و تثبیت آن را داشت. هرچند که رونمایی دو محصول پیکاپ جدید می تواند قیمت این خودرو را کاهش دهد، اما باید دید که چه زمانی آن محصولات راهی بازار خواهند شد.

افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی عامل اصلی گرانی در بازار است

تیگو۷ تا اواخر هفته گذشته با بها یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می شد. امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی در پی قرعه کشی
بیشتر شرکت های خصوصی و مونتاژ کننده محصولات چینی، بدون قرعه کشی محصول عرضه بازار می کردند. اما با ایجاد سامانه قرعه کشی وزارت صمت این شرکت ها با چالش فروش همراه شدند. مدیران خودرو محصول با کیفیتی به نام تیگو۷ دارد، این خودرو تا اواخر هفته گذشته با بها یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان خرید و فروش می شد. امروز قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت تا پایان ماه جاری یا تازمان حذف سامانه قرعه کشی وزارت صمت ادامه خواهد داشت.

افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ میلیون تومانی ۴ خودروی چینی| سامانه قرعه کشی عامل اصلی گرانی در بازار است

دیگنیتی تا اوایل ماه جاری با بها یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما حدود یک هفته است که قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان رسیده است

دیگنیتی ۱۰ میلیون تومان گران شد
دانگ فنگ دیگنیتی یکی از کراس اوورهای پر فروش و جذاب بازار کشور است، کیفیت، آپشن و قدرت بالا این محصول سبب شده که قیمت آن روز افزون باشد. هرچند که یکی از دلایل افزایش بها این محصول در بازار آزاد ایجاد سامانه قرعه کشی بوده است، اما طراحی و مشخصات فنی آن سبب شده که مشتریان بیشتری تمایل به خرید این محصول داشته باشند. دیگنیتی تا اوایل ماه جاری با بها یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان معامله می شد، اما حدود یک هفته است که قیمت این خودرو به بیشتر از یک میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش بها نشان می دهد که در روزهای آتی باید انتظار رشد بها این قیمت را داشت.

ایران بهشت محصولات چینی
با شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، صنعت خودرو چین تنها شریک خارجی خودروسازی ایران محسوب می شد که حاضر به ترک صنعت داخلی نشد. هرچند که خودروسازان بزرگ چینی که در بازارهای آمریکایی یا اروپایی حضور داشتند به جبر تحریم ها و تابعیت از اروپایی ها کشور را ترک کردند، اما سایر برندها شرکای ایرانی خود را تنها نگذاشتند. علیرغم تجارت عدیده و شاید انتقال دانش فنی میان خودروسازی چین و ایران، بیشتر محصولات چینی فقط با هدف مونتاژ و تنوع بخشی به کشور آمدند. شاید در برخی موارد داخلی سازی قیمت تمام شده محصول را افزایش دهد، اما نباید منجربه تقدیم بازار داخل فقط به محصولات چینی و البته با قیمت بالاتر از نرخ جهانی شود.

شاید نیاز باشند که وزارت صمت یا شرکت های مونتاژ کننده خودرو، نسبت به قیمت های وضع شده برای محصولات بیشترین توجه را داشته تا بازار ایران در خاورمیانه مشهور به بهشت خودروهای چینی نشود. البته که عدم تعادل عرضه و تقاضا یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل در بازار داخلی است.

کد خبر: ۱۵۹٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha