۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
افزایش ۵۰ درصدی مواد اولیه، کارتن‌سازی و بسته‌بندی را سردرگم کرده است
عضو انجمن مدیران کارتن در گفت‌وگو با بازار:

افزایش ۵۰ درصدی مواد اولیه، کارتن‌سازی و بسته‌بندی را سردرگم کرده است

کرامتی، عضو انجمن مدیران کارتن و ورق ایران از افزایش ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه و کاغذ در بهمن و اسفندماه سال گذشته و همچنین افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی این قیمتها در فروردین ماه خبر داد و گفت این افزایش نرخ‌ها علاوه بر اینکه موجب عدم وجود نقدینگی در صنعت کارتن‌سازی می‌شود و ما را در قیمت دادن به مشتریان دچار سردرگمی می‌کند.

بلوردی؛ خبرگزاری بازار-جواد کرامتی گفت: شیوع بیماری کرونا در صنعت بسته‌بندی تاثیر خاص خودش را داشت ضمن اینکه الزامات خاصی نیز برایش ایجاد شد؛ یعنی سبک و سیاق تولید و نوع فعالیت مان متفاوت شد. به این معنا که پرسنل مان با حجم بالای کار جهت تامین سفارشات مشتریان مشغول فعالیت بودند که مستلزم فراهم بودن آرامش خاطرشان بود در حالی که نگرانی هایی نیز در خصوص تامین امنیت و سلامت پرسنل در این دوران وجود داشت.

کرامتی افزود: از سوی دیگر تقاضای بازار بالا بود چون یکسری از صنایع مثل مواد غذایی و مواد شوینده برای تامین بازار در حال تولید بودند و  وظیفه ما این بود که با بالا بردن حجم تولید و کار، شرایطی را فراهم سازیم که این صنایع دچار مشکل نشوند؛ یعنی متعهد بودیم که در این ایام این مجموعه‌ها را تامین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همچنین مشکلات شدیدی در خصوص تامین مواد اولیه داشتیم. درواقع در بحث تامین کاغذ با چالش‌های بسیاری از لحاظ تغییرات شدید نرخ مواد اولیه و نحوه بازپرداخت بسیار سخت، مواجه بودیم.

کرامتی با بیان اینکه در  اسفند سال گذشته و در سه مرحله تغییر نرخ داشتیم، افزود: طی ماه های بهمن و اسفند، حدود ۳۰  درصد افزایش نرخ مواد اولیه و کاغذ داشتیم و این نوسانات نرخ مواد اولیه در شرایطی بود که از نظر اخلاقی متعهد به تامین کارخانجات مواد شوینده و مواد غذایی در بحث توزیع محصولات شان به بازار و تامین بسته‌بندی شان بودیم اما نمی‌توانستیم شرایط سختی برای دریافت پول از آنها در نظر بگیریم. به این ترتیب تغییر نرخ مواد اولیه و عدم تامین مواد اولیه ما را اذیت کرد.

 تغییر قیمت ۱۴۰۰ تومانی قیمت کاغذ در برابر تغییر قیمت ۴۰۰ تومانی مواد اولیه کاغذسازی‌

عضو انجمن مدیران کارتن و ورق ایران در خصوص روند تولید طی دو ماه اخیر گفت: در اسفندماه به دلیل بالا بودن تقاضا تولید بالا بود اما در فروردین بحث کاهش تولید داشتیم. به عبارت دیگر فروردین با کاهش تقاضا روبه رو شدیم چون شرکتها عمدتا هنوز شروع به تولید نکرده اند و بحث عدم شروع تولید در عمده صنایع باعث کاهش تولید نسبت به سنوات گذشته شده است.

کرامتی افزود: ضمن اینکه ما مجددا افزایش نرخ مواد اولیه را در فروردین شاهد بودیم به طوری که چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد تغییرات نرخ را تجربه کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش ۵۰ درصدی نرخ مواد اولیه و کاغذ طی دوماه چه آسیب هایی به این صنعت‌ وارد میکند، گفت: این افزایش نرخ درواقع دو صدمه به کارتن‌سازها می زند؛ یکی عدم وجود نقدینگی در  صنعت کارتن‌سازی است که تبعات بسیاری دارد و باعث صدمه شدید می‌شود و دوم اینکه زمانی که به مشتریان‌مان قیمت میدهیم و سپس سریعا قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد مجددا ما متضرر می‌شویم.

وی تصریح کرد: انتظار نداشتیم قیمت ارز در آخر سال تا به این حد افزایش یابد اما در یک ماه و نیم اخر سال افزایش بی رویه ارز که منطقی هم ندارد یک شرایط تورمی را ایجاد کرد که باعث صدمه به صنعت بسته‌بندی و دیگر صنایع میشود. بنابراین اگر دولت نتواند روند افزایش ارز را به یک روند منطقی برگرداند و نتواند ثبات ایجاد کند تغییرات نرخ شدیدی در صنعت بسته‌بندی خواهیم داشت.

کرامتی افزود: ضمن اینکه مواد اولیه کاغذ سازی‌ها از نظر ریالی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان تغییر قیمت داشته اما نرخ کاغذ چیزی حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تغییر داشته است.

این فعال صنعت بسته بندی و کارتن سازی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که باشروع سال جدید، بحث نقدی فروشی مطرح شده است و هرچه بخواهیم خریدکنیم باید نقد پرداخت کنیم که این عامل نیز شرایط را برای صنایع سخت می‌کند. این در شرایطی است که سرمایه در گردش صنایع بسته‌بندی سنگین است و اگر بخواهند به سیستم‌های بانکی مراجعه کنند با نرخ سودهای بالا و زمان بازپرداخت کوتاه اتفاق می افتد.

نقش کلیدی صنعت بسته‌بندی در بحران‌های اجتماعی

وی ادامه داد: صنعت بسته‌بندی در بحرانهای مختلف اجتماعی مثل بیماری، جنگ، سیل و زلزله،  نقش ویژه ای دارد چون به عنوان مثال اگر در منطقه‌ای زلزله بیاید تمام محصولات و کالاهای ارسالی در جهت کمک به زلزله‌زدگان آنجا از جمله صنایع غذایی، صنایع پوشاک و غیره مستلزم استفاده از بسته‌بندی‌های بهداشتی توسط صنعت بسته‌بندی است. به عبارت دیگر صنعت بسته‌بندی باید زنده باشد که بتواند صنعت غذایی، پوشاک، مواد شوینده و غیره را در چنین بحرانهایی حمایت کند.

 کرامتی گفت: دولت باید در دو حوزه نگاه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشد؛ یکی بحث تامین مواد اولیه و دیگری جلوگیری از افزایش بی رویه قیمتها یعنی جلوگیری از سواستفاده از تغییرات نرخ قیمت تمام شده. با این وجود و علیرغم پیگیری هایی که انجام داده‌ایم، طی دو سه ماه اخیر ترتیب اثری داده نشده و چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد تغییرات نرخ بسته‌بندی برای صنایع مختلف را شاهد بودیم.

ادامه داد: در این میان بیشترین فشارش هم به کارتن سازها  آمده چون علیرغم اینکه نمی‌توانستیم محصولمان را نقدی بفروشیم مجبور بودیم مواد اولیه را نقدی خریداری کنیم.

با این تفاسیر آینده خوبی را برای این صنعت پیش بینی نمی‌کنیم و اگر وضع به همین نحو پیش برود، طی ۶ ماه اول امسال شاهد ورشکست شدن برخی از فعالان  صنعت بسته‌بندی خواهیم بود.

کد خبر: ۱۵٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha