۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
تالارهای پذیرایی از خسارتهای کرونایی؛ زیان ۵۰۰ میلیونی تا ۲ میلیاردی هر تالار
بازار از وضعیت صنف تالارها گزارش می دهد

تالارهای پذیرایی از خسارتهای کرونایی؛ زیان ۵۰۰ میلیونی تا ۲ میلیاردی هر تالار

اقتصاد یکی از آسیب پذیرترین بخشها درمقابل شیوع ویروس کرونا بود تا جاییکه ضررهای این ویروس ناشناخته برپیکره اقتصاد دنیا چنان عمیق بوده است که به گفته کارشناسان و تحلیلگران بی سابقه ترین زیان ها این روزها بر اقتصاد جهان تحمیل شده است.

ملیحه خورده پا؛ خبرگزاری بازار- یکی از تبعات منفی شیوع ویروس کرونا کاهش میزان تقاضا و تعطیلی واحدهای فعال در عرصه خدمات است که این امر موجب شده اقتصاد داخلی و خارجی تمامی کشورها زیان های جدی را متحمل شود.

بستن مرز میان کشورها و به حداقل رسیدن ترانزیت کالا از جمله عواملی است که منجر به آسیب پذیری تجارت خارجی و بخش تولید هر کشوری شده است زیرا برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی باید تقاضایی در بازار داخلی و خارجی وجود داشته باشد و بدون تردید تمامی تولیدات یک کشور در بازار داخلی مصرف نمی شود بنابراین کرونا منجر به کاهش درآمد ارزی کشورها از یک سو و کاهش یا به صفر رسیدن میزان تولیدات نیز شده است.

بخش خدمات نیز که یکی از امن ترین حاشیه های فعالیت های اقتصادی در هر کشوری به ویژه در ایران محسوب می شود نیز از آسیب های جدی شیوع ویروس کرونا در امان نمانده است و برخی از رسته های خدماتی زیان های بسیار کلانی را متحمل شده اند.

تعطیلی واحدهای صنفی - خدماتی تبعاتی چون بیکاری و افزایش هزینه، عدم کسب درآمد و انباشت بدهی را برای واحدهای صنفی و خدماتی را به دنبال داشته و یکی از صنوفی که این آسیب ها را در ایران متحمل شده صنف تالارهای پذیرایی است.

حساب و کتاب زیان ها از دستم خارج شده است

ابوالفضل تیموری صاحب یک تالار پذیرایی در جنوب تهران درباره وضعیت اقتصادی فعالان این صنف به خبرنگار بازار می گوید: از اول اسفند تا به امروز فقط در ضرر و زیان هستیم زیرا نه تنها درامدی نداشتیم بلکه هزینه هایی که به امید کسب درآمد در ایام عید نوروز و اعیاد شعبانیه و مراسم افطاری کردیم روی دستمان مانده است.

وی می افزاید: به دلیل شیوع ویروس کرونا و بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا و برای حفظ سلامتی مردم ناچار به فسخ قرارداد و پرداخت بیعانه هایی که از مردم دریافت کرده بودیم، شدیم و این درحالیست که آن بیعانه ها برای خرید اقلام مصرفی مراسمی که نوبت برگزاری آنها زودتر بود، شده  و یا اینکه هزینه تعمیرات و به روزرسانی وسایل تالار شده است.

تیموری ادامه می دهد: در سه ماهه اخیر هیچ منبع درآمدی نداشتیم و علاوه بر پرداخت کرایه باید هزینه آب، گاز و برق و تلفن و... و. را نیز پرداخت کنیم. همچنین هزینه بیمه نیروهای انسانی نیز هست که اگر حساب و کتاب مالیاتی را به این ارقام اضافه کنید متوجه می شوید که ضرر و زیان صنف ما اصلا قابل شمارش و حساب و کتاب نیست.

زیان ۵۰۰ میلیونی تا ۲ میلیاردی هر تالار پذیرایی

 رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی نیز براین باور است که ضرر و زیان فعالان این صنف بسیار وسیع است و اگر مورد حمایت قرار نگیرند بسیاری از آنها باید از چرخه فعالیت اقتصادی خارجی شوند زیرا توان سرپا ماندن را دیگر نخواهند داشت.

«خسرو ابراهیمی نیا» در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا از اول اسفند تالارهای پذیرایی هیچ نوع فعالیت اقتصادی انجام نداده اند و هنوز تصمیمی برای آغاز فعالیت آنها اتخاذ نشده است.

وی می افزاید: در سه ماهه اخیر که فعالیت تالارهای پذیرایی ممنوع شد اوج فعالیت این صنف به دلیل اعیاد شعبانیه و عید نوروز بود و معمولا قبل از شروع ماه مبارک رمضان نیز تعداد رزروی ها برای برگزاری مراسم نامزدی و عقد زیاد است؛ در ایام ماه مبارک رمضان نیز مراسم افطاری های بزرگ در تالارها برگزار می شد اما در حال حاضر امکان فعالیت برای صنف تالارهای پذیرایی وجود ندارد.

در حال حاضر ۷۰۰ تالار پذیرایی عضو اتحادیه هستند که اگر برای حمایت از آنها اقدام نشود بعد از برداشتن ممنوعیت فعالیت از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا حداقل ۵۰ درصد آنها قادر به ادامه فعالیت اقتصادی نخواهند بود

۵۰ درصد فعالان صنف تالارهای پذیرایی ورشکسته می شوند

این فعال صنفی ادامه می دهد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و ناشناخته بودن آن رعایت پروتکل های بهداشتی و قرنطینه ای برای حفظ سلامت مردم الزامی است اما مساله اساسی این است که پس از عبور از این بحران نباید با انباشت صنوف ورشکسته مواجه شویم.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی تصریح می کند: در نامه های مکرر از اتاق اصناف ایران درخواست کرده ایم تا با رایزنی با مسئولان نسبت به جبران ضرر و زیان این صنف و حمایت از آنها اقدام شود زیرا در غیر این صورت بیش از ۵۰ درصد این صنف ورشکسته شده و از چرخه فعالیت اقتصادی خارج خواهند که این امر می تواند منجر به بیکاری تعداد زیادی از نیروی انسانی فعال در این صنف شود.

«ابراهیمی نیا» خاطرنشان می کند: در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان دولتی مقرر شد تا به ازای هر نیروی انسانی ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان وام به صاحبکار پرداخت شود اما هنوز این شعار حمایتی از اصناف به مرحله اجرا در نیامده است تا صاحبان صنوف حداقل کمی دلخوش باشند.

وی درباره میزان ضرر و زیان فعالان صنف تالارهای پذیرایی می گوید: طبق محاسبات انجام شده حداقل ضرر و زیان در تالارهای کوچک و مناطق پایین شهر که اجاره آنها ۵۰ میلیون تومان است با  احتساب هزینه کارگر و کالاهای غیرقابل مصرف و سودی که بابت تامین پول برای بازگرداندن بیعانه مشتریان پرداخت کرده اند در این سه ماهه ۵۰۰ میلیون تومان است.

رئیس اتحادیه تالارهای پذیرایی اظهارمی کند: ضرر و زیان در تالارهای پذیرایی بزرگ و مناطق شمال شهر به بالای دو میلیارد تومان می رسد.

«ابراهیمی نیا» تصریح می کند: در حال حاضر ۷۰۰ تالار پذیرایی عضو اتحادیه هستند که اگر برای حمایت از آنها اقدام نشود بعد از برداشتن ممنوعیت فعالیت از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا حداقل ۵۰ درصد آنها قادر به ادامه فعالیت اقتصادی نخواهند بود.

این فعال صنفی خاطرنشان می کند: یکی از دردسرهای فعالان صنف تالارهای پذیرایی پول های با بهره ای است که از بازار برای بازپرداخت بیعانه مشتریان گرفته اند، است که لازم است نسبت به حل این معضل اقدامی شود.

چندان تفاوتی ندارد که در کدام رسته صنفی فعالیت داشته باشید، مهم این است که بتوان در این روزهای سخت اقتصادی یک صنف را با توجه به نقشی که در کاهش میزان اشتغال داشته است، زنده و سر پا نگه داشت.

کد خبر: ۱۵٬۹۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha