تولید و صنعت زیر تیغ نقد
در اجلاس سراسری پیشگامان صنعت و اقتصاد ملی صورت گرفت

تولید و صنعت زیر تیغ نقد

اجلاس سراسری پیشگامان صنعت و اقتصاد ملی با هدف بررسی وضعیت اقتصاد و صنعت کشور با حضور فعالان و نخبگان صنعت و اقتصاد برگزار شد که از سوی صاحب نظران و مسوولان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش بازار، اجلاس سراسری پیشگامان صنعت و اقتصاد ملی با هدف بررسی وضعیت اقتصاد و صنعت کشور با حضور فعالان و نخبگان صنعت و اقتصاد در تاریخ ۵ تیرماه ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های بین المللی سازمان صداو سیما در تهران برگزار شد.

در این اجلاس که شخصیت ها، صاحب نظران و مسوولان از دستگاه‌های دولتی وبخش خصوصی دعوت داشتند، چالشها، راهکارها و پیشنهادهای مرتبط با این حوزه مطرح شد.

در ابتدای این اجلاس، «فریدون فارغ» استاد بازاریابی، به تشریح وضعیت اقتصاد و صنعت کشور پرداخت و گفت: مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌های دولتی ناراضی هستند، زیرا حق انتخاب ندارند چرا که بخش‌های مرتبط با مخابرات، آب، برق، گاز و… در انحصار دستگاه‌های دولتی است و هر اشکالی در خدمات رسانی وجود داشته باشند، مردم ناچار هستند به شرایط موجود تن دهند، اما هنگامی که بحث خرید از بخش خصوصی پیش می‌آید، حتی در ریزترین موارد همچون خرید یک پُفک، به اندازه رقابت بسیار است که مردم حق انتخاب دارند و چنانچه عملکرد یکی از تولیدکنندگان مناسب نباشد، مردم به سراغ تولیدکننده دیگری می‌روند؛ بنابراین باید در تولید و توزیع عملکرد ایده آل باشد تا بتوان بازار را مال خود کرد.

در ادامه «بنی هاشمی» رییس خانه صنعتگران ایران، بر افزایش بخش خصوصی برای گره گشایی از وضعیت اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: در بازدیدهایی که داشتیم متوجه شدیم هر کجا رشد و توسعه وجود داشته به همت بخش خصوصی و هرجا هدررفت سرمایه و چالش وجود داشته، مدیریت نامناسب دولتی اصلی‌ترین دلیل بود. وی با ابراز تاسف از اینکه همواره افرادی برای بخش خصوصی تصمیم میگیرند که هیچ تخصص و تجربه‌ای در زمینه تصمیم گیری ندارند گفت: عده‌ای پشت درهای بسته بدون حضور فعالان بخش خصوصی تصمیم‌هایی می‌گیرند که تبعات آن متوجه بخش خصوصی می‌شود که البته بیشتر زیان آور است. رییس خانه صنعتگران ایران تصمیمات غیر کارشناسی دولت برای بخش خصوصی را به کف روی آب تشبیه کرد و گفت: اگر به چالش‌های تولید، صنعت، اشتغال و… در کشورمان نگاه کنیم، ردپای تصمیمات غیر تخصصی و احساسی به خوبی مشاهده می‌شود.

سپس «پارسا قربانی فراز» مدیرکل دفتر نوسازی، تحول و فناوری اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران به ارائه آمارهایی از واردات و صادرات کشور پرداخت و گفت: در صدر صادرات کشور، مواد نفتی و سپس صنایع غذایی قرار دارد. وی از عراق و افغانستان به عنوان بهترین بازار صادرات برای تولیدات کشورمان یاد کرد و گفت: باید از این فرصت استفاده کنیم و تمامی کسانی که قصد دارند تولیداتشان را صادر کنند، در وهله اول روی این دو کشور برنامه ریزی کنند.

قربانی فراز با اعلام اینکه ۸ میلیارد دلار صادرات به کشور عراق داشته ایم گفت: عراق از نظر تولیدات انرژی در اندازه بسیار پایینی قرار دارد و تا ۱۰ سال آینده هرگز نمی‌تواند در زمینه انرژی حرفی برای گفتن داشته باشد و کشوری که انرژی نداشته باشد، نمی‌تواند تولیدکننده باشد، به همین دلیل تولیدکنندگان با خیال راحت روی صادرات محصولاتشان به عراق حداقل برنامه ریزی ۱۰ ساله داشته باشند.

در ادامه «ایرج حسابی» بنیانگذار و موسس بنیاد پرفسور حسابی، به انتقاد از وضعیت مدیریت کشور پرداخت و با ذکر خاطراتی از پدرش، ریشه تمامی چالش‌ها و مشکلات را به سوءمدیریت و نبود برنامه ریزی مرتبط دانست.

پس از آن «علی بنیادی نایینی» معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران با انتقاد از نحوه بکارگیری و گزینش نیروها در دستگاه‌ها و ادارات گفت: با کمال تاسف در گزینش‌ها بدرستی تصمیم گیری نمی‌شود و دود انتصاب‌های نامناسب به چشم مردم می‌رود. وی به تشریح جایگاه بیمه در صنعت و تولید پرداخت و گفت: تولید در اقتصاد امروز با ریسک جدی رو به رو است و صنعت بیمه، صنعت مدیریت ریسک است.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی ایران از تولیدکنندگان و صنعتگران خواست طرح‌ها و ایده‌های خود را برای ایجاد محصولات جدید به بیمه مرکزی ارائه کنند و گفت: متاسفانه امروزه بیمه را در حد ملزومات همچون بیمه شخص ثالث خودرو می‌شناسیم در حالی که در بحث تجارت، کسب و کار، صنعت و تولید، ایده‌های نوین را در قالب طرح‌های نوین بیمه اجرایی می‌کنیم. «بنیادی» از تولیدکنندگان و صنعتگران به عنوان آخرین حلقه تولید خواست تجربیات خود را از بیمه مرکزی دریغ نکنند.

در ادامه این اجلاس، مهدی صبور زاده، مشاور و دستیار ویژه معاون وزیر اقتصاد در حوزه جذب سرمایه‌های خارجی و سرمایه‌گذاری با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما ساختارهای کارآفرینی و سرمایه گذاری وجود ندارد گفت: کارآفرینی روندی دارد که باید طی شود، اما متاسفانه در بسیاری از موارد قبل از آنکه طرح کارآفرینی مورد بررسی جدی قرار گیرد، تسهیلات پرداخت شده که باعث چالش‌های جدی برای طراح شده است.

وی با اعلام اینکه در سرمایه گذاری ذاتی در بین ۱۶ کشور همسایه، رتبه سوم را داریم گفت: در ایران برای هر سرمایه گذاری خارجی مزایاهای مختلفی تعریف کرده ایم که در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا سرمایه گذاری در ایران برای سرمایه گذار خارجی جذابیت لازم را داشته باشد.

پس از آن سخنرانان دیگری به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه‌های مرتبط با اقتصاد پرداختند و در پایان از فعالان عرصه‌های صنعت و اقتصاد تقدیر شد.

کد خبر: ۱۵۹٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha