۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲
بازدهی وسایل سرمایشی و گرمایشی در ایران صرفا ۳۰ درصد است
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

بازدهی وسایل سرمایشی و گرمایشی در ایران صرفا ۳۰ درصد است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت هیچ کدام خود را متولی اصلی بهینه‌سازی انرژی نمی‌دانند، به همین دلیل موضوع مهم بهینه‌سازی بدون متولی اصلی واقعی مانده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی به صورت هدفمند ذیل یک دستگاه مادر، از عملکرد "شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت" انتقاد کرد و گفت: مشکل اصلی در عدم بهینه‌سازی به متولیان آن مربوط می‌شود، چراکه "شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت" که زیرمجموعه وزارت نفت است توان برخورد با وزارتخانه‌هایی همچون نیرو، صمت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و... را در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت ندارد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه بهینه‌سازی باید به‌صورت یک نهاد مستقل زیر نظر مستقیم ریاست‌جمهوری اداره شود تا تمامی وزارتخانه‌ها همچون راه و شهرسازی و کشاورزی دستوراتش را اجرایی کنند، افزود: وزارتخانه‌های صمت، نیرو و نفت هیچ کدام خود را متولی اصلی بهینه‌سازی انرژی نمی‌دانند و صرفا به کار تولید و توزیع مشغول هستند به همین دلیل موضوع مهم بهینه‌سازی بدون متولی واقعی مانده است لذا باید دستگاهی مستقل زیرنظر نهاد ریاست‌جمهوری -که همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند- به‌منظور راهبری این مهم ایجاد شود.

وی تاکید کرد: وزارت صمت نیز باید با ارائه یارانه به بخش خصوصی بازدهی وسایل گرمایشی و سرمایشی را بالا برد چراکه اکنون بازدهی این وسایل در ایران صرفا ۳۰ درصد است.

سنگدوینی با بیان اینکه بازدهی نیروگاه‌ها نیز در حالی صرفا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است که این بازدهی درصورت تبدیل شدن آن‌ها به "سیکل ترکیبی" بسیار بالا می‌رود، مطرح کرد: این مسئله در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت بسیار حائزاهمیت است لذا تبدیل این نیروگاه‌ها یکی از اقدامات مهم در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت به شمار می‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی و اورهال کردن دستگاه‌های گرمایشی مسئله دیگری است که باید به آن توجه کرد، یکی دیگر از موانع موجود در مسیر بهینه‌سازی مصرف سوخت را عرضه نسبی ارزان انرژیعنوان کرد و گفت: از آنجا که انرژی به صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها ارزان داده می‌شود آن‌ها انگیزه‌ای برای اورهال و بهینه‌سازی دستگاه‌های خود ندارند اما درصورت واقعی کردن قیمت‌ها و ارائه تسیهلات برای به روزرسانی دستگاه‌ها، می‌توان قدم‌های بزرگی در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت برداشت.

به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، کمیسیون متبوعش نیز به جد پیگیر مسئله بهینه‌سازی مصرف انرژی است و قصد دارد در این زمینه بررسی طرحی را در دست بگیرد.

کد خبر: ۱۵۸٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha