۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۸
تحریم ها چه خسارتی را به اقتصاد ایران وارد کرد؟

فرصت پایانی برجام| ارزان فروشی در شرایط تحریمی

کارشناسان اقتصادی معتقدند هم اکنون بهترین فرصت برای احیای برجام بوده و معلوم نیست که چند ماه دیگر کمبود تقاضا در بازار انرژی وجود داشته باشد. به گفته آنها به دلیل شرایط تحریمی مجبوریم ارزان بفروشیم.

بازار؛ گروه آب و انرژی: مذاکرات رفع تحریم، دوباره از دیروز شروع شده است. دو روز پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با هدف بن‌بست شکنی از مذاکرات وین، قرار است این گفت‌وگوها با توافق طرفین به میزبانی قطر برگزار شود. این مذاکرات در شرایطی از سرگرفته می‌شود که بنا به اعلام وزارت امور خارجه، طرفین پیرامون محتوا و شکل مذاکرات تلاش‌های قابل قبولی را انجام داده‌اند. بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که هم اکنون بهترین فرصت برای احیای برجام است و ممکن است این فرصت چند ماه دیگر تکرار نشود و شرایط ایران برای از سر گیری تعاملات جهانی سخت تر می شود.

حمید رضا صالحی رییس کمیسیون انرژی پارلمان بخش خصوصی در اینباره به خبرگزاری بازار می گوید: قیمت ها در بازار جهانی نفت روبه رشد است. تقاضا مدام در حال افزایش است و از طرفی جنگ روسیه و اوکراین امنیت انرژی کشورهای اروپایی را به خطر انداخته است. در حال حاضر بسیاری از تحلیل گران از رکود ناشی از تورم قیمت انرژی در بازار جهانی خبر می دهند. به همین دلیل است که کشورهای اروپایی ترجیح می دهند در شرایط فعلی به دنبال گزینه های امنی برای تامین انرژی خود باشند. حتی در روزهای اخیر شاهد بودیم که رئیس جمهور فرانسه بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی را خواستار شده بود.

بسیاری از تحلیل گران از رکود ناشی از تورم قیمت انرژی در بازار جهانی خبر می دهند. به همین دلیل است که کشورهای اروپایی ترجیح می دهند در شرایط فعلی به دنبال گزینه های امنی برای تامین انرژی خود باشند

او با اشاره به رقابت شدید قطب های تولید انرژی و سوخت های فسیلی دنیا برای افزایش سهم خود از بازار جهانی، گفت: شاهد هستیم که چگونه کشورهای دارای نفت و گاز در تلاش هستند تا بهترین استفاده را از شرایط فعلی ببرند. همین مساله موجب شده که کشورهای نفت خیز دنیا بیشترین رشد اقتصادی را به نام خود ثبت کنند. قطر چندین قرارداد با غول های انرژی در یک ماه گذشته منعقد کرده تا میزان برداشت خود از پارس جنوبی را افزایش دهد. عراق و عربستان هم به دنبال افزایش ظرفیت های تولیدی خود و سرمایه گذاری های جدید در این حوزه هستند. اما متاسفانه ایران نتوانسته از فرصت نفت ۱۲۰ دلاری استفاده کند.

آمارهای منتشر شده نشان می دهد که عراق، همسایه ایران یکی از کشورهای است که پیش ببنی می شود که یکی بیشترین رشدهای اقتصادی جهان را در سال ۲۰۲۲ به نام خود ثبت کند. آنگونه در تحلیل آمده این کشور در رتبه دوم رشد اقتصادی جهان با رشد ۹.۵ درصد قرار خواهد گرفت. کویت با رشد اقتصادی ۸.۲ درصد و عربستان با رشد اقتصادی ۷.۶ درصد در رتبه ‌های سوم و پنجم هستند تا سه کشور نفتی، در بین ۵ کشور دارای بالاترین رشد اقتصادی باشند.

حمید حسینی دیگر کارشناس حوزه انرژی است که معتقد است ایران باید مصمم تر از هر زمانی به دنبال احیای برجام باشد. او به بازار گفت: اگر برجام در کار بود، ایران می‌توانست از مواهب این وضعیت جدید بهره‌برداری کند و پس از مدت‌ها رونقی به اقتصاد ببخشد و تورم را کاهش دهد.

او با بیان اینکه محرومیت ایران از بازار جهانی هزینه بسیار بالایی را به اقتصاد ایران تحمیل می کند، گفت: در شرایطی که عطش زیادی در بازار انرژی ایجاد شده ما ناچار هستیم که نفت خود را با تخفیف های سنگینی عرضه کنیم. البته در گرفتن همین مقدار پول هم دچار چالش هستیم.

حسینی: نه تنها به دلیل شرایط تحریمی ناچار هستیم که نفت خود را با تخفیف های سنگینی بفروشیم. بلکه در سال های گذشته تجارت خارجی ما پرهزینه شده است. ما داریم گران‌ تر از دنیا می‌خریم و ارزان‌ تر به دنیا می‌فروشیم

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه تحریم ها نه فقط حوزه انرژی بلکه سایر بخش های تجاری ایران را به دردسر انداخته است، گفت: تجارت خارجی ما پرهزینه شده است. ما داریم گران‌ تر از دنیا می‌خریم و ارزان‌ تر به دنیا می‌فروشیم؛ چرا؟ چون هزینه‌های تحریم را پرداخت می‌کنیم. ما هزینه دلالان ارز را برای جابه‌ جایی ارز و هزینه دلالان حمل‌ و نقل یا شرکت‌هایی را که از قبل تحریم سر برآوردند داریم پرداخت می‌ کنیم. طبیعتاً همه متوجه هستند که با عنوان دور زدن تحریم داریم هزینه‌ های گزافی را پرداخت می‌ کنیم. بسیاری از خطوط شناخته‌ شده و بزرگ حمل‌ونقل با ایران کار نمی‌کنند و حمل‌ونقل کالا به ایران گران‌ تر و ‌طولانی‌ تر از گذشته شده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۸۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      تحلیل فوق شخمی
    • س ن TR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
      0 0
      پدر مردم در اوردین