۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود؟ | رئیس اتحادیه املاک: دیگر به سامانه املاک دسترسی نداریم
«بازار» گزارش می دهد

چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود؟ | رئیس اتحادیه املاک: دیگر به سامانه املاک دسترسی نداریم

بعد از اینکه بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در خرداد را ۳۹.۴ میلیون تومان اعلام کرد مرکز آمار پا را فراتر گذاشته و متوسط قیمت را ۴۱.۴ میلیون تومان اعلام کرد. سوال این است چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار ایران در حالی چند روز بعد از گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در تهران طی خرداد امسال را ۴۱.۴ میلیون تومان اعلام کرد که آمار این روزهای معاملات به دلیل عدم دسترسی اتحادیه املاک به سامانه املاک مشخص نیست افزایشی است یا اینکه روند کاهشی داشته است.

چند روز قبل از اینکه مرکز آمار گزارش قیمت مسکن و میزان معاملات خرداد ماه را اعلام کند بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در خرداد را ۳۹.۴ میلیون تومان اعلام کرده بود. حال سوال این است چه اتفاقی در چند روز رخ داده است که قیمت ها دستخوش تغییر شده است. اگر تغییر قیمتی در کار نبوده است پس احتمالا گزارش یکی از این دو نهاد دولتی دارای باگ است.

کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که دولت اگر می خواهد قیمت مسکن را کنترل کند ابتدا باید تورم و سپس تولید مسکن را رونق دهد. اما به نظر می رسد در هر دو مورد هنوز دولت به موفقیت های لازم نرسیده است اما آنطور که در خبرها آمده بود تورم ماه گذشته تا حدودی کنترل شده است اما رونق تولید مسکن همچنان سرابی بیش نیست.

روند صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که هنوز وعده شهرداری ها برای کاهش زمان صدور پروانه در همان حد شعار باقی مانده است و اگر روند تولید مسکن که سالهاست همواره از تقاضا عقب است ادامه یابد در کنار تورم نهاده های تولید مسکن نباید انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت

روند صدور پروانه های ساختمانی نشان می دهد که هنوز وعده شهرداری ها برای کاهش زمان صدور پروانه در همان حد شعار باقی مانده است و اگر روند تولید مسکن که سالهاست همواره از تقاضا عقب است ادامه یابد در کنار تورم نهاده های تولید مسکن نباید انتظار کاهش قیمت مسکن را داشت.

چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود؟ | رئیس اتحادیه املاک: دیگر به سامانه املاک دسترسی نداریم

رضا موسوی کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار می گوید: دولت چاره ای ندارد که برای کنترل تمام کالاها به خصوص کالای سرمایه ای مثل مسکن تورم را کنترل کند. پس بنابراین اگر دولت قصد دارد قیمت املاک به ثبات برسد باید نقدینگی را کنترل و نقدینگی را به سمت بخش‌های تولیدی هدایت کند.

اگر دولت قصد دارد قیمت املاک به ثبات برسد باید نقدینگی را کنترل و نقدینگی را به سمت بخش‌های تولیدی هدایت کند

وی با بیان اینکه از دست رفتن جذابیت بازارهای موازی مثل طلا و ارز باعث شده تا این روزها بهترین محل سرمایه گذاری بخش مسکن باشد ادامه داد: اگر بانک ها را در خصوص خرید و عرضه نکردن واحدهای مسکونی کنار بگذاریم خواهیم فهمید که برخی سرمایه گذاران نیز با خرید و ساخت مسکن تقاضا در بازار مسکن را که از عرضه پایین رنج می برد بالا می برند. نبابد فقط بانک ها را مقصر افزایش تقاضا و قیمت مسکن دانست.

چرا رشد قیمت مسکن متوقف نمی شود؟ | رئیس اتحادیه املاک: دیگر به سامانه املاک دسترسی نداریم

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت مسکن در خرداد ماه باز هم صعودی شد؟ گفت: افزایش قیمت ملک چه ارتباطی به ما دارد؟ مگر ما سیاستگذار بخش مسکن هستیم و یا اینکه وقتی قیمت ملک بالا می رود املاکی ها سود می کنند؟ جزء اینکه وقتی قیمت ها رشد می کند معاملات کمتر و دریافت کمیسیون از بنگاهی ها سلب می شود؟

وی ادامه داد: باور کنید املاکی ها نقشی در بالا رفتن قیمت ها ندارند. باور کنید گزارش های تنش زا از سوی برخی نهادها وضع بازار مسکن را بد و بدتر می کند. در تازه ترین آمار هم که می بینید مرکز آمار می گوید قیمت ملک در خرداد افزایش داشته است. این گزارش ها هیچ کمکی به بازار مسکن نمی کند.

اتحادیه املاک دیگر هیچ دسترسی به سامانه املاک ندارد چرا که سامانه املاک به طور کامل از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است و اگر می خواهید اطلاعات دقیق از وضعیت بازار مسکن بگیرید باید از این وزارتخانه بپرسید

قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد قیمت مسکن به دلیل رشد معاملات مسکن است؟ آیا معاملات مسکن رشد کرده است؟ ادامه داد: اولا که اتحادیه املاک دیگر هیچ دسترسی به سامانه املاک ندارد چرا که سامانه املاک به طور کامل از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده است و اگر می خواهید اطلاعات دقیق از وضعیت بازار مسکن بگیرید باید از این وزارتخانه بپرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که پس راه کنترل بهای مسکن چیست؟ گفت: کنترل قیمت مسکن در وضعیتی که همه کالاها رشد می کنند سخت و دشوار است اما به هر حال باید به سمت رونق تولید مسکن حرکت کنیم و تعادل میان عرضه و تقاضا ایجاد کنیم.

مرکز آمار ایران اعلام کرد که در خرداد امسال عدد شاخص قیمت آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به عدد ۱۴۰.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل (۱۳۱)، ۷.۱درصد افزایش داشته است. البته در آخرین ماه بهار تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۵.۵درصد رسیده بود. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۲۹.۶ درصد) ۵.۹ واحد درصد افزایش داشته است.
در ماه گذشته تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۷.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه خرداد ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۶درصد) بالغ بر ۱.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه خرداد املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۲۵.۱ درصدرسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(۲۵.۶ درصد)، ۶ صدم واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است

نرخ تورم سالانه خرداد املاک مسکونی شهر تهران به عدد ۲۵.۱ درصدرسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(۲۵.۶ درصد)، ۶ صدم واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل است.

در خرداد امسال متوسط وزنی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در مناطق ٢٢گانه شهر تهران به ۴۱ میلیون و ۴۰۸ هزار تومان رسیده است. در این ماه منطقه یک با متوسط قیمت ۷۸ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۷ با متوسط قیمت ۲۰ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌اند.

بانک مرکزی ۸ تیرماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲گانه تهران را ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان اعلام کرده بود. بر این اساس منطقه یک با ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده بودند.

به نظر می رسد قیمت مسکن در سال جاری نیز همانند سال های گذشته به دلیل نداشتن متولی بازار مسکن روند صعودی خود را طی و احتمالا در نقطه ای که منجر به رکود معاملات شود بایستد. این روزها معاملات مسکن تا حدودی در بنگاههای مسکن ادامه دارد و به نظر می رسد متقاضیان مسکن در تلاش هستند تا قبل از ماه محرم و صفر اقدامات لازم برای خرید و فروش را انجام دهند.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی خانمان و کنار خیابان خواب IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      1 0
      به کجا چنین شتابان!!!!! نکنه مثل بنزین و روغن و گوشت و مرغ.............خانه را هم گران میکنند تا از قاچاق آن به کشورهای همسایه جلوگیری نمایند مسولیت محترم ،ممنونیم که اینقدر به فکر بیت المال و مردم هستید ???????????????????????????????????
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 3
      تا وقتی مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات سالانه بر املاک تصویب و اجرا نشود و همچنان سود دلالی و احتکار مسکن از تولید بیشتر باشد ،قیمتها افزایش می یابد .
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      به دلیل اینکه دزدان و اختلاسگران از خود به اصطلاح دولتمردان میباشد ، و دوست دارند همیشه گرانی باشد این داستان مربوط به الان نیست ۴۳ سال همینطوره
    • علی پیمان IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
      0 0
      باعث وبانی نرخ کمیسیون مشاوران املاکه هرچقدرسقف معاملات بره بالا کمیسیونشون هم میره بالا
    • احد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      0 0
      املاک به شدت از این مساله سود می برند و به آن دامن می زنند. اکثر آنها در منطقه فعالیت خود ملک دارند و افزایش قیمت آن ملک (و به تبع آن اجاره) سود بسیار بیشتری از مبلغ کمیسیون برایشان دارد. من خودم ملک دارم برای فروش املاک مدام میگه گرونتر میشه نفروش.