۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۲
 سهم دهک اول از تورم خردادماه ۱۱ درصد بیشتر از دهک دهم است
براساس اعلام مرکز آمار؛

سهم دهک اول از تورم خردادماه ۱۱ درصد بیشتر از دهک دهم است

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در حالی که سهم از تورم ماهانه خرداد برای کل دهک‌های کشور ۱۲.۲۱ درصد بوده است اما این میزان برای دهک اول معادل ۱۹.۴۹ درصد و برای دهک دهم ۸.۳۵ درصد بوده است.

به گزارش بازار، مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم مصرف کننده در خرداد ۱۴۰۱ بر اساس دهک‌های هزینه‌ای را منتشر کرده است که نشان می دهد اگرچه نرخ تورم کل کشور در خرداد ماه ١٤٠١ برابر ٣٩.٤ درصد بوده است؛ اما این نرخ در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٨.٣ درصد برای دهک نهم و دهم تا ٤٢.٧ درصد برای دهک اول نوسان دارد.

همچنین محدوده تورم سالانه مصرف کننده در خردادماه امسال در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٥١.١ درصد برای دهک سوم و چهارم تا ٥٢.٣ درصد برای دهک نهم است. همچنین این شاخص در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٣١.٥ درصد برای دهک ششم تا ٣٤.٨ درصد برای دهک دهم است.

 سهم دهک اول از تورم خردادماه ۱۱ درصد بیشتر از دهک دهم است

بر اساس این گزارش، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٤.٤ واحد درصد رسید که نسبت به عدد ٣.٤ درصدی در ماه قبل یک درصد افزایش داشته است. همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.١ درصد کاهش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.١ درصد افزایش داشته است.

 سهم دهک اول از تورم خردادماه ۱۱ درصد بیشتر از دهک دهم است

بر اساس نتایج این گزارش در حالی که سهم از تورم ماهانه خرداد برای کل دهک های کشور ۱۲,۲۱ درصد بوده است؛ اما این میزان برای دهک اول معادل ۱۹.۴۹ درصد و برای دهک دهم ۸.۳۵ درصد بوده است.

این موضوع نشان میدهد دهک های پایین فشار تورمی بیشتری تحمل میکنند. سهم دهک اول از تورم ماهانه در خردادماه در گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نیز ۱۷,۶۳ درصد بوده در حالی که این میزان برای دهک دهم معادل ۴.۹۴ درصد بوده است. معنای ان این است که در خردادماه دهک اول که سهم بیشتری از سبد مصرفی آن را خوراکی ها و آشامیدنی ها تشکیل می‌دهد نسبت به اردیبهشت ماه نزدیک به ۱۲ درصد فشار بیشتری از تورم نسبت به دهک دهم تجربه کرده است. در مقابل در گروه کالاهای غیرخوراکی سهم دهک اول از تورم ماهانه خردادماه ۱.۸۷ درصد بوده در حالی که سهم دهک دهم از این میزان ۳.۴۲ درصد بوده است.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha