۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
اونیل: «بریکس» طبل تو خالی است| چامسکی:  صدای کشورهای «جنوب» است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اونیل: «بریکس» طبل تو خالی است| چامسکی: صدای کشورهای «جنوب» است

در حالیکه لرد اونیل واضع بریکس، این بلوک تجاری را طبلی تو خالی می داند، نوآم چامسکی آنرا صدای کشورهای جنوب قلمداد می کند.

 بازار: چهاردهمین اجلاس سران بریکس که به طور مجازی در ۲۳ ژوئن با میزبانی چین برگزار شد، رویداد مهمی در تقویم جهانی تعاملات چندجانبه سال ۲۰۲۲ خواهد بود. برای هند و چین اهمیت ویژه‌ای دارد چون هم نخست وزیر هند نارندرا مودی و هم رئیس جمهور چین شی جین پینگ پس از مدت‌ها با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. به باور کارشناسان گسترش BRICS برای پیشبرد یک الگوی غیرغربی جدید توسعه جهانی، که عادلانه و از نظر زیست محیطی پایدار بوده، ضروری است. بریکس یک مجمع چندجانبه بین قاره‌ای منحصر به فرد است که پنج کشور بزرگ را گرد هم می‌آورد - دو کشور از آسیا (چین و هند)، و یک کشور از اوراسیا (روسیه)، آفریقا (آفریقای جنوبی) و آمریکای لاتین (برزیل).

آنچه که آن را از دیگر مجامع چندجانبه متمایز می‌کند این است که نخست، به عنوان مقابله با کشورهای غربی تحت رهبری ایالات متحده که تاکنون بر اقتصاد، سیاست و توسعه جهانی تسلط داشته‌اند عمل می‌کند و دوم اینکه برای بیان نگرانی‌ها و آرزوهای کشورهای در حال توسعه بستر مناسبی را فراهم می‌کند چون این کشورها از نظر جمعیت، منابع، و به طور فزاینده‌ای از نظر مشارکت در توسعه جهانی وزن بیشتر دارند. از این رو، بریکس، همراه با دیگر سازمان‌ها، مانند سازمان همکاری شانگهای (SCO)، تلاشی نوآورانه برای تحول نظم جهانی در قرن بیست و یکم است.

در مورد آینده بریکس، چین سه مفهوم جدید را مطرح کرده است: «BRICS پلاس»، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی. ایده بریکس پلاس که به دنبال مشارکت بیشتر کشورهای عضو در سازمان است، بسیار مرتبط و به موقع است. چندین کشور جدید بازارهای نوظهور مانند ترکیه، ایران، اندونزی، بنگلادش، نیجریه، مکزیک می‌توانند در این مجمع حضور داشته باشند. اهمیت روزافزون اقتصادی و سیاسی و پتانسیل آنها برای کمک به صلح منطقه‌ای و جهانی را نمی‌توان نادیده گرفت. گنجاندن آنها در مکانیسم BRICS پلاس باعث می‌شود این پلتفرم در سطح منطقه و جهان نمایان‌تر شود.

گسترش BRICS همچنین برای پیشبرد یک الگوی غیرغربی جدید توسعه جهانی، که منصفانه از نظر محیط زیست پایدار است و نیازهای اجتماعی-اقتصادی اکثریت جمعیت جهان به ویژه فقرا را برآورده می‌کند، ضروری است. امروزه، منابع مالی به شدت در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپای غربی متمرکز شده است، در حالی که مرکز ثقل نیروهایی مولد اقتصاد جهان (کشاورزی، تولید، خدمات، نیروی انسانی و حتی فناوری) در آسیا و آفریقا است. این امر، سیاست غرب در استفاده از قدرت مالی خود برای اعمال تحریم‌های غیرقانونی، شکستن زنجیره‌های عرضه جهانی و اعمال «آپارتاید بازار» علیه دشمنان سیاسی‌اش را بی‌تفاوت و در نهایت خنثی می‌کند.

لُرد «جیم اونیل» عضو مجلس اعیان انگلیس و وزیر اقتصاد اسبق بریتانیا که واضع اصطلاح بریکس نیز به شمار می رود معتقد است این بلوک تجاری در دنیای واقعی آن چیزی نیست که عنوان می کند.

لُرد بارون «ترنس جیمز اونیل» اقتصاددان بریتانیایی و عضو مجلس اعیان (مجلس لُردها) بریتانیاست. وی بیشتر به خاطر ابداع اصطلاح «بریک» BRIC، مخفف اختصاری ابتدای نام کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین(چهار کشور با سرعت در حال توسعه) است. «بریک» در واقع نماد تغییر قدرت اقتصادی جهانی به دور از اقتصادهای توسعه یافته G۷ به شمار می رود.

اونیل همچنین در سال ۲۰۱۱ اصطلاح «میکت» که اشاره به اقتصادهای مکزیک، اندونزی، کره جنوبی و ترکیه دارد را به نام خود کرد. در سال ۲۰۱۳ وی نوواژه «مینت» که به اقتصاد کشورهای مکزیک، اندونزی، نیجریه و ترکیه اشاره دارد را نیز ابداع کرده است.

وی همچنین رئیس سابق مدیریت دارایی گلدمن ساکس و وزیر دولت محافظه کار سابق بوده است. وی استاد افتخاری اقتصاد در دانشگاه منچستر است. او به عنوان وزیر بازرگانی و خزانه داری بریتانیا در دولت دوم «دیوید کامرون» منصوب شد، سمتی که تا زمان استعفا در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ در آن مشغول به کار بود. «اونیل» در حال حاضر رئیس شورای سلطنتی «چتام هاوس» بریتانیا است.

اونیل در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: صادقانه بگویم، گروه «بریکس» اغلب بسیار نمادین به نظر می رسد و واقعاً نشانه هایی از دستیابی به چیزی را نشان نمی دهد، و تا به حال، از نظر من این گروه به اندازه ای که سر و صدا ایجاد کرده یک بلوک قدرتمند نیست.

وی افزود: بریکس در مورد حکومت جهانی صرفاً سروصدا ایجاد می کند.

این در حالی است که چامسکی آینده دیگری را برای این بلوک تجاری متصور است. پروفسور «نوآم چامسکی» استاد بازنشسته دانشگاه MIT و نظریه پرداز آمریکایی در پاسخ به این استدلال اونیل-که برای وی توسط خبرنگار بازار ارسال شده بود- می گوید بریکس صدای کشورهای جنوب است.

وی در مورد آینده بریکس به خبرنگار بازار گفت: آینده بریکس بستگی به انتخابات آینده برزیل دارد.

وی تأکید کرد: این انتخابات تعیین می کند آینده این بلوک تجاری چیست. در این انتخابات «لولا» به احتمال زیاد پیروز انتخابات ریاست جمهوری می شود.

چامسکی در ادامه یادآور شد: «لولا» نیروی اصلی در تقویت بریکس و اعتبار بین المللی به آن بود.

وی در ادامه تأکید کرد: بریکس به عنوان صدای «کشورهای جنوب» در امور جهانی از اهمیت خاصی برخوردار بود.

چامسکی در پایان افزود: ایجاد چنین صدایی از دهه 50 میلادی یک تلاش بزرگ بوده است که همیشه توسط کشورهای امپریالیستی شکست خورده است. در دنیای امروز ممکن است موفق تر باشد.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
      4 3
      از این سازمانها و اجلاس آبی برای ایران گرم نخواهد شد حتی خود چین که اینهمه سرو صدا دارد خوب میداند اگر آمریکاییها بخواهند رشد چین را هم متوقف میکنند به کره شمالی و کوبا نگاه کنید ۷۰ سال است چسبیده اند به روسیه و چین الان علفخوار شده اند