۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
رونق صادرات در استان سمنان | صدور کدهای گمرکی و گشایش درب‌های بازار جهانی
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق صادرات در استان سمنان | صدور کدهای گمرکی و گشایش درب‌های بازار جهانی

سمنان- کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان سمنان بود، عاقبت صادر شد تا گامی موثر و بلند در راستای ارتقای صادرات استان برداشته شود.

بازار، گروه استان‌ها: کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان، مصوب سفر ریاست جمهوری، به استان سمنان صادر شد تا منطقه ویژه اقتصادی سمنان در کنار منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و همچنین دامغان و همچنین ۱۶ ناحیه و شهرک صنعتی دیگر در سراسر استان سمنان آماده اتصال مضاعف به بازارهای جهانی باشد.

موضوعی که می تواند در کنار کاهش مشکل بازار فروش محصولات و کالاهای تولیدی استان سمنان به تجارت بین‌المللی و طبیعتاً تولید و اشتغال نیز کمک شایانی داشته باشد. ایجاد دفتر گمرکی در شاهرود و همچنین مرزهوایی فرودگاه سمنان و بین المللی شدن فرودگاه شاهرود نیز دو موضوعی هستند که می توانند استان سمنان را به بازارهای جهانی وصل کنند.

مصوبه سفر استانی
استاندار سمنان با بیان اینکه کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان صادر شد، به خبرنگار بازار، گفت: این مصوبه یکی از مسائلی بود که در سفر آبان ماه ۱۴۰۰ حجت‌الاسلام رئیسی به استان سمنان به مثابه یک مطالبه مطرح شده بود و شاهد هستیم که تحقق یافت.

منطقه ویژه اقتصادی سمنان با کاربری تجاری صنعتی دارد و می تواند در زمینه تقویت تولید و اشتغال استان سمنان نقشی موثر داشته باشد

سید محمد رضا هاشمی از تصویب کد گمرکی سمنان به مثابه یک «وعده صادقه» یاد کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی سمنان با کاربری تجاری صنعتی دارد و می تواند در زمینه تقویت تولید و اشتغال استان سمنان نقشی موثر داشته باشد همچنین صدور کد گمرکی برای این مجموعه می تواند راهکار موثری برای گشایش درب های بازارهای بین‌المللی به روی محصولات استان سمنان باشد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سمنان یک هزار هکتار وسعت دارد و ظرفیت خوبی برای جذب سرمایه‌گذار است، بیان کرد: کد گمرکی می تواند یکی از مزیت ها برای ایجاد رغبت در بین سرمایه گذاران در این منطقه باشد از سوی دیگر این منطقه دارای مزیت ها و ویژگی های دیگری مانند نزدیکی به تهران است.

وجود خط راه اهن
استاندار سمنان با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سمنان به واسطه قرارگیری در مجاورت خط راه آهن سراسری تهران - مشهد ظرفیت خوبی برای صادرات است، گفت: تولیدگران به واسطه این امکان، نگران حمل و نقل نخواهند بود و این یک امکان بزرگ برای منطقه ویژه اقتصادی سمنان است.

هاشمی تسهیل و تسریع در دسترسی جاده ای و ریلی و همچنین نزدیکی به تهران را دیگر ویژگی منطقه دانست و تاکید کرد: صادرات تولیدات و کالاهای شهرک های صنعتی استان می تواند این امکان را به ما بدهد که تجارت بین المللی را در استان گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه کد گمرکی دارای الزاماتی بود که خوشبختانه با همراهی خوب مسئولان ذی صلاح در سمنان و همچنین تهران توانستیم آنها را انجام دهیم که از جمله یکی از این الزامات می توان به محصور کردن کامل منطقه و مسائل ایمنی و امنیتی و … اشاره کرد که محقق شده است، گفت: سرمایه گذاران می توانند از خدمات این منطقه ویژه اقتصادی دارای کد گمرکی همچون رویه های صادرات، ترانزیت، ورود قطعی، موقت و مرجوعی به گمرک بهره مند شوند.

تائید کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان
صدور کد گمرکی البته نیاز به تائید نیز دارد اما آنطور که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان می گوید: با پیگیری‌های بعمل آمده و فراهم نمودن مقدمات لازم نظیر محصور کردن منطقه تائیدیه صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان نیز اخذ شده است.

محمد رضا باقری با بیان اینکه الزامات این حوزه ایجاد کنترل دوربینی و ایجاد ساختمان گمرک و انبار سرپوشیده و روباز گمرکی بود، گفت: خوشبختانه موارد دیگر مورد نیاز در تائیدیه لحاظ و صدور کد گمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان اخذ شده است.

منطقه ویژه اقتصادی سمنان به واسطه قرارگیری در مجاورت خط راه آهن سراسری تهران - مشهد ظرفیت خوبی برای صادرات است

وی با بیان اینکه در حال حاضر استان سمنان دو منطقه ویژه اقتصادی دارای کد گمرکی است، افزود: تا پیش از این، تنها منطقه ویژه اقتصادی که در استان با کد گمرکی فعالیت داشته، منطقه ویژه اقتصادی گرمسار بود لذا باید گفت منطقه ویژه اقتصادی سمنان دارای یک هزار هکتار زمین است که در ۱۰ کیلومتری شرق شهر سمنان واقع شده است.

رونق صادرات در استان سمنان | صدور کدهای گمرکی و گشایش درب‌های بازار جهانی

منابع ویژه استان سمنان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان با بیان اینکه قرارگرفتن در کریدور شمال-جنوب و شرق- غرب، وجود منابع عظیم مواد معدنی، وجود خط آهن سراسری و فرودگاه از جمله مزایای منطقه ویژه اقتصادی است، تاکید داشت: قرار گرفتن در مجاورت شهرک صنعتی سمنان و امکان استفاده و تبادل مواد اولیه، محصولات و توان مهندسی با واحدهای صنعتی موجود در این شهرک از دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی سمنان است.

باقری با بیان اینکه با پیگیری‌های بعمل آمده تا آینده نزدیک کد ترخیص نیز همچون کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی سمنان صادر می‌شود، ابراز کرد: کد گمرکی همواره یکی از مشوق ها و ترغیب کنندگان تولیدگران و سرمایه گذاران برای حضور در یک منطقه ویژه اقتصادی است.

الزامات رعایت شوند
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه کد گمرکی دارای الزامات متعدد و گوناگونی است که اخذ آن زمان زیادی نیز می برد، گفت: خوشبتانه این اتفاق در درون استان سمنان آن هم در دو منطقه رخ داده که می تواند به ما کمک کند تا واحد های صادرات محور را در این مکان ها استقرار دهیم.

منطقه ویژه اقتصادی سمنان دارای یک هزار هکتار زمین است

حسن همتیان با بیان اینکه عموماً مناطق ویژه اقتصادی که دارای کد گمرکی هستند به واسطه تسهیل گری هایی که صورت می دهند، مکان بهتری برای واحد های تولیدی صادرکننده محسوب می شوند، ابراز کرد: خوشبختانه ما در درون استان سمنان محصولات و کالاهای خوبی برای صادرات داریم و بیش از ۱۱۵ شرکت بازرگانی نیز در طول سال کالاهای تولیدی استان را صادر می کنند که منطقه ویژه اقتصادی می تواند این ظرفیت ها را تجمیع و گرد هم بیاورد.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سمنان همچنین به لحاظ قرار گیری در کریدور طلایی شمال به جنوب و شرق به غرب، آزاد راه حرم تا حرم و ده ها ظرفیت دیگر می تواند پایلوت تولیدات صادرات محور شمال‌شرق کشور باشد، تاکید داشت: باید به الزامات مورد نیاز این منطقه کمک کرد وگرنه یک شرکت شهرک‌های صنعتی، یا صمت، یا حتی فرمانداری به تنهایی نمی تواند کار به این بزرگی را صورت دهد.

تقویت تبادلات تجاری
آنطور که در سامانه اطلاع رسانی استانداری سمنان ذکر شده با صدور کدگمرکی منطقه ویژه اقتصادی سمنان و ارتقاء سطح خدمات این منطقه، زمینه اشتغال، تولید بیشتر و توجه به فعالیت شرکت های دانش بنیان و ایده های آنان و در مجموع تحقق شعار سال فرآهم و تقویت خواهد شد که امری بسیار ارزشمند بوده و در نهایت می تواند در ارتقاء شاخص تولید ناخالص ملی و ارز آوری برای کشور، استان و شهرستان سمنان نقش موثری ایفا کند.

حال باید دید که مسئولان از این ظرفیت در راستای جذب سرمایه گذار و ارتقای بازار های تولیدات استان چه بهره ای را خواهند برد و چه میزان می توان شاهد رونق تولید و اشتغال بود از سوی دیگر در سالی که مزین به نام دانش بنیان ها است باید دید که برنامه دولت برای همراهی دانش بنیان ها با تولیدگران در زمینه ارتقای بهره وری چه خواهد بود.

کد خبر: ۱۵۸٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha