۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
جهش دانش‌بنیان‌ها به سمت تولید/ عرضه محصولات فناوری در مازندران
بازار گزارش می‌دهد؛

جهش دانش‌بنیان‌ها به سمت تولید/ عرضه محصولات فناوری در مازندران

ساری - شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران با تولیدات فناورانه در مسیر جهش تولید گام برداشتند و حدود ۲۰ شرکت در این حوزه دست به تولید زده‌اند.

خبرگزاری بازار؛ تولید انواع پهباد، محلول‌های ضدعفونی‌کننده، دستگاه‌های تنفسی بخشی کوچک از تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران در سیر مسیر «جهش تولید» به شمار می‌رود.

درحالی‌که ایران اسلامی علاوه بر کرونا با تحریم‌های ظالمانه دست‌وپنجه نرم می‌کنند، شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران سال گذشته با درآمد سه هزار میلیارد ریالی و امسال نیز با تولید انواع محصولات فناورانه در مسیر رونق و جهش تولید گام برداشته‌اند.

در حال حاضر که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به دلیل شیوع کرونا ویروس دچار آسیب شدند، نقش شرکت‌های فناورانه و دانش‌بنیان با توسعه شبکه نوآوری و فناورانه، تداوم برنامه‌های آموزشی به‌صورت آنلاین و تولید محصولات به کمک بخش‌های مختلف آمدند.

دانش‌بنیان‌ها در کنار مردم

سید حسین صالحی مدیر یک شرکت فناورانه در مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه محققان و تولیدکنندگان در شرایط کنونی در کنار مردم قرار دارند و با کمک یکدیگر کرونا و تحریم‌ها را شکست خواهیم داد، به تولید محلول ضدعفونی‌کننده با تلاش محققان در این شرکت اشاره کرد و افزود: این محلول که درزمینهٔ ضدعفونی فضای عمومی و محوطه‌ها کاربرد دارد تاکنون مورد اقبال بخش‌های مختلف قرارگرفته است.

وی با اظهار اینکه محصول فناورانه این شرکت برای ضدعفونی کارخانه‌ها و ناوگان عمومی کاربرد دارد، یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان با تولیداتشان در بی‌نیاز کردن استان و کشور از محصول و اقلام موردنیاز تلاش می‌کنند.

تولید ۱۹ محصول فناورانه برای مقابله با کرونا و دورزدن تحریم‌ها

تولید پهباد محلول‌پاش و تولید محلولی با عصاره گیاهی از دیگر تلاش‌های شرکت‌های فناورانه مازندران به شمار می‌رود در سال جهش تولید اقدام به تولید آن کرده‌اند و به گفته رئیس پارک علم و فناوری مازندران تاکنون بیش از ۱۹ محصول فناورانه برای مقابله با کرونا و دورزدن تحریم‌ها در استان توسط محققان تولیدشده است.

در حال حاضر ۱۹ شرکت دانش‌بنیان استان به حوزه تولید اقلام بهداشتی و فناورانه در استان پرداخته‌اند و تاکنون بیش از ۵۰ هزار محلول ضدعفونی در استان تولیدشده است

علی معتمد زادگان در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر ۱۹ شرکت دانش‌بنیان مازندران به حوزه تولید اقلام بهداشتی و فناورانه در استان پرداخته‌اند و تاکنون بیش از ۵۰ هزار محلول ضدعفونی تولیدشده است، به نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بینان در ارزآوری برای کشور و استان اشاره کرد و گفت: سال قبل بیش از سه هزار میلیارد ریال ارزش‌افزوده تولیدات شرکت‌های دانش بنیان در استان بوده که بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دلار آورده ارزی داشته‌اند.

وی تولید دستگاه تنفسی مصنوعی، ماسه‌های سه لایه بهداشتی، لباس‌های ایزوله و گان جراحی را ازجمله اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جهش تولید بیان کرد و افزود: تولید نرم‌افزار مطلب آنلاین، کتابخانه آنلاین، سامانه خدمات آنلاین ازجمله دستاوردها است.

وی با اشاره به نقش ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در شرایط رکود اقتصادی و توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی یادآور شد: برای کمک به بازاریابی و تأمین منابع مالی این شرکت‌ها نیز برنامه‌ریزی و حمایت‌هایی صورت گرفته است.

تولیدات صادرات محور راهکار رونق اقتصادی است

به تأکید کارشناسان و فعالان اقتصادی در شرایط تحریم ظالمانه کنونی و دورانی که اقتصاد کشور درگیر مشکلات و تحریم‌ها است، شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن می‌تواند جهشی به سمت تولید و رونق آن باشد.

محقق و استاد دانشگاه با اظهار اینکه در سند چشم‌انداز و برنامه‌های توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از آن توجه شده است، افزود: در شرایط کنونی، حمایت از تولیدات دانش بینان و تولیدات صادرات محور راهکاری اساسی برای رونق اقتصادی در کشور به شمار می‌رود.

علی‌اکبر جمالی با اظهار اینکه باید برخی از سیاست‌های ملی و یا قوانین حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان اصلاح و بازنگری شود، تصریح کرد: تمرکز تولید در سال جهش تولید باید تولیدات داخلی باشد و باید با ارتقای کیفیت و کمیت تولیدات به فکر راه‌یابی به بازارهای خارجی وب ین المللی باشیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی باید از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برای ایجاد نوآوری در تولیدات و افزایش بهره‌وری استفاده کرد زیرا این امر منجر به افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی خواهد شد.

در حال حاضر بیش از شش هزار و ۴۰۰ مترمربع فضای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان با شش مرکز رشد واحدهای فناوری در استان وجود دارد و این شرکت‌ها در شهرستان‌های سیمرغ، ساری، نوشهر، آمل، تنکابن و بهشهر مشغول فعالیت‌های نوآورانه و فناورانه هستند.

راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری، برپایی نمایشگاه‌های دستاوردهای فناوری و فن بازارها می‌تواند به توسعه تولیدات فناورانه در استان کمک کند و دراین‌بین نقش حمایتی دولت و تدوین قوانین جامع و ارائه مشوق‌های کاربردی برای ایجاد و افزایش انگیزه بین محققان و دانشمندان ضروری به نظر می‌رسد.

کد خبر: ۱۵٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha