۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
نوسان نرخ ارز و چالش تولیدکنندگان صنایع غذایی در تامین مواد اولیه وارداتی
فعال صنعت نوشیدنی در گفتگو با بازار مطرح کرد

نوسان نرخ ارز و چالش تولیدکنندگان صنایع غذایی در تامین مواد اولیه وارداتی

پیران، فعال صنعت نوشیدنی با بیان اینکه بیش از ۵۰درصد مواد اولیه این حوزه وارداتی است میگوید:چون ارز دولتی عملا داده نمیشود لذا نوسانات زیاد است و گاهی قیمت مواد اولیه تا ۱۵۰درصد افزایش داشته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارشات منتشر شده آب پرمصرف ترین نوشیدنی غیر الکلی در جهان است به طوری که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۴۵۰ میلیارد لیتر آب بسته بندی شده در سراسر جهان مصرف شده است. با این وجود بازار دیگر نوشیدنی های غیرالکلی نیز داغ است و بر اساس داده های آماری که از سوی سازمانهای مربوطه منتشر شده است در سال ۲۰۲۱، ایالات متحده با ۴۳۷ لیتر، کشوری با بیشترین حجم فروش سرانه بازار نوشیدنی های غیرالکلی است و پس از آن نیز کشورهای مکزیک و آلمان با سرانه ۴۰۱ و ۳۴۲ لیتر در رتبه های دوم و سوم دنیا قرار دارند. ایران نیز در بحص تولید انواع نوشیدنی توانسته است ضمن تامین بازار داخل به بازارهای خارجی نیز راه یابد. با این وجود غالبا با مشکلات و چالش هایی مواجه هستند.

حداقل ۵۰درصد مواد اولیه در این صنعت وارداتی است که نسبت به تغییرات قیمت ارز قیمت ها بسیار بالا رفته است

۵۰درصد مواد اولیه صنعت نوشیدنی وارداتی است
محمد پیران مدیر تبلیغات یک شرکت تولید کننده انواع نوشیدنی، انرژی زاها، ویتامین ها، تخم شربتی ها، نوشیدنی های با پایه نارگیل، آلوورا و آب میوه ها در خصوص اصلی ترین چالش هایی که با آن مواجه هستند به خبرنگار بازار می گوید: با توجه به تحریم هایی که در کشور است معمولا در تامین مواد اولیه مثل شیشه، درب های ایزیوپل و همچنین تامین مواد اولیه تولید خود محصول مشکل داریم. البته مختص به حوزه کاری ما نیست و همه تولیدکنندگان حوزه صنایع غذایی با این چالشها مواجه هستند.

پیران خاطر نشان می کند: برای تولید محصولات خود، یکسری مواد اولیه داخلی و یکسری دیگر وارداتی استفاده می کنیم اما نمی توان درصد را مشخص کرد. با این وجود حداقل ۵۰درصد مواد اولیه در این صنعت وارداتی است که نسبت به تغییرات قیمت ارز قیمت ها بسیار بالا رفته است.

وی ادامه می دهد: در واقع با توجه به اینکه ارز دولتی هم عملا داده نمی شود لذا نوسانات زیاد است به طوری که گاهی مواقع قیمت مواد اولیه تا ۱۵۰ درصد افزایش داشته است. به این ترتیب در نهایت قیمت محصول نهایی نیز بالا می رود و همین نابسامانی قیمت محصولات که در بازار مشاهده می کنیم و همه ناراضی هستند به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه است.

کیفیت محصول نهایی، بسته بندی، کیفیت ارائه خدماتی که به مشتری داده می شود، تبلیغات، سیستم فروش و قدمت برند همگی در فروش بالا و باقی ماندن در بازار تاثیرگذار است

با پرداخت کارمزدهای زیاد، نقل و انتقال وجوه صادراتی را انجام می دهیم
پیران در خصوص مشکل صادراتی پیش رو نیز اظهار می دارد: در بحث پروسه صادرات مساله خاصی با کشورهای هدف همچون کانادا، آلمان، عربستان و ترکمنستان نداریم چون کشورهای مختلف یکسری قوانین دارند و طبق آن قوانین تولید و صادر می کنیم.

وی در خصوص مشکلات نقل و انتقالات ارزی نیز می گوید: یکسری شرکت ها هستند که سیستم ارتباطی و انتقال ارز را برای ما انجام می دهند و فعلا مشکل نداریم، اگرچه اینکه ما مستقیما نمی توانیم پول را دریافت کنیم و با پرداخت کارمزدهای زیادی پول به دست ما می رسد خود مشکل است.

این فعال صنعت نوشیدنی در خصوص روشهای بازاریابی خود نیز اظهار می دارد: بازاریابی ما B۲B است اما در حال پیشرفت است و دنبال دیجیتال مارکتینگ و همچنین روشهای بازاریابی به روز هستیم که در شرکت در حال راه اندازی است.

وی ادامه می دهد: در این راستا از جمله برنامه های آینده ما علاوه بر توسعه صادرات، تقویت سیستم فروش است. از سوی دیگر در حال تولید محصولات بیشتر هستیم و در نمایشگاه اگروفود که در اواخر خرداد برگزار شد نیز ۴۰نمونه محصول جدید عرضه کردیم و طبیعی است که برای توسعه محصولات جدید بایستی زیرساخت فروش، تبلیغات و بازاریابی های نوین فراهم شود.

این فعال صنعت نوشیدنی در پاسخ به این سوال برای باقی ماندن در بازار داخل و خارج از چه تکنیکهایی استفاده می کنید، می گوید: با توجه به اینکه در این حوزه رقیب زیاد است، «کیفیت محصول نهایی، بسته بندی، کیفیت ارائه خدماتی که به مشتری داده می شود، تبلیغاتی که داریم، سیستم فروش و قدمت برند» همگی در فروش بالا و باقی ماندن در بازار تاثیرگذار است.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha