۴ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
توسعه صنعت حصیربافی گلستان در گرو حفظ گونه گیاه «گالی»
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توسعه صنعت حصیربافی گلستان در گرو حفظ گونه گیاه «گالی»

گرگان- صادق پور، حصیرباف گلستانی گفت: حفظ گیاه گالی برای توسعه حصیربافی گلستان ضروری است که با توجه به خشکسالی که وجود دارد امیدواریم مسئولان برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

صنم صادق پور در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گیاهی به نام گالی در حاشیه آب بندان ها رویش دارد برای حصیربافی استفاده می‌شود و واش گیاهی لوله‌ای و اسفنجی است که در کوب بافی استفاده می‌کنیم و این گیاهان تنها در منطقه شمال و در نزدیک آب بندان ها وجود دارند.

این هنرمند گلستانی با اشاره به اینکه حصریافی یک هنر سنتی است که قابلیت صادرات دارد، افزود: با توجه به اینکه مواد اولیه این هنر در داخل گلستان و استان های شمالی به راحتی یافت می شود به هیچ کشوری برای توسعه این صنعت وابستگی نداریم.

وی ضمن یادآوری به اینکه در چند سال گذشته کشاورزان به دلیل خشکسالی این گیاه را از بین می برند، افزود: امیدواریم مسئولان و کشاورزان کمک کنند که این گیاه حفظ و حراست شود.

صادق پور ادامه داد: با توجه به اینکه تولید این گیاه توجیه اقتصادی به همراه دارد، امیدواریم بستر توسعه، حفظ و حراست از آن در منطقه فراهم شود.

حصیرباف گلستانی خاطرنشان کرد: این هنر سال هاست که در گلستان منسوخ شده بود و ما موفق به احیا و ثبت آن به عنوان یک هنر ملی شدیم.

وی ادامه داد: در همین راستا با ایجاد خانه حصیربافی علاوه بر تولید این محصولات در قالب نیازهای ضروری از جمله مبلمان و جهیزیه عروس، برای علاقمندان دوره های آمورزشی نیز با کمک فنی و حرفه ای و میراث فرهنگی گلستان برگزار کردیم.

صادق پور در خاتمه افزود: با تلاش های انجام شده برای توسعه این هنر در گلستان تاکنون ۳۳۵ نفر از هنرجویان حصیربافی را آموزش دادیم که دو نفر از آنها افراد روشن دل هستند.

کد خبر: ۱۵۸٬۰۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha