نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات
گرامیداشت روز اصناف در اتاق تهران برگزار شد

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

نوده فراهانی گفت: برگه های تشخیصی که وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اصناف می‌کشد و مالیات چندین برابری را از آنها طلب می‌کند واقعاً ظلم است.

بازار، گروه اصناف: آئین گرامیداشت روز ملی اصناف با حضور محسن منصوری استاندار تهران، سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، رئیس و هیئت رئیسه اتاق اصناف تهران، علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف کشور، غلامعلی مهدوی دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان های صنفی، حشمت اله عسگری معاون امور اقتصادی استاندار تهران، محمود سیجانی رئیس سازمان صمت استان تهران و روسای اتحادیه های صنفی تهران چهار شنبه یکم تیرماه ۱۴۰۱ توسط اتاق اصناف تهران برگزار شد.

‌در این مراسم قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با تبریک روز اصناف اظهار داشت: خانواده بزرگ اصناف در همه ادوار به عنوان وسیع ترین و مهمترین رکن اقتصادی، نقش مؤثر و تأثیرگذاری در کشور داشته است و در تمام مراحل انقلاب همراه با اقشار مختلف مردم، سختی های مسیر توسعه را پیموده و بی شک برای تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضور منسجم و قوی اصناف انکار ناپذیر است.

اصناف و جایگاه واقعی آنها

فراهانی گفت: در طول تاریخ این مرز و بوم، اصناف با پایبندی به اصول و ارزش های دینی کارنامه ای درخشان را از خود بر جای گذاشته اند و همراه با مؤلفه‌های ارزشی همچون امانت، انصاف، عدالت اولین روز از تیر ماه را به عنوان روز ملی اصناف نامگذاری کرده اند که حاصل زحمات، امانتداری و درست کار کردن اصناف بوده است.

وی با بیان اینکه روز اصناف فرصتی است برای به تصویر کشیدن جایگاه واقعی اصناف و اجر نهادن به ارزش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این تلاشگران در ادامه افزود: امام راحل ما فرمود؛ اصناف و بازاریان بازوان ستبر انقلاب اسلامی هستند و این کم سمتی نبود که امام راحل به ما اصناف دادند، اکنون که در روزهای سختی به سر می بریم فشار های اقتصادی از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر ضربه های سختی را بر کسبه وارد کرد که پیکر بی جانی بود در این روزهای کرونا و همچنین تعدادی از عزیزان خود را به خاطر کرونا از دست دادیم.

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

رضایت مردم هدف نهایی اصناف

فراهانی با اشاره به مشکلاتی که در دوران کرونا ایجاد شد تأکید کرد: در طی سالیان هدف کسبه رضایت مردم بوده است اما در بحث کرونا و وضعیتی که به وجود آمد اصناف نتوانستند آن طور که می‌خواستند و در برنامه های خود مد نظر داشتند به مردم خدمات ارائه دهند، اصناف همکاری تنگاتنگی را با ستاد ملی کرونا داشتند و واقعاً تمام سختی ها را به جان خریدند که مردم در حسرت، کمتر آسیب ببینند چرا که اعلام می‌شد کسبه تعطیل کنند در حالی که باید اجاره ها، مالیات و بیمه و ... پرداخت می‌شد به همین منظور کلمه کاسب حبیب الله را به اصناف داده اند که خود را فنا می‌کند تا مردم آسیب نبینند.

مالیاتی که قبلاً ۴ میلیون تومان بوده است در سال ۹۹ متمم کرده اند و حدود ۸۰ میلیون تومان شده است، تمام این اصناف پرونده هایشان بر روی میز ممیزین باز است و هر ساله هم مالیات پرداخت کرده اند و برگه قطعی گرفته اند

ظلم های ناروا در حق اصناف

فراهانی با توجه به مالیات سنگینی که از اصناف گرفته می‌شود در ادامه افزود: در حال حاضر در روزهایی هستیم که مالیات می‌پردازیم و باید اظهار نامه بدهیم، در سال ۹۹ اصناف واقعاً آسیب دیدند، برگه های تشخیصی که وزارت امور اقتصاد و دارایی برای اصناف می‌کشد و مالیات چندین برابری را از آنها طلب می‌کند واقعاً ظلم نابخشودنی است، مالیاتی که قبلاً ۴ میلیون تومان بوده است در سال ۹۹ متمم کرده اند و حدود ۸۰ میلیون تومان شده است، تمام این اصناف پرونده هایشان بر روی میز ممیزین باز است و هر ساله هم مالیات پرداخت کرده اند و برگه قطعی گرفته اند.

فراهانی بیان کرد: یک در هزار از درآمد مالیاتی که وصول می‌شود مربوط به اصناف است که این را در اظهار نامه ها و پرداختی مالیات های همه اصناف وصول می‌کنند دریغ از ریالی که از آن را به اصناف برگردانند.

رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: ما سهمی را داریم در رابطه با تخلفات صنفی که وصول می‌شود و به خزانه دولت می‌رود که به سه قسمت تقسیم می شود؛ یک قسمت به تعزیرات، قسمت دیگر به سازمان صمت و یک قسمت هم حق اصناف است که آن هم به اصناف پرداخت نمی‌شود و در خواست ما این است که این موارد را در دستور کار بگذارید چون حقوق پرسنل بازرسی و نظارت ما از اینجا تأمین می شود ولی در حال حاضر با مشکل مواجه هستیم چون مجبوریم از بودجه اتاق و از اضافه کاری پرسنل و کارمندان و... بزنیم تا بتوانیم پرداخت کنیم.

فراهانی با اشاره به قانونی از نظام صنفی مبنی بر رعایت وظایف مشخص شده هر ارگان اظهار داشت: بعضی از ارگان ها و نهاد ها متعدد هستند که در امور اصناف دخالت می‌کنند در صورتی که قانون نظام صنفی مشخص کرده است که در حوزه کاری رعایت کنیم و وقت خود را صرف دخالت در امور یکدیگر نکنیم.

وی تأکید کرد: با همه این موارد که ذکر شد اصناف همچون همیشه با همدلی از روزهای سخت گذر خواهند کرد و معطل دخالت ارگان‌های دیگر نمی‌شوند و آنها را مد نظر قرار نمی‌دهند و وظیفه اصلی خود را که کمک به مردم است در اولویت قرار می دهند.

منشأ گرانی ها اصناف نیستند

محسن منصوری استاندار تهران نیز در این مراسم گفت: آنچه که دولت را در مسیر سخت فعلی دلگرم کرده است سرمایه‌های اجتماعی مردمی از جمله اصناف هستند.

وی گفت اصناف گسترده ترین شبکه اقتصادی کشور هستند که در ۲ سال گذشته و با کرونا شرایط سختی را پشت سر گذاشتند.

منصوری با اشاره به اینکه در یک سال اخیر بسیاری از مغازه ها تغییر کرده اند گفت؛ این تغییرات نشانه این است که اصناف قادر به پرداخت هزینه ها اهم از حقوق و اجاره بها و... بر نمی آیند و به ناچار صنف های دیگر جایگزین قبلی ها می شود با این حال همراهی کم‌نظیر اصناف در دوران کرونا کمک حال دولت و مردم بود.

استاندار تهران گفت: دولت در بحث مالیات سقف پرداخت را پایین آورد اما انتظار داریم که آموزش و اطلاع رسانی درباره نحوه محاسبه مالیات نیز در دستور کار قرار گیرد تا سوء تفاهم ها کاهش پیدا کند و همراهی بیشتر شود.

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

هر چه سریعتر انتخابات اتحادیه ها را برگزار کنید

وی با اشاره به تعویق انتخابات اتحادیه ها به دلیل کرونا در یکسال و به ویژه در یک سال گذشته گفت: امیدواریم که برگزاری انتخابات هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

وی گفت چند ده هزار صنعت به شکل غیر قانونی فعال هستند که باید ساماندهی شود. وی افزود: قانون سفت و سخت منجر به قانون گریزی می شود ولذا باید با وسعت نظر و سخاوتمندانه طوری عمل کرد که ۶۰ هزار واحد فاقد پروانه ساماندهی شوند.

کسری ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی را با چاپ پول تامین نکردیم

علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز با تقدیر و تشکر از اصناف گفت در دو سال گذشته شرایط سخت کرونایی را پشت سر گذاشته ایم و این میسر نمی شد مگر با همت، گذشت و تلاش همه اصناف.

وی افزود: مردمی سازی یارانه ها هم مسئولیت سنگینی بود که بر عهده اصناف گذاشته شد که با توجه به درک شرایط و وجود شبکه خرده فروشی متعدد نقش مهمی را در ایجاد آرامش مردم ایفا کرد.

وی افزود امروز دشمن در حال فعالیت در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که اصناف با توه به تجارب سخت و همراهی با آرمانهای انقلاب و با درک شرایط همراهی شایسته ای را با دولت داشته است.

وی تاکید کرد: دولت در شرایط خوبی مسئولیت را تحویل نگرفت و شروع کار دولت با چالش های بسیاری همراه بود.

وی در تشریح شرایط سخت دولت، گفت: آقای رئیسی در اولین جلسه ای که در دولت حضور یافت که آقای نوبخت در همان جلسه اول و پیش از معرفی وزرا دولت جدید به مجلس، مشکل تامین حقوق کارمندان دولت در همان مرداد ماه و وجود ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را عنوان کرد.

یارانه ها را سالها به جایی پرداخت می‌کردیم که در هیچ جای دنیا به آنها اعطا نمی شد. ما یارانه ها را نه به مصرف کننده و نه تولیدکننده میدادیم بلکه به دلال و واردکننده یارانه اهدا می شد

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

یارانه ها را به هیج کجای دنیا به دلالان نمی دهند

وی تاکید کرد در اجرای مردمی سازی یارانه ها نباید همه مسئولیت را بر گردن اصناف انداخت زیرا عمده اصناف با حاشیه سود مشخص فعالیت می کنند.

شاه میرزایی خاطر نشان کرد: یارانه ها را سالها به جایی پرداخت می‌کردیم که در هیچ جای دنیا به آنها اعطا نمی شد. ما یارانه ها را نه به مصرف کننده و نه تولیدکننده میدادیم بلکه به دلال و واردکننده یارانه اهدا می شد!

در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت انتخابی نداشت و این طور نبود که ما از بین دو راه یکی را انتخاب کنیم

دو راه نداشتیم، فقط یک انتخاب بود!

وی گفت: در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت انتخابی نداشت و این طور نبود که ما از بین دو راه یکی را انتخاب کنیم. راه بیشتر نبود زیرا تصمیم دولت بر عدم چاپ پول بدون پشتوانه بود و خوشبختانه تاکنون این دولت به هیچ وجه پول چاپ نکرده است.

وی همچنین باردیگر بابت همراهی خوب اصناف در اجرای طرح مردمی کردن یارانه ها تقدیر و تشکر کرد و گفت: اصناف گسترده ترین شبکه اقتصادی کشور هستند که در پشت سر گذراندن ۲ سال سخت کرونایی همراه دولت و کمک حال مردم بودند.

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

اقتصاد و امنیت دو روی یک سکه

همچنین در این مراسم سرهنگ کاویانی رئیس پلیس امنیت عمومی پایتخت گفت: اصناف نقش تعیین‌کننده‌ای در آرامش جامعه دارند.

وی افزود: بازار و اصناف در تربیت نیروی ماهر و ایجاد اشتغال نقش‌آفرینی می کنند که نتیجه آن امنیت و رفاه است.

وی با اشاره به نقش حقه واسط اصناف بین جامعه و حاکمیت گفت: اصناف صدای جامعه هستند چرا که همه مردم در سراسر کشور هر روز با اصناف در ارتباط هستند.

کاویانی خاطرنشان کرد:حال و اوضاع مردم را می‌توان از اصناف و وضعیت بازار دریافت و لذا اصناف در ایجاد امنیت و تغییر و تحولات فرهنگی نقش بسیار اساسی دارند.

وی گفت اصناف ویترین اقتصاد و امنیت جامعه هستند و می توان از وضعیت بازار و اصناف برآورد اقتصادی، اجتماعی و امنیتی جامعه را احصاء نمود.

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

سردار حسن حسن پور فرمانده سپاه محمد رسول الله نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اصناف گفت اقتصاد و رونق اقتصادی با امنیت در هم تنیده هستند که در سال‌های اخیر با وجود کرونا و شرایط سخت موجود اصناف حامی انقلاب بوده است.

وی گفت اصناف تجربه های سنگین را دربزنگاه های سخت مانند جنگ و کمک رسانی به زلزله داشته و انشالله در گام دوم اقتصادی نیز با تحقق اقتصاد مقاومتی گذر این شرایط سخت اقتصادی و موانع این روزها، آینده بهتری را تجربه خواهیم کرد.

خواست اصناف چه بود؟

در پایان این جلسه برخی از روسای اتحادیه ها از وجود بروکراسی و قوانین سخت گیرانه برای اخذ پروانه کسب، مشکلات سامانه اخذ پروانه و نیز نحوه محاسبه مالیات بر اساس تراکنش و عطف به ماسبق شدن آن انتقاد کردند که استاندارتهران و معاون وزیر صمت وعده پیگیری و طرح مشکلات با وزارت اقتصاد و امور دارایی را عنوان کردند.

حاضران بر آمادگی خود نسبت به افزایش تعامل و همکاری در راستای مرتفع شدن دغدغه ها و چالش های اصناف و افزایش انسجام برای احیای جایگاه اصناف تاکید کردند.

آیت الله رئیسی چندین‌بار بر مدارا کردن برای اخذ مالیات تاکید کردند

تاکید رئیس جمهور بر مدارا در اخذ مالیات

محسن منصوری استاندار تهران در این باره با اشاره به اینکه در این باره نیاز به کار کارشناسی بیشتری است و لی باید به خواسته‌های منطقی و به حق گوش فرا داد وگفت: به زودی جلسه مشترک در رابطه با مصادیق و استثنائات مربوط به مالیات برگزار می‌کنیم و این مصادیق و مسائل را با وزیر محترم اقتصاد و امور دارایی در میان خواهیم گذاشت.

وی همچنین گفت: در بازدید از شرق تهران که دو روز پیش همراه با رئیس جمهوری انجام شد، آیت الله رئیسی چندین‌بار بر مدارا کردن برای اخذ مالیات تاکید کردند

گفتنی است: در آئین بزرگداشت روز ملی اصناف از ۱۵ پیش کسوت و چهره ماندگار صنفی به پاس سال ها خدمات صادقانه در اصناف توسط اتاق اصناف تهران و استاندار تهران تجلیل شد.

نوده فراهانی: مالیات چندین برابری ظلم است| استاندار تهران: تاکید رئیسی بر مدارا در برای اخذ مالیات

تجلیل شدگان در این مراسم از قرار زیر بودند:

اسکند آزموده صنف آبمیوه و بستنی

داود سعادتی نژاد صنف لاستیک و روغن

مجتبی عراقچی صنف فرش دستبافت

محسن فقیهی صنف اتوسرویس و پارکینگ

محمد حسین نورایی آشتیانی صنف پارچه فروشان

داود دهخدا صنف فتوکپی و اوزالید

مصطفی احمدی صنف خشکبار و آجیل فروشان

احمد رحمانی صنف چینی و بلور

غلامرضا بخشی زاده صنف لوازم یدکی

مرتضی حق پرست صنف لوازم ورزشی

اصغر پابرجا صنف نانوایان سنگکی

علی جمالی صنف صنایع برودتی

احمد محمد طاری مقدم صنف نقاشان خودرو

صفر فرهند جم صنف خوار بار فروشان

علیرضا رضایی قهرودی صنف عطار و سقط فروشان

کد خبر: ۱۵۷٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مجید محاوی IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      2 0
      با این تورم و اجاره سنگین ، برق و اب قبوض گران ، عوارض حق پیشه شهرداری سه برابر شد از پارسال و حق اتحادیه چند برابر شد و گرانی جنس و حمل و نقل سود وام بانکی این هم مالیات تعطیل میکنیم چه کنیم کجا بریم بیکاری ....حدقل حضرات فتوا بدن خودکشی گناه نیست همین تشکر