۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
مصائب آب و برق در مازندران| آب ها لب شور شدند
بازار گزارش می‌دهد؛

مصائب آب و برق در مازندران| آب ها لب شور شدند

 ساری - فصل گرما و تابستان زنگ خطر را برای منابع آب و مازندران به صدا درآورده و منابع آب زیرزمینی در حال شورشدن است.

بازار؛ گروه استان ها: آفتاب تابستان تیر می کشد و گرمای هوای و رطوبت بالای دما، منابع آب و انرژی استان را تحت فشار قرار می دهد و زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

در حال حاضر زیرساخت های آب و برق مازندران پاسخگوی نیازهای جمعیتت بومی استان است این درحالی که سالانه و بویژه در فصل گرما و تابستان مسافران زیادی به استان سفر می کنند و حجم بالای سفرها، آستانه پیک را در مازندران افزایش داده است.

تکیه مازندران به آب های زیرزمینی و بهره گیری اندک از آب های سطحی سبب شده تا فشار بر منابع آبی استان مازندران بیشتر شود و دشت های شرق استان به سمت خشگی و تشنگی پیش می رود.

آب های مازندران لب شور شده است
مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با اشاره به اینکه استفاده از منابع آب های زیرزمین و چاه های عمیق به مرحله لب شورشدن رسیده است، گفت: کدرشدن منابع آبی در زمان بارندگی نیز به مشکل و معضل جدی تبدیل شده است.

بهزاد برارزاده در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در حال حاضر ۱۲ درصد از آب های سطحی استفاده می کنیم، گفت: باید به سمت طرح های تامین آب شرب از منابع آب های سطحی پیش رویم زیرا در بسیاری از مناطق از جمله دشت های شرق استان، امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد.

مصائب آب و برق در مازندران| آب ها لب شور شدند

وی با اظهار اینکه در مناطق مرکزی و شرقی استان از فریدونکنار تا گلوگاه با شوری و تلخی آب روبرو هستیمف گفت: همچنین پایش ها نشان می دهد که در شرق استان پاه های عمیق لبخ تلخ و لب شور شده است.

برارزاده گسترش و نفوذ آهن و منگنز را در آب های زیرزمینی مناطق مختلف استان از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: در حاضر در حالی که سد گلورد آب درد اما مردم شرق استان از تشنگی رنج می برند و با فقر تاسیسات روبرو ستیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران بر لزوم بهره گیری از آب پشت سدهای سد انحرافی در رامسر، دو هزار و غیره تاکید کرد.

تنش آبی ۲۱۳ روستای مازندران
وی ادامه داد: هم اکنون ۲۱۳ روستا و ۲۰ شهر استان با تنش آبی روبرو و در حال حاضر از ۲ هزار و ۹۲۲ روستای مازندران یک هزارو ۶۸۰ روستا تحت پوشش آب و فاضلاب هستند و یک هزارو ۲۴۲ روستا همچنان از خدمت رسانی لوله گذاری و مخزن محروم هستند.

مشکل کم آبی و بارش های اندک سبب شده تا وضعیت آبرسانی در برخی مناطق مازندران در ایام تابستان و پرمصرف به مرحله هشدار برسد و برای تامین و جبران کم ابی، آبرسانی سیار و تانکر در دستور قرار می گیرد.

۷۵ درصد مشترکان برق خانگی است
در حوزه برق و انرژی نیز حال و روز مازندران چندان خوب نیست و فصل تابستان بیشرین فشارها بر شبکه ها و تاسیسات برق رسانی وارد می شود. سیدکاظم حسینی مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران شمار مشترکان را یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک بیان کرد و گفت: از این تعداد ۷۵ درصد خانگی، شش درصد کشاورزی و یک درصد صنعتی است.

مصائب آب و برق در مازندران| آب ها لب شور شدند

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه تلاش می کنیم تا تابستان امسال خاموشی به بخش خانگی اعمال نشود، گفت: برای صرفه جویی و مدیریت در مصرف برق، تغییر ساعت کاری و تغییر تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و غیره در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت نیروگاه ها، استفاده از سوخت جایگزین و ژنراتورها مورد توجه قرار گیرد، ویلاهای شخصی و پلاژهای ساحلی را عوامل رشد مصرف برق است.

حسینی یادآور شد: اگر هر مشترک تنها نسبت به صرفه جویی ۱۰ درصدی اقدام کند، می توانیم تابستان سال جاری را بدون خاموشی پشت سر گذاریم.

مازندران در حوزه زیرساخت های آب و برق مشکلات زیادی دارد و قرار است در قالب قراردادهای فایناس برای تقویت این زیرساخت ها برنامه ریزی شود. سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران با بیان اینکه در حوزه تامین آب شرب و برق با مشکل روبرو هستیم، گفت: بهترین راه حل برای خروج از وضعیت کنونی، صرفه جویی و مدیریت منابع است.

وی ادامه داد: سیاست دولت کنونی اعمال خاموشی به مشترکان خانگی نیست از این رو، همکاری مردم و صرفه جویی درمدیریت منابع به پایدار سازی انرژی کمک می کند.

تیرماه گرم تابستانی در مازندران کلید خورد و هر روز دمای هوا و رطوبت به اوج می رسد و برنامه ریزی برای کاهش و صرفه جویی در مصرف منابع می تواند مازندران را از خاموشی و قطع آب نجات دهد.

کد خبر: ۱۵۷٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha