۳ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
مبتکران خراسانی تحریم را به فرصت تبدیل کردند| تولید چاپگرهای سه بعدی توسط بخش خصوصی
در گفت‌وگو با کارآفرین‌های برتر بررسی شد؛

مبتکران خراسانی تحریم را به فرصت تبدیل کردند| تولید چاپگرهای سه بعدی توسط بخش خصوصی

مشهد –اگرچه از تحریم‌ها همواره به‌عنوان اهرمی برای فشار و تهدید استفاده‌شده، اما در داخل کشور برای برخی از جوانان فرصتی برای اختراع و ساخت دستگاه‌های مورد تحریم قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چاپگرهای سه‌بعدی یکی از دستگاه‌های موردنیاز و پرکاربرد در صنعت است که حالا یکی از دانش‌آموختگان دانشگاه فردوسی مشهد موفق در قالب یک شرکت خصوصی که راه اندازی کرده است به طراحی و ساخت آن نائل شده است.

در همین رابطه با مصطفی رحیمی مدیر تولید شرکت «آرمان مبتکران فیدار» درزمینهٔ طراحی و ساخت انواع چاپگرهای سه‌بعدی ومسیری را که برای رسیدن به این هدف طی کرده است به گفت‌وگو نشستیم.

* لطفاً خودتان را معرفی کنید
مصطفی رحیمی ،فارغ‌التحصیل رشته مکانیک جامدات از دانشگاه فردوسی مشهد و متولد سال ۱۳۶۵ هستم، از تاریخ فارغ‌التحصیلی در سال ۱۳۸۸ تاکنون مشغول به فعالیت‌های صنعتی هستم.

* نخستین تجربه کاری را از کجا شروع کردید؟
اولین تجربه کاری من در شرکت چرخ‌دنده سازان به‌عنوان طراح صنعتی انواع گیربکس‌ها بود. همچنین تجربه کار در پژوهشکده هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهد با سمت سرپرست کارگاه تولید توربین‌های بادی را نیز دارم در حال حاضر به‌عنوان مدیر تولید شرکت آرمان مبتکران فیدار درزمینهٔ طراحی و ساخت انواع چاپگرهای سه‌بعدی و تولید مواد مصرفی آن‌ها، مشغول به فعالیت هستم.

* در حال حاضر چه محصولی را تولید می‌کنید؟
فعالیت اصلی شرکت ما ساخت و فروش پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM در سه سایز متنوع X۱، X۲ و X۳ می باشد. پرینتر سه بعدی FDM دستگاهی است که با ذوب کردن مواد مصرفی تحت عنوان فیلامنت و اکسترود کردن آن، محصول سه بعدی را به صورت لایه لایه می سازد. فیلامنت یک قرقره از پلاستیک قابل ذوب شدن با جنس های بسیار متنوع و قابلیتهای متفاوت است. پرینترهای سه بعدی FDM از بهترین و کارآمدترین روش های ساخت افزایشی به شمار می روند.

فعالیت دیگر ما تولید انواع فیلامنت های چاپ سه بعدی می باشد.

مبتکران خراسانی تحریم را به فرصت تبدیل کردند| تولید چاپگرهای سه بعدی توسط بخش خصوصی

* چقدر برای این کار سرمایه گذاری کردید؟
در مجموع بیش از سه و نیم میلیارد تومان برای تجهیز خطوط تولید و قطعه زنی سرمایه گذاری صورت گرفته است.

* برای چند نفر اشتغال ایجاد کرده اید؟
در حال حاضر تعداد ۹ نفر به صورت مستقیم و ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول همکاری با ما هستند.

* تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟
متاسفانه تا کنون حمایتی صورت نگرفته است و هیچگونه تسهیلاتی از هیچ یک از ارگان های دولتی دریافت نکرده ایم.

* آیا صادرات هم دارید؟
در حال حاضر خیر ،ولی رایزنی های اولیه برای شروع صادرات به کشورهای عراق، پاکستان و ارمنستان صورت گرفته است.

* تولیدات شما چه کاربردی دارد؟
این شرکت مجهز به بزرگترین خط تولید فیلامنت در ایران با ظرفیت تولید بالغ بر ۳ تن در ماه می باشد. فیلامنتهای ما به سرتاسر کشور ارسال گشته و افتخار خدمت رسانی به تعداد بی شماری از کاربران چاپگرهای سه بعدی fdm در اقصی نقاط کشور را داریم.

در خصوص دستگاههای پرینتر سه بعدی تولیدی این شرکت، پرینتر سایز بزرگ به صورت سفارشی تولید می گردد و فعالان صنعت قطعه زنی می توانند در صورت نیاز سفارش تولید آن را دهند. در حال حاضر از این سایز برای شهر مشهد تولید کرده ایم. پرینترهای سایز متوسط و کوچک در شهرهای بزرگی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و یزد به فروش رسیده اند.

* با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست و پنجه نرم می کنید؟
با توجه به اینکه عمده مواد اولیه ساخت و تولید ما از خارج از کشور تامین می گردد، بزرگترین چالش کنونی نرخ متغیر ارز و هزینه های رو به رشد حمل و ترخیص مواد اولیه می باشد. همچنین پروسه طولانی ترخیص کالا از گمرکات کشور نیز مزید علت شده است.

* تحریم چه اثری بر کار شما داشته است؟
با تکیه بر دانش فنی متخصصان و همکاران عزیزمان توانستیم گامی در جهت خدمت رسانی به صنعت چاپ سه بعدی برداشته و تجهیزاتی که اکنون به راحتی قابل تامین نیستند را به صورت مستقل تولید نماییم.

* با توجه به نامگذاری سال گذشته و امسال به نظر شما چه موانعی را باید از سر راه برداشت و چه پشتیبانی لازم دارید؟
مطلوبست دولت برای حمایت از تولید کنندگان داخلی، هزینه های سنگین مالیات را برای واردکنندگان کالا اعمال نماید و شرکت های تولیدی را از مالیات های تکلیفی معاف کند. همچنین بهتر است در راه حمایت از اشتغالزایی، بخشی از مبالغ مربوط به بیمه نیروی انسانی شاغل در شرکت های تولیدی را دولت عهده دار شود تا این شرکت ها بتوانند برای تعداد نفرات بیشتری، کارآفرینی کند. همچنین فرایند دستیابی به مواد اولیه مورد نیاز تولید کنندگان ارزان تر، راحت تر و کوتاه تر شود.

مبتکران خراسانی تحریم را به فرصت تبدیل کردند| تولید چاپگرهای سه بعدی توسط بخش خصوصی

* در بحث تحریم که تهدیدها به فرصت تبدیل شده است به صورت کامل توضیح دهید؟
مواد اولیه چاپ سه بعدی و نیز دستگاه های چاپ و اسکن سه بعدی، عمدتا به صورت وارداتی تامین می گردند و واردات این تجهیزات به دلیل تحریم ها برای واردکنندگان تبدیل به چالش بزرگی شده بود. در چنین شرایطی شرکت با مجهز سازی خود به دستگاههای تولید فیلامنت، تصمیم گرفت که مواد مصرفی پرینترهای سه بعدی را در داخل کشور تولید کرده و پروسه دستیابی به این مواد مصرفی را برای مصرف کنندگان تسهیل نماید. برای اینکه وقفه ای در تولید و عرضه محصولات شرکت ایجاد نگردد، پروسه ثبت سفارش و تامین مواد خام خطوط تولید را از ی کماه قبل از اتمام موجودی انبار، شروع می کنیم تا بتوانیم به صورت یکپارچه و بی وقفه به تولیدات خود ادامه دهیم.

در رابطه با پرینترهای سه بعدی لازم به ذکر است که به دلیل احتمال بالای آسیب دیدگی پرینترهای سایز بزرگ در حین پروسه حمل و نقل و واردات، به هیچ شکلی امکان تهیه این پرینترها از خارج از کشور مقدور نبود. متاسفانه تا پیش از این امکان ساخت این تجهیزات در داخل کشور نیز برای تولیدکنندگان وجود نداشت. با عنایت خدا و تلاش بی وقفه متخصصان این شرکت توانستیم به صورت خودکفا پرینترهای سه بعدی سایز بزرگ را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و کمک کنیم صنعتگران عزیز از مزایای فراوان این پرینترها بهره مند گردند.

در تامین مواد خام مورد نیاز برای تولیدات خود تلاش کردیم تا حد امکان این مواد را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین نماییم. اگرچه هنوز هم بخشی از این مواد خام از طریق واردات تامین میگردد ولی خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد مواد خام مورد نیاز این شرکت از داخل از کشور تهیه می شود.

* آیا تا کنون تسهیلاتی دریافت کرده اید؟
خیر تا کنون تسهیلاتی توسط این شرکت دریافت نشده است ولی در حال رایزنی با صندوق پژوهش و فناوری استان خراسان رضوی جهت برخورداری از تسهیلات این صندوق برای شرکت های فناور هستیم. تا کنون کلیه سرمایه صرف شده در شرکت از طریق سرمایه گذاری شخصی مدیران شرکت، تامین گشته است.

* در خصوص هزینه تمام شده تولیدات و درآمدزایی تان توضیح دهید
با توجه به اینکه بخش اعظم مواد خام مورد نیاز این شرکت از داخل کشور تامین می گردد، توانسته ایم تا حدی زیادی با نوسانات قیمتی ارز مقابله کرده و با افزایش قیمت ناچیزی (حدود ۱۰ درصد) نسبت به قبل، محصولات خود را در بازار عرضه کنیم. این در حالی است که محصولات مشابه خارجی در همین بازه زمانی افزایش قیمتی بیش از ۲۰ درصد را تجربه کرده اند.

* توجه به دانش بنیان چقدر حائز اهمیت است؟
دانش بنیانی نیروی محرکه بزرگی است که می تواند در شرایط فعلی نقش شایان توجهی در رشد شرکت ها ایفا نماید. از بزرگ ترین مزایای آن می توان به تسهیلات خوبی که در اختیار شرکت ها قرار داده می شود، اشاره کرد.

این شرکت در حال حاضر با مشکل نقدینگی برای تامین مواد اولیه خطوط تولید مواجه هست و در صورتی که بتوانیم از امتیاز دانش بنیان برخوردار شویم، به راحتی میتوانیم تیراژ خرید مواد خام خود را افزایش دهیم که در نتیجه آن قادر خواهیم بود قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهیم. تولید محصولات باکیفیت و در عین حال با قیمت مناسب، میتواند ما را چندین گام از رقبای خود، جلوتر قرار دهد.

این شرکت در حال طی کردن فرایند دانش بنیانی می باشد و امید است به زودی بتوانیم از این امتیاز بهره مند شویم.

کد خبر: ۱۵۷٬۷۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha