۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۴
ویژگی های بازار خرسی و گاوی| راه های تشخیص پایان بازار نزولی ارزهای دیجیتال
بازار بررسی کرد؛

ویژگی های بازار خرسی و گاوی| راه های تشخیص پایان بازار نزولی ارزهای دیجیتال

با گذشت چند ماه از بازار نزولی شکل گرفته برای ارزهای دیجیتال، هنوز گمانه زنی ها در خصوص زمان به پایان رسیدن این بازار متفاوت بوده و کارشناسان بر سر آن اختلاف نظر دارند.

بازار؛ گروه بین الملل: بدون شک تمامی افرادی که با بازارهای مالی سر و کار دارند تاکنون بارها نام اصطلاحاتی چون بازار خرسی یا گاوی به گوششان خورده است. این دو اصطلاح که دقیقا متضاد یکدیگر هستند، به ویژه در زمان اوج قیمت ها و یا ریزش سنگین آنها بیشتر بر سر زبان های می افتند و اغلب، در بازارهای خنثی کمتر نام آنها را می شنویم.

تعریف ساده بازار خرسی و گاوی
کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در واژگان اختصاصی خود بازار خرسی را به بازاری نسبت می دهد که در آن، دستکم دو ماه، روند کلی قیمت ها رو به افول بوده و این افول نیز با شاخص S&P ۵۰۰ مورد سنجش قرار می گیرد.

همچنین دیگر ویژگی این بازار، ریزش دستکم ۲۰ درصدی قیمت نسبت طی بازه زمانی ذکر دشه است. همچنین بازار گاوی نیز به همین شکل تعریف شده و طی آن، قیمت ها باید در بازه زمانی دستکم دو ماهه، ۲۰ درصد افزایش مداوم داشته باشد.

مولفه های مهم در اطمینان از اتمام بازار خرسی ارزهای دیجیتال
بازار ارزهای دیجیتال در کنار سایر بازارهای ریسک پذیر، با شکل گیری تنش های ژئوپولیتیک به ویژه تنش بر سر ماسله تایوان میان چین و آمریکا و همچنین شکل گیری و تشدید جنگ در اوکراین، به اوج ریزش خود رسید.

اما تورم و رکود ایجاد شده ناشی از قرنطینه های کرونایی و ورشکستگی بسیاری از شرکت های بزرگ در طول مدت دو سال گذشته، تقریبا از اواخر ماه نوامبر سال گذشته میلادی، بازار کریپتو را به سمت ریزش و اصلاح فرو برده و در نهایت یک بازار خرسی کم سابقه و زمستانی سخت را برای سرمایه گذاران این بازار به ارمغان آورد.

ریزش بازار درست مشابه شرایط ایجاد شده برای آن در سال ۲۰۱۸ بوده و به نوشته نشریه فوربز، طی مدت دو ماه گذشته، این بازار شاهد بیش از ۶۰ میلیارد دلار ضرر مالی سرمایه گذاران خود بوده است.

با ذکر این مقدمه، بهتر است اکنون به سوال رایج این روزهای بازارهای مالی پاسخ دهیم و آن اینکه، نشانه های از بین رفتن بازار خرسی چه بوده و اساسا از کجا متوجه شویم که بازار خرسی در حال ناپدید شدن است.

وضعیت میانگین متحرک ساده (SMA) ۲۰۰ هفته ای

ویژگی های بازار خرسی و گاوی| راه های تشخیص پایان بازار نزولی ارزهای دیجیتال

برای آنکه متوجه شویم میانگین متحرک ساده (SMA) ۲۰۰ هفته ای قیمت بیت کوین به عنوان ستون اصلی بازار در چه حالی قرار دارد، لازم است سری به نمودار قیمت در همین بازه زمانی بزنیم.

همانطور که در نواحی مشخص شده با فلش های بنفش در نمودار بالا مشخص است، موارد قبلی که قیمت بیت کوین به زیر (SMA) ۲۰۰ هفته ای که با خط آبی روشن مشخص شده کاهش یافته و سپس به بالای متریک برگشته، پیش از شکل گیری روندهای صعودی در بازار به چشم می خورند.

علاوه بر این، بازیابی یکپارچه قیمت بیت کوین بالاتر از قیمت واقعی، که قیمت کل خرید کل بیت کوین را نشان می دهد و با خط سبز در نمودار بالا نشان داده شده نیز می تواند به عنوان مویدی برای امکان بازگشت قیمت به سمت بالا مطرح شود.

وضعیت اندیکاتور RSI در نمودار قیمت
یکی دیگر از شاخص‌های فنی که می‌تواند بینشی در مورد اینکه چه زمانی ممکن است به پایین‌ترین سطح یک بازار نزولی رسیده باشیم، بررسی وضعیت شاخص قدرت نسبی (RSI) است.

ویژگی های بازار خرسی و گاوی| راه های تشخیص پایان بازار نزولی ارزهای دیجیتال

به طور دقیق تر، بازارهای نزولی قبلی شاهد افت RSI بیت کوین در قلمرو فروش بیش از حد بوده و در زمانی که بیت کوین به پایین ترین سطح خود رسید، به زیر عدد ۱۶ سقوط کرد.

بر اساس دو موردی که در بالا با دایره‌های نارنجی مشخص شده، تا زمانی که RSI به بالای ۷۰ و به محدوده خرید بیش از حد نرسد، همچنان بازار در حالت نزولی قرار داشته و نشان می‌دهد که افزایش تقاضا هنوز به بازار باز نگشته است. لذا برای رسیدن به کف، باید حتما RSI بر اساس تاریخچه رفتار قبلی بیت کوین در حالت زمستانی، دستکم به عدد ۱۶ برسد.

وضعیت شاخص ارزش تحقق یافته (MVRV)

ویژگی های بازار خرسی و گاوی| راه های تشخیص پایان بازار نزولی ارزهای دیجیتال

نشانگر Z نسبت ارزش بازار به ارزش تحقق یافته (MVRV) معیاری است که برای شناسایی دوره هایی که بیت کوین طی آنها نسبت به «ارزش منصفانه» خود بسیار بیش از حد یا کمتر از ارزش واقعی است، مورد استفاده قرار می گیرد.

خط آبی در نمودار بالا نشان دهنده ارزش فعلی بازار بیت کوین خط نارنجی نشان دهنده قیمت واقعی و خط قرمز نشان دهنده نشانگر Z است که یک در حقیقت نشانگر انحراف استاندارد بوده که اختلاف میان ارزش فعلی و ارزش واقعی در بازار را نشان میدهد.

همانطور که در نمودار مشاهده می شود، بازارهای نزولی قبلی با نشانگر Z زیر محدوده ۰.۱ مصادف بودند که با کادر سبز رنگ در پایین مشخص شده است. همچنین شروع یک روند صعودی جدید تا زمانی که این معیار به بالای نمره ۰.۱ صعود نکرده تایید نشده است. بر اساس عملکرد تاریخی، این معیار نشان می‌دهد که هنوز در آینده نزدیک، روند نزولی بیشتری برای بیت‌کوین وجود خواهد داشت.

بازار نزولی هنوز به پایان نرسیده است
با توجه به اطلاعات ارائه شده در بالا، می توان به این نتیجه رسید که بازار نزولی رمزارزها همچنان ادامه داشته و در بازار خرسی به سر می بریم. پس بهتر است تا زمان حصول اطمینان از ورود بازار به روند بهبودی، حتی با دیدن ریزش های به ظاهر سنگین قیمت ها وارد بازار نشویم؛ چراکه سابقه بازار ارزهای دیجیتال نشان داده که رخداد هیچ غیر ممکنی، اساسا فرض محال نبوده و هر نقطه ای که فکر میکنیم غیر ممکن است بیت کوین یا هر کدام از آلتکوین ها بیشتر از آن اصلاح شوند، ممکن است همان اتفاق افتاده و خیلی بیش از آنچه ما فکر می کنیم قیمت ها اصلاح شوند.

در خصوص آن دسته از کسانی هم که پیشتر در زمان رونق بازار اقدام به خرید توکن های خود نموده اند باید گفت که بهترین راه ممکن صبر است. توکن های خود را از ترس نابود شدن ارزان نفروخته و اندکی بدون توجه به آنها صبر نموده و به دیگر امور زندگی خود بپردازید. به هیج عنوان منطقی نیست که در شرایط فعلی بازار، توکن های خود را گاها با ۱۰ درصد قیمتی که بابت آنها پرداخت نموده اید، به فروش برسانید.

همچنین با توجه به مطالب مذکور در بالا، اگرچه هنوز به پایان بازار نزولی نرسیده ایم، اما بازار بخش عمده ای از مسیر خود را پیموده و چیزی به انتهای بازار نزولی باقی نمانده است. هرچند باید شرایط فاندامنتال تاثیرگذار بر بازار مانند جنگ اوکراین و سیاست های بانک های مرکزی بزرگ جهان در خصوص نرخ بهره بانکی و مواردی نظیر اینها را نیز برای محاسبه زمان بهبود بازار در نظر گرفت، اما حفظ امید و جلوگیری از احساس شکست، بزرگترین اصل برای موفقیت در بازارهای مالی محسوب می شوند.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha