۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
دست دولت در جیب بخش خصوصی؟

دست دولت در جیب بخش خصوصی؟

اگر کشور به سمت اقتصاد دولتی در فضای بسته و انحصاری پیشرَوی کُند، هرگز نمی‌توانیم اقتصادی پیشرفته و توسعه‌یافته داشته باشیم.

به گزارش بازار، امیررضا اعتمادی، کارشناس مسائل اقتصادی نوشت: متاسفانه به علت تحریم های ظالمانه آمریکا و همگام نبودن دولت با بخش خصوصی، محوریت اصلی بخش خصوصی که اقتصاد آزاد و رقابتی است، از تولید کنندگان و شبکه های فروش صادراتی سلب شده و یا محدود به داخل شده است

اگر کشور به سمت اقتصاد دولتی در فضای بسته و انحصاری پیشرَوی کُند، هرگز نمی‌توانیم اقتصادی پیشرفته و توسعه‌یافته داشته باشیم.

درحال حاضر بیش از ۵۰ هزار پروژههای نیمه‌تمام، زودبازده و سودآور در بخش خصوصی شناسایی شده که نیاز به سرمایه گذار خارجی دارد، باید سرمایه گذاران خارجی را تشویق و دعوت به سرمایه گذاری در ایران بکنیم، اما لازمه اینکار فراهم سازی شرایطی ایمن برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

حمایت دولت از بخش خصوصی متاسفانه در سطح حرف باقی مانده است و در عمل چیزی ندیدیم. یک گزارش از اقساط بدهکاران ارزی به صندوق توسعه ملی ارائه شده، که نشان میدهد ۹۴ درصد از تسهیلات این صندوق به دولتی‌ها ارائه شده و سهم بخش خصوصی کمتر از ۵ درصد است! مقام معظم رهبری همیشه تاکید دارند که بخش خصوصی باید حضور پررنگی در اقتصاد کشور داشته باشد.

در سال های گذشته شاهد این موضوع بوده ایم که دولت سعی داشته است، از بخش خصوصی برای تامین کسری بودجه استفاده بکند و از منابع بخش خصوصی جهت درآمد های بیشتر برای دولت.

حالا چند روزیست خبر هایی مبنی بر حل شدن نیاز ۴۸۰ هزار میلیاردی کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است، رئیس جمهور محترم هم از رفع شدن این مشکل بزرگ، بدون استقراض از بانک مرکزی میگوید، آیا مشکل کسری بودجه واقعا حل شده است؟ آیا بازخواهی طلب های دولت به کشور های دیگر، موفقیت آمیز بوده؟

دولت منابع بلااستفاده زیادی دارد که اگر این اموال را به بخش خصوصی واگذار کند بسیاری از زحمات بخش خصوصی برای دولت را جبران میشود و خود دولت نیز سود میکند.

همیشه شاهد کم لطفی نسبت به بخش خصوصی بوده ایم، برای مثال دولت و بانک های دولتی هیچ کمکی برای تامین نقدینگی واحد های تولیدی نمی‌کنند.

کم بود نقدینگی تولیدکنندگان نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد افزایش داشته است، متاسفانه بانک ها با وجود داشتن بیش از نیمی از منابع کشور درصد تامین مالی زیادی به بخش خصوصی اختصاص نمیدهند، همچنین دیگر نهادهای اقتصادی نیز باید در این خصوص نقش آفرینی کنند، توجه ویژه و اولویت‌دهی بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی و دولتی به تأمین منابع مالی بخش های مختلف تولیدی و صنعتی به منظور رونق اقتصادی در کشور است.

کد خبر: ۱۵۷٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha