۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۲
ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟
«بازار» بررسی کرد

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

با بودجه یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومانی بهترین انتخاب خرید خودرو بورگوارد بی ایکس۵ به دلیل استهلاک کمتر و فناوری و تکنولوژی بالاتر در کنار لوازم یدکی ارزان تر است.

بازار؛ گروه خودرو: سال هاست که بازار کراس اوور ایران خالی از محصولات دو دیفرانسیل متناسب با سلیقه مشتریان است. کلاس کراس اوور در بازار داخلی تبدیل به محصولات تک دیفرانسیل و البته چینی کم کیفیت شده است. خودروهای کراس اوور یا سی یو وی اغلب دارای دو دیفرانسیل و قدرت خوب موتوری هستند. گروه صنعتی ایران خودرو از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ اقدام به مونتاژ سوزوکی گرند ویتارا در بازار داخلی کرد.
گروه صنعتی ایران خودرو برای تامین نیاز بخش عمده از بازار این کراس اوور دو دیفرانسیل ژاپنی را راهی بازار کرد. از شروع تحریم های ظالمانه علیه کشور، تولید گرند ویتارا با پیشرانه ۲.۴ لیتری در کشور متوقف شد. حدود پنج سال پیش که واردات خودرو به کشور آزاد بود، برند بورگوارد دو محصول کراس اوور را راهی بازار کشور ما کرد. اکنون با گذشت چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو، هر دو محصول در بازه قیمتی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی قرار گرفتند. برای بررسی نقاط قوت و ضعف این محصولات به بررسی آن خواهیم پرداخت:

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

آلمانی دورگه
شرکت بورگوارد پس از ورشکستی در سال ۲۰۰۵ با سرمایه گذاری شرکت فوتون در سال ۲۰۱۴ مجدد به عرصه تولید بازگشت. این برند محصولی را به نام بی ایکس۵ در سال ۲۰۱۸ در پکن تولید و بلافصله راهی بازار کشور شد. بی ایکس ۵ یکی از محصولات با کیفیت این برند که در بازار داخلی جایگاه مناسبی را کسب نکرده است.

طراحی آلمانی این خودرو در نگاه نخست تداعی کننده محصولات پورشه است، بورگوارد سعی کرده است در بدنه بی ایکس ۵ احجام و خطوطی به همراه جلوپنچره عرض طراحی کند که نشان دهد، این محصول ردپای چینی ندارد. در نمای جانبی سقف کوتاه و قوس دار آن حس کراس اوور کوپه را تداعی می کند، ارتفاع این خودرو از سطح زمین دومین نکته ای است توجه مشتریان جلب می کند. در نمای عقب نیز برخلاف تمام کراس اوورهای موجود در کشور دیده مناسب راننده از شیشه عقب و ارتفاع زیاد از سطح زمین حس دو دیفرانسیل بودن را القا می کند. طراحی این خودرو نسبت به محصولات چینی مونتاژ در داخل کشور پخته تر و البته ظاهری شکیل تر دارد.

در نمای داخلی بی ایکس ۵ حس کابین محصولات مرسدس بنز تداعی می شود، جانمایی کنسول میانی به شکل عمودی، کلیدهای پیانویی آپشن ها، لیور دنده اسپرت و ارگونومی محصولات کابین جذابی را تشکیل داده است. بورگوارد از متریال با کیفیت برای تولید اجزای داخلی این خودرو استفاده کرده که در زمان استفاده طولانی مدت راننده، خستگی را ایجاد نمی کند. شاید یکی از نقاط ضعف این خودرو عدم استفاده از فرمان دی کات یا عدم دید کافی راننده از آینه ها به محیط جانبی خودرو باشد. در مقایسه با تمام کراس اوورهای چینی موجود در کشور بورگوارد امتیاز بالای طراحی را به خود اختصاص می دهد.

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

بی ایکس۵ مجهز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری مزین شده به توربوشارژر است. این پیشرانه می تواند ۱۹۰اسب بخار قدرت برای اتاق ۱۶۷۰ کیلوگرمی بورگوارد تولید کند

قوای فنی آلمانی-چینی
پیشرانه بورگوارد بی ایکس ۵ دانش آلمانی و تولید چینی با خود دارد، این محصول مجهز به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری مزین شده به توربوشارژر است. این پیشرانه می تواند ۱۹۰اسب بخار قدرت برای اتاق ۱۶۷۰ کیلوگرمی بورگوارد تولید کند. گشتاور تولیدی از این پیشرانه ۲۸۰ نیوتن متر است که می تواند عملکرد مناسبی را در شرایط دینامیکی مختلف برای خودرو ایجاد کند. بی ایکس ۵ دارای یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک است که قدرت تولید شده را به دو دیفرانسیل تعبیه شده در بی ایکس۵ منتقل می کند. این گیربکس طراحی و تولید شرکت آیسین ژاپن است که استهلاک کمتری دارد. مصرف سوخت ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برای این کراس اوور لوکس آلمانی معقول به نظر می رسد.

شاید تنها ضعف این خودرو عدم مناسب بودن کیفیت سوخت کشور با پیشرانه مذکور و حساسیت به زمان تعویض روغن باشد. استهلاک این پیشرانه در قیاس با رقیب قیمتی خود یعنی سوزوکی گرندویتارا بسیار پایین تر است.

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

آپشن ها و ایمنی
بورگوارد بی ایکس ۵ به جدیدترین فناوری های ایمنی و رفاهی مجهز شده است، این خودرو دارای سیستم ترمز ABS و چهار چرخ دیسکی است. برای کنترل پایداری بی ایکس۵ باتوجه به قوای پیشرانه، فناوری های از جمله
ESC - EDS - HBA - HAC - HDC – EPB در این خودرو نصب شده است. بی ایکس۵ مجهز به دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پاک کننده دیسک های ترمز، چراغ های هوشمند تطبق پذیر و کیسه های هوا راننده، سرنشین و جانبی به شکل پرده ای است. در این خودرو از نمایشگر ۸ اینچی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک استفاده شده است.

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

ژاپنی پر دردسر
سوزوکی گرندویتارا یکی از کراس اوورهای ژاپنی خوشنام در بازار کشور است. طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ گروه صنعتی ایران خودرو این محصول را با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تولید می کرد که در این گزارش، بررسی این مدل خودرو هدف است. نمی توان انتظار داشت گرند ویتارا از نظر طراحی هم رده محصولات چینی یا بورگوارد بی ایکس ۵ باشد. سوزوکی گرندویتارا در نمایی ظاهری دارای سپر مرتفع و چراغ بزرگ است. در نمایی جانبی طراحی مشابه سایر محصولات ژاپنی دارد. هرچند سادگی در طراحی سبب شده که گرندویتارا همچنان در بازار مورد پسند مشتریان باشد. اما در نمای عقب خودرو این محصول دارایی چراغ های کشیده و درب افقی بازشونده است.

نمای داخلی این خودرو نیز مشابه سایر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو نبوده و نباید توقع یک کابین شکیل یا لوکس را از این خودرو داشت. همچنین مشتریان در بازار انتظار کیفیت از محصول مذکور را نباید داشته باشند. اجرای کابین خودرو یا کم کیفیت بوده یا به دلیل کارکرد بالا عمرمفید خود را از دست داده اند.

گیربکس نصب شده روی گرندویتارا ۴ دنده اتوماتیک است، این گیربکس را به دلیل خرابی عدیده در سلکتور دنده، «کاسه درام ها» و پمپ روغن باید جز جعبه دنده های پر دردسر شناخت

قوای فنی ژاپنی پراستهلاک
صنعت خودروسازی ژاپن به تولید محصولات کم استهلاک در بازارهای جهانی مشهور است. گرندویتارا خلاف این موضوع را ثابت و نشان داد که خودروهای ژاپنی می توانند پر استهلاک باشند. گرندویتارا مورد بررسی در این گزارش مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری است. این پیشرانه تنفس طبیعی می تواند ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۸۳ نیوتن متر گشتاور برای وزن ۱۵۲۰ کیلوگرمی این خودرو تولید کند. گیربکس نصب شده روی این محصول ۴ دنده اتوماتیک است، این گیربکس را به دلیل خرابی عدیده در سلکتور دنده، «کاسه درام ها» و پمپ روغن باید جز جعبه دنده های پر دردسر شناخت. پیشرانه این خودرو مانند سایر محصولات گروه صنعتی ایران خودرو در فصل گرما با جوش آوردن شدید مواجه می شوند. زیرا سنسور دمای آب نصب شده در این پیشرانه با اختلاف ۱۰ درجه ای راننده را از وضعیت خود مطلع می سازد.

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

کابین گرندویتارا در قیاس با بودجه ای که مشتری برای خرید می پردازد، چندان امکانات رفاهی قابل توجهی ندارد

آپشن و فناوری
باتوجه به سال تولید این محصول نباید انتظار داشت که گرندویتارا مانند بورگوارد دارای فناوری های جدید باشد. در داشبر این خودرو از یک نمایشگر ۸ اینچی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، دو ایربگ و انتخاب دیفرانسیل الکترونیکی نصب شده است. این خودرو مجهز به سنسور دنده عقب، صندلی برقی و سیستم ترمز ضد قفل است. کابین این خودرو در قیاس با بودجه ای که مشتری برای خرید می پردازد، چندان امکانات رفاهی قابل توجهی ندارد.

باتوجه به موارد فنی و نقاط قوت و ضعفی که اشاره شد با بودجه یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان معقولانه ترین انتخاب برای خرید، بورگوارد بی ایکس۵ است

کدام یک را بخریم؟
سوزوکی گرند ویتارا مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری در بازار داخلی با بها یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان معامله می شود. این درحالی است که بورگوارد بی ایکس۵ مدل ۲۰۱۸ با قیمت یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.

باتوجه به اینکه هر دو محصول از نظر خدمات پس از فروش دارای جایگاه یکسان هستند، بنابراین در وضعیت لوازم یدکی، تعمیرکار و گارانتی وضعیت مشابه دارند. این درحالی است که سوزوکی گرندویتارا چندین سال زودتر از بورگوارد راهی بازار داخلی شده است.

باتوجه به اینکه بورگوارد بی ایکس۵ دارایی یک پیشرانه ۱.۸ لیتری مجهز به توربوشارژر است، استهلاک بسیار پایین تر و هزینه نگهداری کمتری در قیاس با سوزوکی گرند ویتارا دارد. پیشرانه ویتارا که ۲.۴ لیتر حجم داشته، استهلاک بسیار بیشتری نسبت به حجم موتور و قدرت تولیدی دارد. گیربکس سوزوکی گرندویتارا آنطور که اشاره شد، استهلاک بالایی نسبت به گیربکس آیسن بورگوارد بی ایکس۵ دارد. لوازم یدکی بی ایکس۵ نسبت به گرندویتارا در بازار آزاد قیمت کمتری دارد.

از نظر ایمنی و فناوری، بورگوارد مقام نخست را به خود اختصاص می دهد، اما از نظر فضای کابیین سوزوکی امتیاز بیشتری کسب می کند. بنابراین با بودجه یک میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان معقولانه ترین انتخاب برای خرید، بورگوارد بی ایکس۵ است.

از نظر وضعیت فروش در بازار داخل کشور، هر دو خودرو در یک مقام قرار دارند. گفتنی است که هدف این گزارش بررسی قیمتی سپس فنی بوده است. در صورت انجام واردات خودرو به بازار کشور قیمت هر دو محصول به کمتر از یک میلیارد تومان خواهند رسید.

ضعف های فنی ژاپنی ۱.۶ میلیاردی را بشناسید| سوزوکی گرندویتارا یا بورگوارد بی ایکس۵؟

کد خبر: ۱۵۷٬۶۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha