۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
میدان سلمان و فروزان نیمه نخست امسال واگذار می شود| ۵ سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند
مدیر عامل نفت فلات قاره در گفتگو با «بازار»:

میدان سلمان و فروزان نیمه نخست امسال واگذار می شود| ۵ سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند

حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از اعلام آمادگی ۵ سرمایه‌گذار برای سرمایه گذاری در میدان فروزان و سلمان خبر داد و گفت: بعد از مشخص شدن سرمایه گذار فرآیند واگذاری آن طی نیمه نخست امسال انجام می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: «خارجی ها برای توسعه میدان سلمان و فروزان مشارکت نکردند.» این خبر را سعید حافظی مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره در گفتگو با بازار در شرایطی اعلام می کند که کشورهای همسایه ایران همچون ایران برای توسعه هر چه سریع تر میادین نفتی و گازی خود غول های نفتی دنیا را فراخوانده اند. توتال که بعد از برجام قرار بود برای سرمایه گذاری و توسعه پارس جنوبی به ایران بیایند حالا قرارداد هایی را با رقیب ایران در این میدان مشترک امضا کردند. اما این تنها توتال نیست که قرار است به قطر در تبدیل شدن به غول ال ان جی دنیا کمک کند. جالب است که بدانید قطر طی هفته های گذشته قرارداد هایی را با شرکت‌ های انی (ایتالیا)، و کونوکو فیلیپس و و اکسول موبیل(آمریکا) به عنوان ۳ شرکت بزرگ دنیا در حوزه اکتشافات نفت و گاز قرارداد بسته است. نرسی قربان کارشناس انرژی که منعقد است ایران برای توسعه میادین نفت و گاز خود نیاز به سرمایه گذاران خارجی دارد، در اینباره به بازار می گوید: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که از نظر مالی شرکت های داخلی مشکلی نداشته باشند، ایران برای اینکه عقب ماندگی خود در میادین مشترک را جبران کند و بتوان در مسیر توسعه این میادین قدم بردارد، نیاز به ارتباط با غول های نفتی اروپایی و آمریکایی است.

او همچنین با بیان این نکته که حتی روس ها هم به تکنولوژی مورد نیاز صنایع نفت و گاز دسترسی ندارند چه برسد به چینی ها، ادامه داد: صنعت نفت و گاز ایران بدون برجام و الحاق به FATF در عمل دیگر حرفی برای گفتن در دنیا ندارد. به ویژه اینکه ورود شرکت های پیشرفته دنیا به صنایع نفت و گاز کشورهای همسایه ایران، فاصله و عقب ماندگی ما را بیشتر و بیشتر می کند.

صنعت نفت و گاز ایران بدون برجام و الحاق به FATF در عمل دیگر حرفی برای گفتن در دنیا ندارد. به ویژه اینکه ورود شرکت های پیشرفته دنیا به صنایع نفت و گاز کشورهای همسایه ایران، فاصله و عقب ماندگی ما را بیشتر و بیشتر می کند

میدان سلمان و فروزان به سرمایه گذاران داخلی واگذار می شود

به دنبال رشد قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی حالا رقابت شدیدی برای توسعه بیشتر در بین کشورهای نفت خیز دنیا به راه افتاده است. این را می توان از قراردادها و سرمایه گذاری هایی که طی چند ماه گذشته کشورهایی همچون عراق، قطر و عربستان برای توسعه میادین خود به خصوص میادین مشترک امضا کرده اند، به خوبی فهمید. بر اساس آمار موجود تولید عراق به ۵ میلیون بشکه رسیده و پیش بینی می شود که تولید این کشور عربی در سال آینده از مرز ۶ میلیون بشکه هم فراتر رود. آناتولی آخر اردیبهشت امسال از قرارداد عراق با شرکت خدمات نفتی چین برای حفر ۲۲ حلقه چاه نفت امضا کرد. از آن طرف در حالی که برداشت ما از میدان پارس جنوبی افت کرده قطر قراردادهای غول های نفتی دنیا همچون انی ایتالیا و توتال فرانسه را برای توسعه این میدان فراخوانده است. بلومبرگ پیش‌ بینی می‌ کند که در سال ۲۰۲۲، قطر می‌ تواند ۱۱۴ میلیارد دلار از صادرات گاز درآمد داشته باشد و تا سال ۲۰۲۷، صادرات LNG را ۶۰ درصد افزایش دهد.

اما شرایط در ایران به واسطه تحریم ها کاملا متفاوت است. عقب ماندگی ایران در میادین مشترک هر روز بیشتر و بیشتر می شود و از آن طرف امید چندانی برای احیای برجام وجود ندارد. بر اساس آنچه مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره به بازار می گوید: سرمایه گذار خارجی برای ورود و سرمایه گذاری در میدان های نفتی سلمان و فروزان اعلام آمادگی نکرده اند.

تا حالا ۵ شرکت ایرانی برای دو میدان سلمان و فروزان آمادگی خود را اعلام کرده اند. شرایط هر یک از متقاضیان مورد ارزیابی قرار گرفته و درصورت نهایی شدن فرآیند مناقصه برگزار خواهد شد

حافظی البته در گفتگو با بازار البته می گوید که بخشی از ظرفیت تولید کشور در سال های بعد از تحریم ۹۷ از دست رفته بود را توانستیم در نیمه دوم سال گذشته به مدار بازگردانیم. بر اساس هدف گذاری صورت گرفته هم قرار است در نیمه اول سال ۱۴۰۱ است که نگهداشت و ظرفیت تولید نسبت به سال قبل بیشتر هم شود.

او همچنین درباره عقب ماندگی ایران در میادین مشترک گفت: ما در ۲ میدان و سلمان و فروزان دارای عقب ماندگی هستیم. برای جبران این عقب ماندگی دو بسته سرمایه گذاری برای لایه های گازی این دو میدان تدوین و برای تصویب نهایی به وزارت نفت اعلام شده است. به محض تعیین سرمایه گذار، اقدامات لازم برای واگذاری کار شروع خواهد شد.

حافظی در پاسخ به این سوال که سرمایه گذارانی که در این طرح مشارکت داده می شوند، داخلی هستند یا خارجی، گفت: ترجیح ما استفاده از سرمایه گذاران داخلی است.

به گفته او، تا حالا ۵ شرکت ایرانی برای دو میدان سلمان و فروزان آمادگی خود را اعلام کرده اند. شرایط هر یک از متقاضیان مورد ارزیابی قرار گرفته و درصورت نهایی شدن فرآیند مناقصه برگزار خواهد شد.

حافظی همچنین ابراز امیدواری می کند که قرارداد نهایی با سرمایه گذاران مورد تایید برای مشارکت در این طرح طی نیمه نخست امسال نهایی شود.

گفتنی است ایران یکی از کشورهای است که میادین نفتی مشترک با کشورهای همسایه دارد به طوریکه در حال حاضر ۲۸ میدان مشترک نفت و گاز با کشورهای همسایه خود دارد که از این تعداد ۱۸ میدان نفتی، ۴ میدان گازی و ۶ میدان نفت و گاز است که تعداد ۱۲ حوزه مشترک با کشور عراق، با امارات متحده عربی ۷ میدان مشترک و با قطر و عمان هرکدام دو میدان مشترک است، با کویت و ترکمنستان هم هر کدام یک میدان مشترک داریم.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha