فرهنگ حاکم بر ساختار حکمرانی کشور را نوآوری دانش‌بنیانی‌ها متحول می‌کند
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور:

فرهنگ حاکم بر ساختار حکمرانی کشور را نوآوری دانش‌بنیانی‌ها متحول می‌کند

در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رئیس دیوان محاسبات، تفاهم‌نامه ایجاد خانه خلاق و نوآوری با هدف ورود نوآوری شرکت‌های خلاق به عرصه حکمرانی امضا شد.

به گزارش بازار، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری راه‌اندازی خانه خلاق و نوآوری دیوان محاسبات که با حضور مهرداد بذرپاش رئیس، دادستان کل دیوان نمایندگان مجلس و مدیران حوزه حکمرانی و سیاستگذاری کشور برگزار شد، ایجاد خانه خلاق و نوآوری را فرصتی برای رسوخ نوآوری به حوزه حکمرانی، سیاستگذاری و نظارتی کشور دانست و گفت: عنوان کرد: نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در ارتفای کیفیت حکمرانی کشور پررنگ می‌شود.

معاون علمی وفناوری رئیس‌جمهوری، با تأکید بر این‌که اجرایی و عملی شدن قانون جهش تولید که به تازگی ابلاغ شده است، باید مورد توجه همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور قرار بگیرد و دیوان محاسبات در این روند نقشی راهبردی و حمایتی ایفا می‌کند ادامه داد: قانون جهش تولید دانش‌بنیان حاصل یک دهه تلاش، بیش از ۳ سال پیگیری مستمر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نقش آفرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است؛ قانونی که راه پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را هموار می‌کند و افق تازه‌ای را فراروی زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار می‌دهد.

وی با تاکید بر این که توسعه نوآوری با بودجه منبع محور محقق نمی‌شود و پاسخ آن در ایجاد زیست بوم است گفت: می‌باید فرهنگ و رویکرد ما در آموزش و پژوهش، تحول یابد و اگر کشوری در آموزش و پزوهش هزینه می‌کند و نتیجه آن را در اقتصاد و توسعه کشور مشاهده نمی‌کند حتما می‌باید به دنبال بازنگری رویکردهای جاری و اصلاح چرخه آموزش تا اقتصاد باشد.

ستاری ادامه داد: به مثابه اقیانوس که زیست‌بومی مناسب برای رشد و ارتقای ساکنان آن است، باید زیست بومی را برای پرورش خلاقیت‌ها و نوآوری، فضایی را که به طور طبیعی و پویا رشد کنند، ایجاد کنیم.

آغاز تحول در رویکردها
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، یکی از اولویت‌های مهم و راهبردی کشور کشاورزی دانست و افزود: کشاورزی موضوعی است که رهبر فرزانه انقلاب، تأکید و عنایتی ویژه روی آن دارند، اما چرا در رسیدن به ایده آل‌ها و نقطه مطلوب در این حوزه فاصله داریم؟ این در حالی است که بزرگ‌ترین پزوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی را در اختیار داریم. مهم‌ترین علت این کاستی، ساختارهای فکری حاکم بر پژوهش، تصدی گری و اجرا در کشور است. در معاونت علمی وفناوری به دنبال اصلاح و تحول این رویکرد هستیم.

ستاری، با بیان این‌که چنین تحولی در ساختار حکمرانی، اقتصاد و فرهنگ کشور با ورود سرمایه گذار بخش خصوصی به پزوهش اتفاق می‌افتد، افزود: محصول کارآمد، رقابتی و اثرگذار، محصول دستاورد بخش خصوصی در پژوهش محصول محور و کارآمد است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که تمامی بخش‌های کشور از جمله ساختار سیاستگذاری، حکمرانی و نظارتی می‌باید خود را در یک مبارزه تمام عیار، با فرهنگ و رویکردهای ناشی از اقتصاد منبع‌محور، نفتی و وارادتچی احساس کنند، ادامه داد: ما در کشور یک دشمن مشترک داریم که همین فرهنگ ناشی از اقتصاد نفت‌محور است. همه باید دست به دست هم و هم دل به مبارزه با این دشمن مشترک کشور برخیزیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، بر ضرورت حمایت، تسهیل‌گری و اصلاح رویکردها نسبت به فعالان زیست‌بوم نوآوری گفت: رییس جمهوری، در سفر اخیرشان به استان اصفهان، از شرکت‌های دانش‌بنیان از یک شرکت تولیدکننده ایکس ری کامیونی بازدید کردند. این شرکت یکی از حیاتی‌ترین نیازهای گمرکات کشور که ارزبر و محصولی راهبردی است، تولید کرده، اما برای استفاده و بهره‌برداری از محصول خود با چالش‌های بسیاری مواجه است. مبارزه فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری، یک مبارزه با یک ساختار مستحکم شده نفتی است و تفکرات این حوزه، سدهای محکمی در مقابل نوآوری هستند و همه باید برای پیروزی در مقابل چنین ساختاری، با تمام وجو ایستادگی کنیم.

ستاری، قانون جهش تولید دانش بنیان را مترقی است و آینده‌ساز شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق دانست و گفت: اجرای صحیح این قانون، بسیاری از این ساختارهای صلب و نادرست فعلی را دستخوش تحول و بهبود می‌سازد. برای اجرای این قانون تمام توان خود را به کار بسته ایم و ۰در این میدان مبارزه فرهنگی، ضمن به کار بستن توان خود، نیازمند تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌ها از جمله دیوان محاسبات برای جزم کردن عزم دستگاه‌ها برای تحول و مجال دادن به ورود نوآوری به دستگاه‌ها هستیم.

در اجرای قانون جهش تولید همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم
مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه این نشست با تأکید بر این که رویکرد دیوان محاسبات، تسهیل‌گری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق است ادامه داد: بند ۲۰ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، نظارت بر حسن اجرای قانون را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، ما نیز در کنار این معاونت از تمام ظرفیت خود برای تحقق این قانون و منویات مقام معظم رهبری استفاده می‌کنیم.

بذرپاش ادامه داد: وظیفه خود می‌دانیم به ارتقای حکمرانی و تحقق شعار سال، اهتمام بورزیم؛ یکی از کارهایی که انجام می‌دهیم بررسی اجرا و وضعیت قوانین در دستگاه‌های مختلف را بند به بند و ماده به ماده نظارت و بررسی می‌کنیم.

وی افزود: شعار دیوان، فناورانه و مردم پایه شدن است که خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شد و رصایت مقام معظم رهبری را به دنبال داشت که موجب ایجاد انگیزه مضاعف شد تا اقدامات را با قوت ادامه می‌دهیم. برخط کردن و هوشمندسازی فرآیند رسیدگی در دستور کار قرار دارد تا اسناد در کوتاه زمان رسیدگی شود.

بذرپاش با بیان این‌که شعار دیوان محاسبات مردم پایه و فناور بودن به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق تحقق می‌یابد گفت: در حوزه رسیدگی به دنبال تحول محتوایی با ورود دانش بنیان‌ها و خلاق‌ها هستیم. دانش بنیان و خلاق شدن فرآیندها را تسریع می‌کند و با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان فصل جدیدی در ورود این شرکت‌ها، به عرصه حکمرانی و سیاستگذاری کشور رقم خورده است.


وی افزود: مقدمات ایجاد خانه خلاق و نوآوری بر اساس تفاان نامه همکاری در دیوان محاسبات کشور محقق خواهد شد و ساختار دیوان به عنوان یک نهاد نظارتی، با نقش آفرینی ور مدل اداره کشور با کمک شرکت‌های خلاق و در راستای هدف اصلی دیوان کا پایداری از بیت المال است بهتر اقدام کند. شرکت‌های دانش بنیان و خلاق از طریق این خانه خلاق و نوآوری، می‌توانند ضمن افزایس سرعت و کاهش زمان، هوشمندی را به ودیوان محاسبات وارد کنند و این دیوان را به یک مرجع مشاوره و هدایت گری برای سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های کشور تبدیل شود.

در ادامه این نشست، تفاهم نامه همکاری در راستای ارتقای کیفیت بخشی به حکمرانی کشور به امضای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رئیس دیوان محاسبات کشور رسید.

این تفاهم نامه همکاری در راستای حمایت از ایجاد و راه اندازی خانه خلاق و نوآوری دیوان محاسبات، جهت حضور شرکت‌های دانش بنیان و و خلاق در حوزه نظام حکمرانی، بستر سازی و تأمین نیازها از طریق بهره گیری از ظرفیت اندیشکده‌های جامعه دانشگاهی و هیأت‌های اندیشه ورز، خانه‌های خلاق و نوآوری در جهت حل چالش‌ها و مسائل پیشرو از طریق بکارگیری فناوری نرم و تنظیم گری به امضا رسید.

کد خبر: ۱۵۷٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha