در کنار تامین اسکناس مورد نیاز بازار ارز، به حل مشکل صادرکنندگان هم توجه شود

در کنار تامین اسکناس مورد نیاز بازار ارز، به حل مشکل صادرکنندگان هم توجه شود

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: تغییرات بازار ارز فقط برای تامین اسکناس مورد نیاز بازار بوده و رانت جدیدی ایجاد کرده است؛ در حالی که انتظار می‌رفت به حل مشکلات ارزی صادرکنندگان هم توجه شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، هفته پیش و بعد از نشست بانک مرکزی با جامعه صرافان کشور، برخی تغییرات در سیاست‌های ارزی، ابلاغ شد که بر اساس آن صادرکنندگان مجاز شدند اسکناس ارز خود را با نرخ توافقی به صرافان بفروشند و توافق شد در زمینه اسکناس میزان عرضه افزایش یافته و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس تسهیل شود.

در این رابطه آرش علوی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران طی گفت‌وگو با «اتاق ایران آنلاین» با بیان این مطلب که تغییرات اعمال شده در سیاست‌های ارزی بسیار کوچک هستند، گفت: باید توجه داشت که متناسب با تغییرات اعمال شده، دولت و بانک مرکزی نشان دادند تنها به فکر تامین اسکناس موردنیاز بازار هستند و حل مشکلات صادرکنندگان را دنبال نمی‌کنند؛ چراکه در این صورت می‌توانستند اجازه دهند صادرکننده ارز خود را به هرکس و با هر قیمتی بفروشد و این کنترل مصنوعی را از روی بازار بردارند.

به اعتقاد او تمام مشکل در بازار ارز بحث روانی است و متاسفانه سیاست‌مداران در راستای آرامش بخشیدن به بازار خوب عمل نمی‌کنند. اصرار آنها بر اینکه بهای ارز را دستوری پایین نگه‌دارند، نتیجه عکس می‌دهد و موجب افزایش قیمت ارز می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: وقتی مردم به دلایل مختلف از جمله صدور قطع‌نامه علیه ایران در شورای حکام نگران می‌شوند، نباید با بگیر و ببند در بازار، نگرانی آنها را افزایش دهیم بلکه باید به بازار اطمینان دهیم که قرار نیست، اتفاق خاصی بیفتد و ارز خود را بی‌سروصدا بفروشیم. اینکه دولت مدام وعده می‌دهد، بهای ارز کاهش پیدا می‌کند؛ اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد، تنها شرایط را بدتر می‌کند.

علوی باور دارد بانک مرکزی جنبه اقتصادی ارز را در نظر نمی‌گیرد و با حراج اموال کشور از طریق نرخ دستوری نیما به زور قیمت ارز را پایین نگه می‌دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران برای بهبود وضعیت بازار ارز در کشور پیشنهاد می‌دهد کلیه واردکنندگان از تولیدی و غیرتولیدی، اجازه پیدا کنند با نرخ آزاد کار کرده و بدین ترتیب تمام فساد و رانت ایجاد شده در این بازار از بین برود. متاسفانه دولت و بانک مرکزی فکر می‌کنند با قیمت مصنوعی ۲۵ هزار تومان می‌توانند این بازار را کنترل کنند؛ اما این سیاست موجب می‌شود با کوچک‌ترین تلنگر روی مصرف اسکناس، کل قیمت تغییر کند.

او درباره نشست هفته قبل بانک مرکزی با جامعه صرافان کشور نیز گفت: باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که در دروه تحریم، صرافی‌ها خارج از کارکرد خود در کل دنیا عمل کردند و کمک‌کار تجار بودند و باید اذعان داشت که اقتصاد ایران مدیون فعالیت آنهاست؛ اما امروز بانک مرکزی به بهانه جلوگیری از فساد، انحصار بی‌جهتی را به صرافان داده است که خود این حرکت فسادزاست و برای همین کانون صرافان به جای اینکه با نیاز مشتریان، خود را هماهنگ کند، منطبق با سیاست‌های درست و نادرست بانک مرکزی جلو می‌رود.

این فعال اقتصادی درباره تداوم روند کاهش قیمت ارز ناشی از تغییرات اعمال شده، تاکید کرد: نباید فراموش کرد قیمت ارز تنها تحت تاثیر یک فاکتور خاص نیست و موضوعات مختلفی روی بهای ارز موثر است. هر چند به طور کل راه سالم برای مدیریت بازار ارز این است که فساد موجود در بازار نیما را حذف کنیم و اجازه دهیم در این بازار عرضه و تقاضا حاکم شود.

کد خبر: ۱۵۷٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha