۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
میانگین تولید فولاد خام کشور از میانگین دنیا بیشتر شد
وزیر صنعت:

میانگین تولید فولاد خام کشور از میانگین دنیا بیشتر شد

رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح بزرگترین مجتمع تولید آلومینیوم کشور گفت:‌ با افتتاح این واحد، ۱۰۰ درصد به تولید واقعی آلومینیوم در کشور اضافه می شود.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، رضا رحمانی در مراسم افتتاح مرحله نخست مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ارائه گزارشی در خصوص تولید فلزات افزود: تولید و مصرف سرانه فلزات یکی از شاخص ها و نشانه های توسعه یافتگی کشورهاست.

وی اضافه کرد: امروز ارزش تولیدات معدن و صنایع معدنی ما، ۲۲ میلیارد دلار است که در تامین نیاز داخل به طور نسبی به خودکفایی رسیده ایم و صادرات قابل توجهی داریم.

وزیر صنعت گفت: در تولید فولاد در شش سال اخیر به رتبه دهم دنیا رسیده ایم و کشورهایی مثل فرانسه و ایتالیا را پشت سر گذاشته ایم.

وی افزود: در حوزه تولید مس رتبه ۱۵ را در دنیا داریم که هدف گذاری شده در سال ۱۴۰۰ به رتبه ۱۲ برسیم و در سال ۹۸ رکوردی در تولید این فلز در کشور ثبت شد.

رحمانی با بیان اینکه در تولید آلومینیوم رتبه ۱۸ دنیا را داریم گفت: با راه اندازی این کارخانه و راه اندازی کارخانه جاجرم که چند ماه پیش افتتاح شد، به رتبه ۱۴ دنیا می رسیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ در فولاد خام ۲۳ و نیم میلیون تن تولید داشتیم که بیش از ۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و از میانگین رشد جهانی بیشتر بود ضمن اینکه در حوزه محصولات فولادی نیز حدود ۹ درصد افزایش داشتیم.

وزیر صنعت گفت: در حوزه تولید کاتد مس نیز رشد ۱۰۰ درصدی را تجربه کردیم و در سال گذشته ۶۱ میلیون تن تولید سیمان داشتیم که بیش از ۱۱ درصد رشد نشان می دهد.

رحمانی اضافه کرد: در کاشی و سرامیک ۳۹۹ میلیون متر مربع تولید با رشد چهار و نیم درصدی داشتیم ضمن اینکه تولید شیشه نیز بیش از یک میلیون تن بوده است.

وزیر صنعت با اشاره به اهمیت منطقه صنعتی لامرد گفت: بنا بر این است که این منطقه به نوعی عسلویه معدنی برای کشور تبدیل شود.

وی گفت: این مجموعه یک مجموعه کامل ساخت آلومینیوم است و با بهره برداری کامل آن، ۴۰ میلیون تن ظرفیت جابجایی محصولات معدنی کشور افزایش خواهد یافت

رحمانی با بیان اینکه اهداف صادراتی و اشتغال زایی و توسعه منطقه را از افتتاح طرح دنبال می کنیم افزود: شرکت سرمایه گذاری غدیر و سازمان توسعه ایمیدرو در بهره‌برداری از این طرح، نقش عمده‌ای داشته اند.

وی گفت: از نظر زیست محیطی نیز این طرح امکان تشخیص و جلوگیری از آلایندگی را دارد و همه آب های پسماند ناشی از تولید بازیافت می شود.

وزیر صنعت افزود: در حوزه آلومینیوم تاکنون ۷۰ درصد آلومینا، وارداتی بوده است و در حال حاضر برنامه ریزی ویژه‌ای روی اکتشاف ذخایر بوکسیت شده است و ۱۵۰ میلیون یورو برای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت سرمایه‌گذاری خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: این طرح در سال ۸۴ آغاز و تا سال ۹۳ نیمه راکد و تعطیل بود و در سال ۹۳ با گشایش ال سی آغاز عملیات اجرایی آن در سال ۹۴ صورت گرفت و در زمانبندی مشخص به نتیجه رسید.

کد خبر: ۱۵٬۷۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha