۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
خیابانهای معیشت با تاکسی های بدون مسافر!
بازار از اردبیل گزارش می دهد؛

خیابانهای معیشت با تاکسی های بدون مسافر!

اردبیل - کرونا؛ ویروسی که این روزها بسیاری از مشاغل را دچار چالش و رکود کرده است؛ صاحبان صنوف و حِرَفی که ایام عید را پیک فعالیتی خود می دیدند، حالا با ورود میهمان ناخوانده چینی خانه نشین شده اند و چشم انتظار رسیدن خبرهای خوش از پایان سیطره کرونا در دنیا هستند.

نرگس محمدی؛ خبرگزاری بازار_ کرونا؛ ویروسی که این روزها بسیاری از مشاغل را دچار چالش و رکود کرده است؛ صاحبان صنوف و حِرَفی که ایام عید را پیک فعالیتی خود می دیدند، حالا با ورود میهمان ناخوانده چینی خانه نشین شده اند و چشم انتظار رسیدن خبرهای خوش از پایان سیطره کرونا در دنیا هستند.

البته در این بین مشاغلی هم هستند که با رعایت پروتکل های بهداشتی، فعالیت های خود را آغاز کرده اند؛ که البته با توجه به کاهش تقاضا و رغبت مردم برای استفاده از خدمات همان صنوف، فعالیت هایشان چنگی به دل نمی زند و عملا فعالیت این واحدها نیز دوران رکود را تجربه می کند.

در این میان مشاغلی همچون ناوگان حمل و نقل عمومی نیز جزو آن دسته از مشاغلی هستند که درآمد فعالان آن تحت تاثیر کرونا ویروس به شدت کاهش یافته است؛ فعالانی که این روزها کمتر از مشکلات آنها، سخن به میان می آید.

یکی از مشاغلی که فعالیت شان به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفت، تاکسیرانان بودند. قشری که باتوجه به گرانی قطعات خودرو، کمی بنزین و هزینه های سرسام آور استهلاکی، قوانین بهداشتی نیز مزید بر علت شد تا درآمدشان به شدت کاهش یابد.

محبوب کرمی یکی از رانندگان تاکسی در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اسفبار خواندن وضعیت معیشتی و درآمدی خانواده تاکسی داران گفت: شرایط تاکسی داران در ایام قبل از کرونا هم خوب نبود؛ بعد از کرونا هم شرایط سخت تر شده است.

راننده تاکسی ادامه داد: شما اگر قیمت نرخ تاکسی را با شرایط تورمی که در جامعه هست در نظر بگیرید، شرایط را خواهید فهمید.

وی می گوید: متاسفانه پس از شیوع کرونا، همه از فعالیت اصناف و ضرر وزیان آنها می گویند ولی هیچ کس به فکر رانندگان نیست. ما انتظار داریم در کنا حمایت از بازاریان و صنوف، شرایط ما هم در نظر گرفته شود.

کرمی با اشاره ملزم شدن رانندگان تاکسی به سوار کردن حداکثر دو نفر در عقب خودرو می گوید: برای رعایت نکات بهداشتی انجام این کار خیلی خوب است ولی انتظار داریم کسانیکه چنین تصمیمی می گیرند حداقل در خصوص تسهیلات حمایتی یا نرخ کرایه تاکسی هم تصمیم بگیرند.

او ادامه می دهد: اکثر تاکسیرانان از سرناچاری اقدام به مسافرکشی می کنند.

در همین خصوص رحیم سعیدی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه لایحه نرخ افزایش کرایه هر ساله جهت تصویب به شورای شهر ارائه می شود گفت: افزایش نرخ تاکسی براساس نرخ تورم تعیین می شود.

وی اظهار کرد: البته در این میان شیوع ویروس کرونا و ملزم شدن رانندگان تاکسی به سوار کردن حداکثر ۲ سرنشین در عقب خودرو نیز درآمد رانندگان را به شدت کاهش داده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری اردبیل تصریح کرد: این موضوع درکنار عدم رغبت شهروندان برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باعث شده تا وضعیت درآمدی این قشر، کاهش محسوسی داشته باشد.

سعیدی اظهار کرد: باتوجه به بررسی میدانی و اظهارات تاکسیرانان، جابجایی مسافر در اردبیل با کاهش تقریبی ۵۰ درصدی مواجه بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری اردبیل افزود: بر همین اساس نرخ کرایه تاکسی با مدنظر قراردادن وضعیت تاکسیرانان و شهروندان افزایش خواهد یافت.

سعیدی با اشاره به جلسه برگزار شده با نمایندگان تاکسیرانان و اتوبوس داران گفت: پیشنهادات برای افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی آماده شده  و جهت تصویب به شورای شهر ارسال خواهد شد.

وی از ارائه پیشنهاد افزایش قیمت دوساله توسط نمایندگان تاکسیرانان و اتوبوسرانان اردبیل خبر داد و گفت: یکی از دغدغه های اصلی در ارائه این پیشنهاد، مشکلات مربوط به پول خرد و نیز حاشیه های سالانه افزایش قیمت ها بود.

اتفاقی که می تواند حداقل برای تاکسیرانان در شرایط فعلی کمک حال باشد. هرچند در این خصوص باید وضعیت شهروندان نیز در نظر گرفته شود و تصمیم افزایش نرخ کرایه به حدی باشد که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

در همین خصوص جواد انصاری عضو شورای شهر اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به شرایط سخت معیشتی فعالان حمل‌ونقل عمومی شهری در اردبیل اظهار کرد: در ایام نزدیک به عید، مبلغ ۳ میلیون تومان به‌حساب ۱۴۷نفر از صاحبان اتوبوس‌های شهری در قالب هزینه معیشتی، واریز شد.

وی با بیان اینکه به‌احتمال‌زیاد در روزهای آتی مبلغ یک‌میلیون ۵۰۰ هزار تومان دیگر نیز به‌حساب هر یک از این فعالان واریز شود گفت: با توجه به ممنوعیت کامل فعالیت اتوبوس‌های شهری در ایام کرونا، اتوبوس‌رانان در شرایط به‌مراتب سخت‌تری قرار دارند.

عضو شورای شهر اردبیل در خصوص حمایت‌های انجام‌شده از تاکسی‌داران نیز گفت: برای فعالان این قشر کمک‌های نقدی مدنظر است که البته نیاز به بررسی بیشتر دارد.

وی بابیان اینکه درآمد تاکسی‌داران اردبیل با توجه به محدودیت در سوار کردن مسافر به دلیل مقابله با شیوع بیماری کرونا کاهش‌یافته است گفت: در صورت ارائه پیشنهاد از سوی سازمان حمل‌ونقل شهری اردبیل، اعضای شورای شهر قطعاً نظر مثبتی نسبت به پیشنهاد ارائه‌شده، خواهند داشت.

انصاری یکی از مشکلات در بحث حمایت از تاکسی‌داران را تعداد زیاد تاکسی فعال در سطح شهر عنوان کرد و گفت: ۳۵۰۰ تاکسی در سطح شهر اردبیل فعال هستند که تخصیص اعتبار برای فعالان این صنف، نیازمند اعتبار ویژه‌ای است.

در هر حال این روزها تاکسیداران اردبیلی به مانند خیلی از شهروندان، حال و روز ناخوشی دارند و برای حفظ آبرو هم که شده با سیلی، صورتشان را سرخ نگه داشته اند. در این شرایط انتظار می رود نهادهای دولتی و مسئولان استانی بویژه پارلمان محلی اردبیل، با ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی لازم به داد فعالان این صنف برسند.

کد خبر: ۱۵٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha