۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
کنترل نرخ اجاره بها معطل طرح خانه ملتی ها| گرانی به شهرک های حاشیه رسیده است
بازار گزارش می دهد؛

کنترل نرخ اجاره بها معطل طرح خانه ملتی ها| گرانی به شهرک های حاشیه رسیده است

شیراز- بازار پر التهاب اجاره‌بها در شیراز داغ است و بر اساس ادعاهای کارشناسان کنترل نرخ اجاره بها در این شهر معطل اجرای طرح مجلس است.

بازار؛ گروه استانها: خوش به حال آن کسانی که این روزها نفس هایشان با تهدید صاحبخانه به شماره نمی‌افتد و با افزایش اجاره بها سکته نمی‌کنند. بازار پر التهاب اجاره‌بها آنقدر داغ است که همین چند روز پیش یکی از روزنامه‌نگاران مطرح کشور را به سکته انداخت و به جای تمدید اجاره نامه خانه دنیوی، راهی منزل باقی شد. کافیست در همین کلانشهر شیراز نگاهی به تابلوی مشاوران املاک بیندازید یا چرخی در سایت های تبلیغاتی بزنید تا عمق فاجعه بازار اجاره‌بها دستتان بیاید.

گرانی اجاره بها به شهرک های حاشیه شیراز رسیده است
اگر می خواهید در یک آپارتمان ۱۲۰ متری در شهرک بهشتی زندگی کنید باید یک میلیارد تومان رهن و حدود ۶ میلیون تومان اجاره بدهید. وضعیت در مناطقی همچون قصردشت، معالی‌آباد، زرگری و دیگر نقاط شهر هم به همین منوال است و گرانی اجاره بها به صدرا و شهرک های حاشیه شیراز هم کشیده شده است.

تا همین دو سه سال اخیر، مستاجران برای فرار از اجاره های سرسام آور به شهر جدید صدرا پناه می بردند تا مجبور نباشند همه درآمد خود را به جیب صاحبخانه بریزند. این روزها اما صدرا، گلستان و پایین شهر و بالاشهر ندارد. نرخ اجاره بها از شهرک فرهنگیان گرفته تا سراج و ساحلی، نجومی شده و برخی خانوارها به ناچار در پارکینگ منازل اجاره ای، روزگار می گذرانند. تعیین نرخ اجاره، هیچ حساب و کتاب مشخصی ندارد و صاحبخانه ها بر اساس دخل و خرج زندگی خود بر طبل قیمت هامی کوبند.

بسیاری از خانوارها از اینکه بخش قابل توجهی از هزینه هایشان به پرداخت اجاره بهای منزل اختصاص دارد، گله مند هستند و این افزایش بی‌ضابطه در فصل جابجایی، آنها را به دردسر انداخته است.

دریافت اجاره بها یا یک شغل پردرآمد برای مالکان؟!
دریافت اجاره بها توسط مالکان به یک شغل پردرآمد تبدیل شده و آن طور که برخی مستاجران به «بازار» می گویند صاحبان منزل، اجاره بها را بر اساس نیازها و هزینه های زندگی شخصی خود برآورد و به مستاجر اعلام می کنند.

کنترل نرخ اجاره بها معطل اجرای طرح مجلس| گرانی به شهرک های حاشیه شیراز رسیده است

در این میان یوسف عدالت، یکی از مشاوران املاک به «بازار» می گوید بنگاه داران در برخی موارد، حریف چانه‌زنی های مالکان نمی‌شوند و بیشتر آنها اصرار دارند که قرارداد اجاره بها بر اساس قیمت‌هایی تنظیم شود که آنها می‌گویند!

مستاجران از پیدا کردن واحدهای اجاره ای مناسب ناامید هستند
عدالت با توجه به تجربه چندین و چند ساله خود در حوزه مسکن، تاکید می‌کند که بسیاری از مستاجران در این شرایط از پیدا کردن واحدهای اجاره ای مناسب ناامید هستند و حتی بعضی از آنها حاضرند با یک زن و چند عائله در یک خانه ۶۰ متری سکونت داشته باشند.

او به این نکته نیز اشاره می‌کند که برخی افراد سودجو با درج قیمت های نامتعارف در سایت های تبلیغاتی از آب گل آلود ماهی می گیرند و بازار اجاره بها را متشنج می کنند. به باور او اینگونه افراد یک باند هستند که نانشان در گرانی اجاره بها است و از این امر منتفع می شوند.

بسیاری از قیمت هایی که در سایت های تبلیغاتی درج شده، واقعی نیستند و می توان موارد بهتری با قیمت حقیقی تر پیدا کرد

عدالت معتقد است بسیاری از قیمت هایی که در سایت های تبلیغاتی درج شده، واقعی نیستند و می توان موارد بهتری با قیمت حقیقی تر پیدا کرد.

در هر حال در این اوضاع نابسامان، تنها امید خانه به دوشان به طرح «کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی» است؛ طرحی که چند وقت پیش در مجلس به تصویب رسید تا خط بطلان بر اعداد غیر منطقی اجاره‌بها بکشد.

زمزمه‌های این طرح هم به گوش مالکان و مستاجران رسیده و هم مشاوران املاک در جریان جزئیات آن قرار گرفته اند. با این حال اما وضعیت نابسامان اجاره‌بها هیچ تغییری نکرده و آن طور که نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز به «بازار» می گوید بحث افزایش اجاره بها هم برای مردم و هم برای اتحادیه، ملموس و مشهود است.

مصوبه ساماندهی اجاره بها هنوز به صنف املاک ابلاغ نشده تا بر این اساس، سقف این نرخ ها در شهر شیراز تعیین شود

به گفته خسرو رزمجو، مصوبه ساماندهی اجاره بها هنوز به صنف املاک ابلاغ نشده تا بر این اساس، سقف این نرخ ها در شهر شیراز تعیین شود. رزمجو با تاکید بر تبعاتی که این طرح برای متخلفان خواهد داشت، راه کنترل شرایط فعلی را در تسریع اجرای این مصوبه ارزیابی می کند و می گوید با ابلاغ این مصوبه به واحدهای زیرمجموعه اتحادیه املاک، تبعات تجاوز از حدود تعریف شده، اعلام و به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام خواهد شد.

تاتیر منفی اعلام نرخ اجاره بها در سایت های تبلیغاتی!
بنا به تاکید نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز، هر چند این مصوبه هنوز اجرایی نشده اما تعدادی بازرس با هزینه این صنف در اختیار اتاق اصناف قرار گرفته تا به صورت میدانی، موضوع افزایش اجاره بها را بررسی کنند.

از دیدگاه رزمجو اجرای این مصوبه به عنوان یک عامل بازدارنده در تعدیل نرخ اجاره بها بسیار کارآمد خواهد بود و چون موضوع، حاکمیتی است هم موجر و مستاجر و هم مشاوران املاک باید این مسئله را بپذیرند.

کنترل نرخ اجاره بها معطل اجرای طرح مجلس| گرانی به شهرک های حاشیه شیراز رسیده است

به قول این مقام صنفی اعلام نرخ اجاره بها توسط دلالان در برخی سایت های تبلیغاتی نیز در وضعیت فعلی اجاره بها بی تاثیر نبوده است. در هر صورت طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی به تصویب رسیده اما نکته قابل تامل این است که این مصوبه هنوز به اتحادیه املاک ابلاغ نشده است.

هنوز چیزی به اتاق ابلاغ نشده و حرف ها و سخن ها در رابطه با این مصوبه فقط در فضای مجازی و رسانه ها شنیده می‌شود

رئیس اتاق اصناف فارس نیز در گفتگو با بازار تاکید می‌کند که هنوز چیزی به اتاق ابلاغ نشده و حرف ها و سخن ها در رابطه با این مصوبه فقط در فضای مجازی و رسانه ها شنیده می‌شود.

به گفته محمود هاشمی در حال حاضر نیز کمیته‌ای در این رابطه تشکیل نشده و بر همین اساس، اتاق اصناف جایگاهی ندارد که در این مسئله دخالت کند.

با این حساب، تصویب یک طرح در مجلس به تنهایی نمی‌تواند آب بر آتش رشد افسارگسیخته اجاره بها بریزد. فصل سوزان جابجایی خانه به دوشان تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و مستاجران همچنان چشم انتظارند تا ابلاغ و اجرای این طرح به داد آنها برسد و ترمز اجاره بها کشیده شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • asad IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
      0 0
      یعنی دولت زورش به صاحبان خانه ها میرسه ؟ بعید میدونم چون هیچ صاحبخانه ای طرح افزایش ۲۰ درصدی افزایش اجاره بها رو قبول نداره و اجرا نمیکنه ، یکی نیست محض رضای خدا بخش اجاره مسکونی سایت دیوار رو تعطیل کنه ، سایت دیوار عملا به گرانی و افزایش اجاره بها دامن میزنه و بنگاهی ها هم بدتر هر چی گرانتر پور سانت بیشتر ، دولت و مجلس کم کاری میکنند چرا یه قانون مدون و مشخص برای افزایش نرخ اجاره بها تصویب نمیکنند برای هر مورد مهمی فوری قانون مشخص میشه ، وزیر مسکن چکار کرده در این یکسال گذشته دیگه تاب و تحمل مستاجر تمام شده قرار بود خانه های خالی رو مشخص کنند و مالیات بگیرند که هیچ کاری نکردند قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازند هیچ کاری نکردند قرار بود جلوی تورم مسکن و افزایش نجومی اجاره بها رو بگیرند هیچ کاری نکردند حداقل وزیر مسکن و شهرسازی رو عزل کنیم تا خیول مردم راحت باشه که هیچ سرپرست و دلسوزی برای این مایحتاج مهم مردم وجود ندارد تا خود مردم یه فکری برای خودشون بکنند به خدا که اگه در این ۱۰ سال اگر میخ جای وزیر مسکن و شهر سازی بود یه کتری انجام میداد حداقل نمیخواست از بیت المال و حق مردم