۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
وعده روی هوای دولت برای شرکت های هواپیمایی!
بازار گزارش می دهد

وعده روی هوای دولت برای شرکت های هواپیمایی!

افت شدید پروازها در اسفند ماه و فروردین ماه امسال باعث شد تا با خاموش شدن موتور هواپیماها ضربات زیادی به شرکتهای هواپیمایی وارد شود و وعده هایی که دولت برای جبران این خسارت داده بود همچنان در حال رنگ باختن باشد.

خبرگزاری بازار_ در دو ماه گذشته هزاران پرواز داخلی و خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و ایران لغو شد و به نوعی با این لغو پروازها ابتدا موتور هواپیماها خاموش شد و سپس نیروهای فعال در شرکتهای هواپیمایی از خلبان گرفته تا فروشنده بلیط به نوعی خانه نشین شدند تا به امید بهتر شدن روزهای خوب مجددا به کار خود بازگردند.

شرکتهای حمل و نقل هوایی در خط مقدم تاثیرات منفی اقتصادی شیوع ویروس کرونا با لغو سفرها قرار داشتند و انتظار می رفت دولتها برای کمک به این وضعیت وارد عمل شوند.به همین منظور نیز دولت یازدهم بعد از تصویب کمک ۷۵ هزار میلیارد تومانی به کسب و کارهای متاثر از کرونا اعلام کرد تسهیلات مناسبی در اختیار این کسب و کارها قرار خواهد داد.

زیان ۱۱۳ میلیارد دلاری شرکتهای هواپیمایی جهان

انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که احتمالا از بابت شیوع ویروس کرونا شرکتهای هواپیمایی سراسر جهان یک زیان ۱۱۳ میلیارد دلاری را تجربه کرده اند و به نظر می رسد با توجه به کاهش ۹۰ درصدی پروازهای شرکتهای هواپیمایی در ایران زیان مالی شرکتهای داخلی نیز عدد بالایی خواهد بود.

زیان ۳ هزار میلیارد تومانی شرکتهای داخلی و بی توجهی دولت

اگر بخواهیم میزان زیان شرکتهای هواپیمایی را بر اساس کاهش ۹۰ درصدی پروازها در نظر بگیریم باید اذعان کرد که حجم زیان این شرکتها که تا ۱۵ فروردین ماه بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بود از این رقم فراتر رفته است.

به نظر می رسد دلیل رشد ضرر و زیان شرکتهای هواپیمایی از مرز سه هزار میلیارد تومان را باید توقف کامل پروازهای سه شرکت هواپیمایی برشمرد و حمایت دولت از این شرکتها که ناخواسته دچار این زیان مالی شده اند بیش از پیش مورد نیاز خواهد بود و تسریع در پرداخت تسهیلات می تواند جلو بخشی ضرر و زیان های بیشتر را بگیرد.

اما در روزهای نخستین سال جاری اعلام شد که دولت در قالب بسته حمایتی از حمل و نقل قرار است از شرکتهای حمل و نقل در مدل های مختلف حمایت کند.چرا که شرکتهای هواپیمایی به دلیل کاهش ۹۰ درصدی و توقف پروازها به شکل قابل توجهی زیان دیده اند.

از اخراج کارمندان و کارگران شرکتهای هواپیمایی جلوگیری می شود؟

بر اساس این برنامه مقرر شد که دولت در قالب بسته حمایتی ۸ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل کشور تخصیص بدهد که بخشی از این مبلغ قرار است در حمایت از شرکتهای هواپیمایی به این شرکتها تعلق بگیرد تا علاوه بر جبران خسارات از اخراج و تعدیل نیروی کار جلوگیری شود.

در این خصوص مسعود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که از بسته حمایتی دولت به شرکتهای هواپیمایی چه خبر ،گفت: این حمایت ها بزودی انجام خواهد شد اما آنچه که مهم است این است که به دلیل توجه به توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا سفرها به حداقل ممکن رسید که این افت رفت و آمدها و سفرها در نوع خود بی سابقه بود.

وی افزود: خودداری از سفرها در جهت شکست ویروس کرونا بود و این موضوع عدم سفرهای غیرضرور باعث شد تا بخش حمل و نقل و حمل و نقل هوایی زمین گیر شود بنابراین دولت وعده داد تا از کسب و کارهای آسیب پذیر حمایت کند.

اسعدی سامانی گفت: به هر حال وزارت راه و شهرسازی پیگیریهای خود را برای دریافت و کمک های وعده داده شده دولت انجام داده است اما احتمالا بزودی این پیگیری ها به نتیجه می رسد.اما اینکه این حمایت ها به چه شکل و به چه میزان خواهد بود مشخص نیست.

دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا تعدیل نیرو در شرکتهای هواپیمایی صحت دارد گفت:تعدیل نیرو به هیچ وجه صحت ندارد اما به هر حال این بسته حمایتی کمک بزرگی به شرکتهای هواپیمایی خواهد کرد تا بتوانند به راحتی حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند.

از بسته حمایتی دولت به شرکتهای هواپیمایی خبری نشد

از سوی دیگر رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سوال که آیا بسته حمایتی دولت از شرکتهای هواپیمایی که بر اثر ویروس کرونا دچار مشکل شده اند، پرداخت شد یا خیر؟ گفت: هنوز از بسته حمایتی دولت برای کمک به شرکتهای هواپیمایی خبری نیست و باید به روزهای آینده امیدوار بود.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت سفرها و پروازها همچنان با محدودیت و کاهش ۹۰ درصدی همراه هست؟ گفت: بر اساس حمایت از مصوبات ستاد کرونا محدودیت های پرواز همچنان اعمال می شود و پروازها همچنان با ۹۰ درصد کاهش همراه است.

تعدیل نیرو صحت ندارد

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سوال که گفته می شود که به دلیل عدم حمایتهای دولت از شرکتهای هواپیمایی برخی شرکتها در حال تعدیل نیرو هستند گفت: تعدیل نیرو به هیچ وجه از سوی شرکتهای هواپیمایی صحت ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار،به نظر می رسد اگر دولت به وعده های خود برای حمایت از شرکتهای هواپیمایی زودتر عمل نکند این شرکتها علاوه بر اینکه امسال جذب نیرو نخواهند داشت به تعدیل نیرو نیز روی خواهند آورد.هر چند علاوه بر تعدیل نیرو باید به مبلغ سه هزار میلیارد تومان ضرر و زیان نیز با این حساب اضافه کرد و گفت در روزهای آتی حتی شرکتهای دولتی مثل پالایش و پخش نیز منتظر عدم دریافت پول بنزین هواپیما نیز نخواهند ماند.

کد خبر: ۱۵٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha