۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
جهان با سپر نرخ بهره، در برابر آسیبهای تورمی؛ ۴۵ کشور افزایش را استارت زدند
بازار گزارش می دهد؛

جهان با سپر نرخ بهره، در برابر آسیبهای تورمی؛ ۴۵ کشور افزایش را استارت زدند

به دنبال تشدید تورم در دنیا کشورهای مختلف اقدام به افزایش نرخ بهره کردند. مطالعات نشان می دهد از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا کنون ۴۵ کشور نرخ بهره را افزایش دادند.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا یکی از مهمترین خبرهای این روزها است ولی سوال این است که آیا امریکا تنها کشوری است که ظرف ماه های اخیر اقدام به افزایش نرخ بهره کرده است یا کشورهای دیگر هم در همین مسیر گام برداشته اند.

طبق گزارش ارایه شده توسط نیویورک تایمز طی شش ماه اخیر ۴۵ کشور در دنیا اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده اند و هدف تمامی این کشورها مقابله با تورمی است که ریشه در درگیری های روسیه و اوکراین و تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد دنیا در جریان همه گیری کرونا دارد. بر مبنای گزارشهای رسمی افزایش نرخ بهره بانکی ابزاری بسیار قدرتمند برای مبارزه با افزایش قیمتها است زیرا باعث می شود تا هزینه استقراض در کشورها افزایش و تقاضا برای انواع کالاها کاهش یابد. افت تقاضا می تواند کاهش قیمت را در بازار به همراه بیاورد ولی نگرانی اصلی این جاست که زمینه را برای ایجاد رکود فراهم می کند. وال استریت ژورنال در این مورد نوشت:« باید در نظر داشت که رکود اقتصادی در نتیجه بحران هایی که درسالهای اخیر تجربه کردیم اتفاق خواهد افتاد ولی شدت این رکود بسته به سیاستهایی دارد که در کشورها اجرا می شود. بنابراین سیاست افزایش نرخ بهره بانکی که با تورم مبارزه می کند سیاست مناسبی است و حداقل سبب می شود در دوره رکود اقتصادی، تورم فزاینده به اقتصاد و مردم آسیب وارد نکند.»

نیویورک تایمز نوشت:« ظرف چند ساعت از اعلام افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره بانکی در امریکا، در کشورهای برزیل و عربستان هم جلسات فوق العاده برگزار شد و نرخ بهره بانکی ۰.۵ درصد افزایش یافت. کشور بریتانیا اولین کشور اروپایی بود که بعد از برگزاری جلسه فوق العاده نرخ بهره را افزایش داد و سوییس هم به سرعت سیاست مشابهی را اجرا کرد و هر دو خبر از افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره بانکی دادند.»

در دو کشور درگیر جنگ یعنی روسیه و اوکراین بالاترین سرعت افزایش نرخ بهره مشاهده شده است. روسیه نرخ بهره را ۱۰.۵ درصد بیشتر کرده است و اوکراین نرخ بهره را ۱۵ درصد افزایش داد

در این گزارش در مورد کشورهایی که نرخ بهره خود را افزایش داده اند این طور آمده است: «در مکزیک نرخ بهره بانکی ۰.۵ درصد افزایش یافت و کانادا هم سیاست مشابهی را اجرا کرد. کشور کلمبیا اقدام به افزایش ۱ درصدی نرخ بهره کرد در حالیکه بانک مرکزی اروپا در ماه جولای تنها با افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره موافقت کرد. در دو کشور درگیر جنگ یعنی روسیه و اوکراین بالاترین سرعت افزایش نرخ بهره مشاهده شده است. روسیه نرخ بهره را ۱۰.۵ درصد بیشتر کرده است و اوکراین نرخ بهره را ۱۵ درصد افزایش داد. استرالیا و نیوزیلند که این روزها به دلیل تورم مواد غذایی با چالشهای زیادی روبرو هستند طی سال جاری نرخ بهره را ۰.۵ درصد افزایش داده اند و در نظر دارند این سیاست را ادامه دهند. بانک مرکزی استرالیا اعلام کرده است تا انتهای امسال نرخ بهره در این کشور به ۷ درصد خواهد رسید که نرخ بی سابقه ای در این کشور محسوب می شود.»

در میان کشورهای در حال توسعه سرعت افزایش نرخ بهره بالاتر بوده است. به عنوان مثال سریلانکا نرخ بهره بانکی را ۷ درصد افزایش داد و مصر با افزایش ۲ درصدی موافقت کرد. در آرژانتین هم خبرها از افزایش ۲ درصدی نرخ بهره بانکی حکایت دارد.

در پایان باید در نظر داشت که این سیاست تا انتهای امسال در کشورهای مختلف اجرا می شود. رسیدن نرخ تورم به خصوص تورم مواد غذایی به بالاترین سطح طی ۴۰ سال اخیر باعث شده است تا مقامات اقتصادی کشورها به فکر چاره ای برای گذر از این روزهای سخت باشند و به نظر می رسد کنترل این بحران با تحمل هر هزینه ای ضروری است.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha