۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶
آیا خرید خودروی برقی در دراز مدت صرفه جویی است؟
بازار بررسی کرد:

آیا خرید خودروی برقی در دراز مدت صرفه جویی است؟

آیا واقعا خرید خودروی برقی برای محیط زیست مفید است؟ چرا با وجود گرانی خودرو برقی با اقبال مواجه شده است؟

مهران ابراهیمیان؛ بازار: صرف نظر از جذابیت ها و سیاست های تشویقی دولت ها برای خرید خودروهای برقی که عاملی برای توسعه این نوع خودروها شده است آیا واقعا، خرید خودرو برقی در دراز مدت به نفع خریدار است یا نه؟

چندین مدل ماشین الکتریکی متمایز در سال‌های اخیر ظاهر شده‌اند که با اقبال مصرف کنندگان نیز همراه بوده اند. این خودروها عبارتند از: تسلا مدل S، فورد F-۱۵۰ لایتنینگ و شورولت بولت EV.

با ظهور مدل‌هایی با برد حدودا ۴۸۳ کیلومتر، خودروهای الکتریکی نسبت به خودروهای سوختی، کاربردی‌تر شده‌اند، به خصوص پس از قیمت بالای سوخت که سبد هزینه های اروپایی ها و امریکایی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و دو روز پیش قیمت هر گالون بنزین(حدودا ۳.۷۸ لیتر) به ۵ دلاررسیده است.

در حالی که بسیاری فکر می کنند خودروهای برقی گران هستند، این گزارش دلایلی را ارائه می دهد که چرا خودروهای برقی ممکن است در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شوند.

کارایی موتورهای الکتریکی

موتورهای الکتریکی هزینه کمتری دارند زیرا بسیار کارآمدتر از موتورهای احتراق داخلی هستند.

به عنوان مثال، پیمودن مسافتی حدود ۲۴۰۰۰ کیلومتر سالانه با استفاده از تسلا مدل S یا شورولت بولت EV حدود ۵۵۰ دلار هزینه برای کارکرد هر یک از آنها دارد.

در حالی که برای پیمودن مسافت مشابه با استفاده از شورلت اسپارک حدود ۲.۱ هزار دلار هزینه دارد، که به این معنی است که مردم هزینه هایی را که در دراز مدت پرداخت کرده اند، جبران خواهند کرد.

اما عوامل زیادی در قیمت تمام شده و تصمیم مصرف کنندگان تاثیر دارند، نابسامانی های جهانی اخیرا باعث افزایش قیمت سوخت شده است. همچنین قیمت بنزین از مکانی به مکان دیگر متفاوت است و هر چه قیمت سوخت در یک مکان بالاتر باشد، مصرف کنندگان با استفاده از خودروهای برقی پول بیشتری پس انداز می کنند. لذا اگر اکنون در کشور ما خودروهای برقی چندان با اقبال مواجه نیست می توان بازار ایران را به سه دلیل عمده شبه انحصاری بودن بازار خودرو، قیمت پایین سوخت و سیاستگذاری غلط در تولید برق مستثنی کرد.

شارژ خودروهای برقی می تواند برای مردم دردسرساز شود، ایالات متحده آمریکا حدود ۵۵ هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی دارد که ۱۳۶ هزار شارژر خودرو دارد. با این حال این آمار در مقایسه با وجود ۱۴۵ هزار پمپ بنزین با ۱.۵ میلیون نازل سوخت، عدد زیادی نیست

آیا خرید خودروی برقی در دراز مدت صرفه جویی است؟

مشکل شارژ

با این حال نمی توان خودروی برقی را ماه بی عیب و ایرادی دانست که فقط ما از ان بی بهره ایم. هم اکنون شارژ خودروهای برقی می تواند برای مردم دردسرساز شود، ایالات متحده آمریکا حدود ۵۵ هزار جایگاه شارژ خودروهای برقی دارد که ۱۳۶ هزار شارژر خودرو دارد. با این حال این آمار در مقایسه با وجود ۱۴۵ هزار پمپ بنزین با ۱.۵ میلیون نازل سوخت، عدد زیادی نیست.

در حالی که پمپ بنزین ها می توانند مخازن سوخت بسیاری از خودروها را به طور همزمان پر کنند، اما متداول ترین خودروهای برقی ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد تا باتری های خود را شارژ کنند، که برای طی مسافت ۱۶۱ کیلومتر کافی است.

لذا زمانی مشکل شارژ می تواند حل شود که مثلا مردم هنگام کار یا در یک مرکز خرید خودروهای خود را برای شارژ رها کنند. ویا امکان تعویض باتری باتری شارژ شده وجود داشته باشد.

البته شارژ در ایستگاه های شارژ نیز می تواند گران باشد، اما می توان با نصب شارژر در منزل در زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد و این هزینه حدود ۱.۳ هزار دلار است!

خودروی الکتریکی برای محیط زیست خوب است؟

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث می شود خودروهای الکتریکی ارزش قیمتی داشته باشند، مزیت حفظ محیط زیست است که ممکن است برای خریداران خودروهای برقی اهمیت بیشتری داشته باشد؛ اما آیا این نگاه، نگاهی درست؟

در واقع تولید خودروهای برقی به انرژی زیادی نیاز دارد و همه آن سبز نیست و شرایط استخراج مواد معدنی مورد نیاز برای تولید این خودروها مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و عناصر کمیاب خاکی می‌تواند صدمات قابل توجهی به محیط زیست وارد کند، با این حال خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای بنزینی اثرات زیست محیطی کمتری دارند.

نتیجه گیری

در نهایت خودروهای برقی از نظر صرفه جویی در هزینه ها به خصوص با افزایش آپشن شارژ و امکان نصب شارژر در منازل برای کسانی که فضایی برای نصب آن دارند، علاوه بر کاهش تدریجی هزینه ها خودروهای برقی کاربردی تر هم خواهند شد و به رقم هزینه های قیمت این خودروها و همه این عوامل باعث جذابیت بیشتر خودروهای برقی برای مردم برای مصرف کنندگان می شود.

کد خبر: ۱۵۶٬۷۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha