۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
دردسرهای ادغام بزرگ بانکی/ مدیرعامل بانک سپه: هیچ نیرویی تعدیل نمی شود
«بازار» از آینده شغلی پرسنل بانک های نظامی ادغامی گزارش می دهد

دردسرهای ادغام بزرگ بانکی/ مدیرعامل بانک سپه: هیچ نیرویی تعدیل نمی شود

زمزمه بازخرید تشویقی کارکنان به عنوان یک پیشنهاد، این روزها به گوش می رسد

در حالی که ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه دغدغه هایی را برای اعضای هر یک از بانکهای زیرمجموعه ایجاد کرده و پیشنهاداتی متعددی از سوی کارشناسان برای حل مساله در جریان است، اما مدیرعامل بانک سپه می گوید: هیچ نیرویی تعدیل نمی شود.

به گزارش بازار، هرچند مدیران بانک سپه بارها اعلام کرده اند؛ با ادغام بانک های نظامی، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد انصار و موسسه کوثر در بانک سپه، مشکلی جایگاه شغلی کارکنان و کارمندان این بانک ها را تهدید نمی کند، اما خیلی از پرسنل بانک های ادغامی، بیم از آن دارند که چابک سازی شعب در بانک سپه، نیروهای مازاد فراوانی را به این بانک تازه نفس اما قدیمی تحمیل می کند و این احتمال وجود دارد که مدیران بانک سپه با مواجهه با نیروهای مازاد، تصمیماتی در راستای تعدیل آنها اتخاذ کنند.

کارکنان مازاد جذب بخش های ستادی بانک می شوند

البته محمد کاظم چقازردی، مدیرعامل بانک سپه اعلام کرده است: «قطعا با تجمیع بانک ها شاهد شعب مازاد فراوانی خو اهیم بود که برای رفع این مشکل نیز تمهیداتی اندیشده شده و قرار است با تجمیع شعب بانکی در بانک سپه، کارکنان و کارمندان شعب حذفی در بخش ستادی بانک جذب شود.»

چقازردی اطمینان داد: کارکنان و کارمندان بانک نباید نگران حذف شعب بانکی و یا ادغام بانک ها در بانک سپه باشند چرا که هیچ یک از آنها تعدیل نمی شوند.

 ادغام پنج بانک و موسسه اعتباری کوثر، قوامین، مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و انصار در بانک سپه در حال انجام است اما مدتی است که زمزمه‌های بازخرید تشویقی و اختیاری برای پرسنل بانک ها و موسسات ادغامی در بانک سپه به گوش می رسد. البته این فرآیند ادغام در پشت پرده صورت گرفته و پرسنل و مشتریان بانک‌ها و موسسات یادشده اطلاعات کمی از این روند دارند.

نگرانی جایگاه و پست کارکنان بانکی با ادغام

از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در بین پرسنل بانک ها و موسسات ادغامی سرنوشت آنان است. گرچه مدیران و مسئولان همواره بر این نکته تاکید دارند که قرار نیست نیرویی از بین پنج بانک تعدیل شوند اما جانمایی دقیق  تمامی این نیروها در بانک سپه نیز عملاً غیرممکن است.

از جمله مواردی که در چند ماه گذشته در بین پرسنل بانک ها و موسسات ادغامی شکل گرفته بحث بازخرید به صورت تشویقی می باشد. بدین صورت که بانک های ادغامی با تدوین دستورالعملی شرایطی را برای کارمندان خود مهیا کنند که به صورت اختیاری با دریافت سنواتی بیشتر از حد معمول بازخرید شوند.

حال به نظر می‌رسد این موضوع در یکی از بانکهای ادغامی به صورت جدی در حال پیگیری است و گفته می شود ممکن است پیشنهاد سه برابری سنوات برای بازخرید به کارمندان داده شود.

البته هنوز جزئیات و شرایط آن ذکر نشده و مدیران و مسئولین بانک‌ها و موسسات ادغامی نیز تمایلی به انجام مصاحبه در این خصوص ندارند.

به گزارش بازار، پنج بانک و مؤسسه وابسته به نیروهای مسلح که قرار است دربانک سپه به عنوان نخستین بانک ایرانی ادغام شوند، از جمله مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری بودند که بعضا از دهه ۷۰ شمسی به بعد به تدریج در کشور شکل گرفتند و رشد کردند و با دریافت مجوز از بانک مرکزی به جمع بانک‌های کشور اضافه شدند. حال قراراست به زودی این بانک ها در هم ادغام شوند و فعالیت بزرگترین بانک کشور با رویکرد خاص از سر گرفته شود.

پیشنهاد انتقال سوابق بیمه ای 

 حامد آزادی کارشناس بازارهای مالی   نیز در این باره به خبرنگار بازار گفت:  یکی از راهکارهایی که می­توان این مشکل را تا حدودی مرتفع کرد، بازنشستگی پیش از موعد خانم­ ها است اما در شرایط معمولی این موضوع نیازمند تصویب قانون و تأمین اعتبار مربوط به بازنشستگی پیش از موعد است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در شرایط معمولی خانم­ها با سن ۴۵ سال و ۳۰ سال سابقه می­تواند بازنشسته شود، پیشنهاد می­شود با رفع موانع قانونی شرایط انتقال سنوات بیمه ای مرد حداکثر تا ده سال، زن بتواند تا ده سال زودتر بازنشسته شود و این به معنی آن است که مابه التفاوت زمان بازنشستگی خانم تا سابقه قانونی را، شوهر متقبل شود. این طرح می­ تواند برای خانواده، بانک  و جامعه به صرفه و صلاح باشد. از یک سو بانک با این طرح خود را سریعتر چابک نماید و هزینه ­های مربوط به حقوق و دستمزد که بخش اعظمی از هزینه بانک است را کاهش دهد.

وی ادامه داد: از طرفی هزینه ­های که به یک خانواده به جهت اشتغال همزمان زوج تحمیل می­شود بسیار بیشتر از هزینه خانواده ایست که یک شاغل دارد. عدم اشتغال خانم میتواند هزینه ­های خانواده را کاهش دهد. همچنین طرح مزبور یک طرح اجتماعی و فرهنگی است که اثرات فرهنگی آن بر نسل آینده شگرف خواهد بود. در عین حال این طرح هزینه مازادی را به صندوق­های بازنشستگی وارد نمی­کند و در راستای بند ۴ و ۱۱ سیاست­ های کلی جمعیتی کشور هم هست.

کد خبر: ۱٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارمند IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
      1 0
      بزرگترین مانع در راستای کوچک سازی و چابک سازی موانع مربوط به نیروی انسانی است اما سازمان ها باید بدانند که چابک سازی در ابتدای امر ممکن است با افزایش هزینه همراه باشد و اثرات صرفه جویی آن متوجه آينده است نه حال همچنین لازم است مسئولان در جهت اجرای صحیح سیاست برخی قوانین جدید تصویب نمایند تا اجرای سیاست ممکن شود. مانند همین تبصره انتقال سنوات بیمه ای مرد به زن در جهت بازنشستگی زودتر از موعد خانم ها
    • CH ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۱
      7 3
      لطفا هر چه سریتر از شما خواهش میکنم کارکنانی که 25 سال سابقه دارند با 30 روز حقوق و مزایا بازنشست کنید ممنون
    • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
      3 4
      لطفا کارمندانی که 25 سال سابقه کاری دارند با 30روز حقوق و مزایا بازنشس کنید زیرا که بان جز مشاغل سخت است که به ان توجه نمیکنند
    • کارشناس ارشد IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
      4 3
      راز بقاء موجودات ، جهش ژنتیکی و سازگاری با شرایط جدید است با توجه به سرعت در تغییر و تحولات تکنولوژی و زندگی بشر ، بایستی جهش تولید(جهش نرم افزاری و سخت افزاری) صورت گیرد و برای رسیدن به این مقصود الزاما بایستی جهش در نیروی انسانی انجام شود تحقیقات میدانی در مهار ویروس کرونا و آسیب شناسی اجتماعی در کشورهای مختلف نشان می دهد کشورهایی که در سیستم اجرایی و مدیریتی از نیروهای جوان بیشتری برخوردار بودند سریعتر واکنش نشان دادند و تلفات انسانی کمتری داشتند وکمتر دچار بحران اجتماعی شدند
    • علی US ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      3 2
      لطفا کارمندان زحمتکش بانک را با 25 سال سابه با 30روز حقوق ومزایا بازنشسته کنید بدلیل اینکه کارمندان بانک بهترین سالهای عمرشان در استرس وکار طاقت فرسا بوده اند لطفا تعدیل نیرو با عدالت انجا م دهید تا حقی از کارمند بانک و خانوادهایشان ضایع نشود با تشکر
    • ماهان IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
      8 5
      باسلام. کار خوب وپسندیده ای میباشد. خانمها بایستی به تربیت فرزندانشان بیشترازکاراهمیت دهند.
    • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
      17 4
      سلام من در بانک انصار مشغول هستم ونیروی شرکتیم با سابقه۱۵سال اخر ما چه میشود
    • علی CH ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
      0 0
      سلام / لطفا کارمندانی که مایل به بازنشستگی پیش از موعد هستند با سی روز حقوق ومزایا بازنشست کنید بقیه عمرشان در ارامش زندگی کنند کارمندانتون را پاس نگه دارید