۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کاهش ۸۷درصدی صادرات سیب ایران به بازارهای جهانی| متوسط قیمت جهانی هر تن سیب صادراتی ۹۵۲دلار
بازار گزارش می دهد؛

کاهش ۸۷درصدی صادرات سیب ایران به بازارهای جهانی| متوسط قیمت جهانی هر تن سیب صادراتی ۹۵۲دلار

در حالی که در سال ۲۰۲۱ ارزش بازار جهانی سیب صادراتی ۷.۶ میلیارد دلار بوده، ایران در مدت نامبرده نسبت به سال قبلتر به میزان ۸۷درصد سیب کمتری روانه بازارهای جهانی کرده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: سیب از جمله محصولات پرمصرف و صادراتی است که بازار جهانی آن نیز پویا است و ارزش بازار صادراتی این محصول در سال ۲۰۲۱ به میزان ۷.۶ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که ارزش صادراتی محصول سیب در سال قبلتر یعنی ۲۰۲۰ به میزان ۷.۷ میلیارد دلار بوده و به این ترتیب در سال ۲۰۲۱ یک درصد کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۱ کشورهای «چین، ایتالیا، ایالات متحده، نیوزلند و شیلی» ۵ صادرکننده بزرگ سیب صادراتی بوده اند

ارزش ۷.۶ میلیارد دلاری بازار صادراتی سیب در ۲۰۲۱
بر اساس گزارشات منتشر شده در سطح جهانی، در سال ۲۰۲۱ کشورهای «چین، ایتالیا، ایالات متحده، نیوزلند و شیلی» ۵ صادر کننده بزرگ سیب صادراتی بوده اند و در مجموع این گروه از تامین کنندگان بین المللی تقریباً سه پنجم (۵۸.۲٪) صادرات سیب در سراسر جهان را در طول سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.

به عبارت بهتر بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ کشور چین به عنوان بزرگترین صادر کننده سیب صادراتی، ۱.۳ میلیارد دلار بار به بازارهای جهانی ارسال کرده است که در مجموع ۱۶.۸ درصد از کل سیب صادراتی در این سال بوده است. از سوی دیگر کشور ایتالیا تیز صادراتی ۱.۱ میلیارد دلاری داشته و در مجموع ۱۳.۸ درصد از سهم ارزش صادراتی این محصول را به خود اختصاص داده است.

این داده های آماری همچنین نشان می دهد: ایالات متحده نیز در مدت نامبرده ۹۱۶ میلیون دلار صادرات رقم زده است و در جایگاه سوم جای دارد. همچنین نیوزلند با رقم زدن صادراتی به ارزش ۵۹۸ میلیون دلار و شیلی با ۵۸۹ میلیون دلار در جایگاه چهارم و پنجم صادر کنندگان بزرگ قرار دارند.

در سال ۲۰۲۱ کشورهای اروپایی بیش از ۳۸ درصد از کل سیب تازه صادراتی را روانه بازارهای صادراتی کرده است

در سال ۲۰۲۱ ترکیه ۶۱درصد صادرات سیب صادراتی خود را افزایش داده است
همچنین بر اساس داده های آماری منتشر شده در مدت نامبرده کشورهای «آفریقای جنوبی، فرانسه، لهستان، هلند، ترکیه، ژاپن، صربستان، اسپانیا، بلژیک و مولداوی» نیز در جایگاه های بعدی صادراتی قرار دارند.
بر اساس این گزارش، در میان صادرکنندگان برتر سیب، کشور ترکیه با ۶۱ درصد افزایش صادرات نسبت به سال ۲۰۲۰ سریعترین رشد را از نظر ارزش صادراتی به ثبت رسانده است و پس از آن نیز ژاپن و لهستان قرار دارند. این در حالی است که بلژیک نیز با ۱۸ درصد بیشترین کاهش فروش محصول سیب در بازارهای صادراتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به ۲۰۲۰ را رقم زده است و پس از آن نیز چین و فرانسه بیشترین کاهش را داشته اند.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش از منظر قاره ای، کشورهای اروپایی بیشترین ارزش دلاری سیب تازه صادراتی را در سال ۲۰۲۱ با محموله‌هایی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار یا ۳۸.۳ درصد از کل جهان به فروش رساندند. در رتبه دوم نیز صادرکنندگان آسیایی با ۲۵.۳ درصد قرار گرفتند، در حالی که ۱۲.۶ درصد دیگر از فروش بین المللی سیب از آمریکای شمالی منشا گرفته است. همچنین آمریکای لاتین به استثنای مکزیک، ۹.۳ درصد ارزش تولید کرد، پس از اقیانوسیه با ۷.۹ درصد نیز تامین کنندگان سیب در آفریقا با ۶.۴ درصد، ارزش صادراتی قرار دارند.

در سال ۲۰۲۱ ایران نسبت به سال ۲۰۲۰ به میزان ۸۷ درصد سیب صادراتی کمتری به بازارهای جهانی ارسال کرده است

جایگاه ۱۵ ایران در حجم صادرات سیب صادراتی به بازارهای جهانی در ۲۰۲۱
بر اساس این گزارش از نظر وزن محموله های صادراتی سیب به بازار های جهانی نیز داده های آماری نشان می دهد: حجم کل صادرات سیب جهان در سال ۲۰۲۱ به ۸ میلیون تن رسیده است.

این داده های آماری همچنین نشان می دهد: در سال ۲۰۲۱ کشور چین حدود ۹۶۰ هزار تن سیب صادراتی روانه بازارهای صادراتی کرده است و در جایگاه اول قرار دارد. همچنین لهستان بیش از ۹۲۱ هزار تن سیب به بازارهای جهانی ارسال کرده و با افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نسبت به سال قبل تر در جایگاه دوم جهان جای دارد. بر اساس این گزارش ایتالیا نیز به عنوان سومین صادر کننده از نظر حجم، صادراتی به میزان ۹۲۰ هزار تن داشته است.

این داده های آماری همچنین می گوید: کشورهای «ایالات متحده، شیلی، آفریقای جنوبی، نیوزلند، ترکیه، فرانسه، مولداوی، صربستان، هلند، بلژیک، اسپانیا و ایران» نیز از منظر حجم صادرات سیب صادراتی به بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱ در جایگاه های بعدی قرار دارند.

به عبارت بهتر اگرچه از نظر ارزش صادراتی سیب نام ایران در کشورهای برتر قرار ندارد اما از نظر حجم صادراتی ایران در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.

در واقع بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۱ کشور ترکیه بیشترین افزایش حجم صادراتی سیب را با ۶۷ درصد رقم زده است و ایران نیز بیشترین کاهش حجم صادرات را با ۸۷ درصد به ثبت رسانده است.

در سال ۲۰۲۱، متوسط ‌قیمت واحد جهانی سیب صادراتی ۹۵۲ دلار در هر تن بوده است

متوسط قیمت جهانی هر تن سیب صادراتی ۹۵۲ دلار؛ ژاپن گرانترین سیب را روانه بازارهای صادراتی می کند
در بحث قیمت صادراتی نیز داده های آماری نشان می دهد: در سال ۲۰۲۱، متوسط ‌قیمت واحد جهانی سیب صادراتی ۹۵۲ دلار آمریکا در هر تن بوده است. این در شرایطی است که در سال ۲۰۲۰ متوسط قیمت واحد جهانی سیب صادراتی ۸۷۶ دلار به ازای هر تن بوده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد: در سال ۲۰۲۱ کشور ژاپن با نرخ سه هزار و ۹۱۷ دلار به ازای هر تن گرانترین سیب صادراتی را روانه بازارهای جهانی کرده است و مولداوی نیز با نرخ ۴۲۵ دلار به ازای هر تن، ارزان ترین سیب صادراتی را روانه بازارهای صادراتی کرده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha