۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
جایگاه ششم ایران در تولید جهانی سیب| برآورد ارزش بازار جهانی سیستم های باغبانی داخلی هوشمند تا ۲۰۳۰
بازار گزارش می دهد

جایگاه ششم ایران در تولید جهانی سیب| برآورد ارزش بازار جهانی سیستم های باغبانی داخلی هوشمند تا ۲۰۳۰

به گفته فائو در حالی که چین حدود نیمی از کل سیب تولیدی در جهان را به خود اختصاص می دهد، ایران نیز ششمین تولید کننده بزرگ این محصول باغی محسوب می شود.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش کشاورزی شامل زیر بخش های بسیاری همچون «دامداری، باغبانی، شیلات و آبزی پروری، زنبورداری و غیره» است که در برخی کشورها غالبا به سمت هوشمند سازی کلیه بخش ها پیش رفته اند. با این وجود یکی از اولین زیر شاخه هایی که به سمت هوشمند شدن و استفاده از جدیدترین نوآوری ها حرکت کرده است بخش باغبانی است و لذا بازاری پویا برای این حوزه پیش بینی می شود.

پیش بینی رشد ۵.۲ درصد بازار جهانی سیستم های باغبانی داخلی هوشمند

این در شرایطی است که به صورت کلی باغبانی به درون محیط های شهری و آپارتمان ها نیز نفوذ کرده است و غالبا با نام باغبانی داخلی شناخته می شود و این امر خود عاملی برای رشد این بخش محسوب می شود. به این معنا که بر اساس گزارشی که اخیرا توسط سایت آماری تحلیلی Research Market Polaris منتشر شده است، در سال ۲۰۲۱ بازار جهانی سیستم باغبانی داخلی هوشمند ۲.۰۶ میلیارد دلار ارزش گذاری شده و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵.۲ درصد رشد کند.

از سوی دیگر بخش باغبانی در فضای باز و بیرون از محیط شهر و آپارتمانی نیز خود بسیار پویا است و بخش قابل از بهره برداران حوزه کشاورزی در بخش باغبانی و باغداری متمرکز هستند. به طوری که در ایران یکی از معدود بخش های کشاورزی که همواره پایداری تولید در آن رخ می دهد بخش باغبانی است. در واقع پیش از این «مجتبی شادلو» در گفتگو با بازار اذعان داشت که پایداری تولید در حوزه باغبانی خوشبختانه به حدی است که در سال های همچون سال قبل که تهدیدات جدی همچون بلایای طبیعی و سرمازدگی ها را داشتیم، نتوانست خللی در تولید محصولات باغی ایجاد کند. به همین دلیل در حوزه بازار داخل و بازارهای صادراتی روندی ثابت و بدون تغییر را شاهد بودیم.

فائو: در حوزه تولید سیب درختی، کشورهای چین، ایالات متحده، لهستان، ترکیه، هند، ایران، ایتالیا، روسیه، فرانسه و شیلی ۱۰ تولید کننده برتر دنیا هستند

بر اساس این گزارش یکی از محصولات باغی صادراتی ایران سیب درختی است که امسال شاهد گرانی آن نیز بوده ایم و از سوی کارشناسان، صادرات عامل گرانی آن عنوان شده است. با این وجود در حوزه تولید و صادرات سیب ایران در بین ۱۰ کشور اول قرار دارد.

تولید ۲میلیون و ۷۰۰ هزار تن سیب در ایران و جایگاه ششمی در دنیا

در واقع سیب یکی از پر تولید ترین انواع میوه های برگریز جهان است که از آسیای مرکزی منشا گرفته و در سراسر جهان پراکنده شده است. در واقع بر اساس آمارهای جهانی منتشر شده از جمله سازمان فائو، چین بیشترین میزان تولید را دارد و پس از آن نیز ایالات متحده، لهستان، ترکیه در جایگاه های بعدی قرار دارند.

بر اساس این گزارش بعد از کشورهای نامبرده نیز کشورهایی همچون «هند، ایران، ایتالیا، روسیه، فرانسه و شیلی» نیز قرار دارند. به این ترتیب در حوزه تولید سیب درختی ایران با تولید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در جایگاه ششم دنیا قرار دارد.

این در شرایطی است که سالانه حدود ۹۰ میلیون تن سیب در سراسر دنیا تولید می شود و چین با تولید سالانه بیش از ۴۴ میلیون تن از این میزان را به خود اختصاص می دهد و به این ترتیب به گفته کارشناسان ۵۰ درصد از کل تولید سیب جهان به کشور چین تعلق دارد. تولید سیب ایالات متحده به عنوان دومین تولید کننده نیز ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن، لهستان ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و ترکیه ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن و تولید هند نیز به عنوان پنجمین تولید کننده برتر در سال حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است.

کد خبر: ۲۲۸٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha