۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
جای خالی صنعت پوشاک در مهد نساجی ایران | یزد آماده پذیرش سرمایه گذار
بازار گزارش می‌دهد؛

جای خالی صنعت پوشاک در مهد نساجی ایران | یزد آماده پذیرش سرمایه گذار

یزد- یزد از دیرباز به عنوان یکی از قطب‌های نساجی ایران مطرح بوده و کارخانجات بزرگ و صاحب نامی از این خطه در این حوزه فعالند اما در مهد نساجی ایران جای صنعت پوشاک خالی است.

سمیه گلابگیریان؛ بازار: صنعت پوشاک به عنوان تکمیل کننده زنجیره صنعت نساجی استان یزد می‌تواند ارزش افزوده بیشتری برای فعالان این بخش ایجاد کند و این صنعت در یزد نیازمند حمایت است در سالی که به نام اقتصاد دانش بنیان نامگذاری شده است، سرمایه‌گذاری در صنعت پوشاک که صنعتی سبز بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری چندانی ندارد و می‌تواند الگوی راهگشای توسعه اقتصادی استان یزد باشد، بیش از پیش احساس می شود.

پواشک می‌تواند یکی از مشاغل مورد توجه برای اشتغال فارغ التحصیلان به ویژه بانوان که نرخ بیکاری قابل توجهی را در کشور دارند، باشد؛ نماینده ولی‌فقیه و امام‌ جمعه یزد بارها در سخنرانی های خود با تاکید بر مزایای پوشاک به ویژه برای تامین لباس زنان، دختران با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ایرانی گفت: زمینه راه‌اندازی انواع این صنعت در استان وجود دارد.

آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدارهای مختلف در جمع مسئولان استان و حتی در دیدار با وزرا، صنعت پوشاک را صنعتی بدون نیاز به سرمایه هنگفت دانسته که نه آب زیادی می خواهد و نه آلودگی محیط زیستی ایجاد می کند و می‌تواند نرخ بیکاری استان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی و از همه مهمتر بانوان استان که بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارند، ریشه‌کن کند یزد می‌تواند به شیوه‌ای این صنعت را راه‌اندازی کند که در کشور نمونه باشد و چرخه صنعت پوشاک را از کشت پنبه تا دوخت لباس احیا کند.

تامین پوشاک یزدی‌ها از خارج استان
با توجه به اینکه سیاست های دولت هم در راستای حمایت از پوشاک داخلی است و از عرضه پوشاک خارجی تا حدی در بازار جلوگیری به عمل آمده و پوشاک خارجی از بازار جمع‌آوری می شود، پوشاک ایرانی می تواند به خوبی جای آن را بگیرد اما این منوط به کیفیت خوب و قیمت مناسب عرضه است و این مهم نیازمند آموزش است.

پواشک می‌تواند یکی از مشاغل مورد توجه برای اشتغال فارغ التحصیلان به ویژه بانوان که نرخ بیکاری قابل توجهی را در کشور دارند، باشد

یزدی هایی اما اغلب به دلیل کیفیت، قیمت و به روز نبودن مانند گذشته، پوشاک مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار از جمله اصفهان، مشهد، قم و تهران تامین می کنند، چرا که در استان تولید کننده پوشاکی وجود ندارد در حالی که یزد از دیرباز در حوزه نساجی حرف اول را در کشور می زده و پوشاک آخرین زنجیره صنعت نساجی و بخشی است که بیشترین بازده اقتصادی و ارزش افزوده را دارد البته هستند برخی برندهای معروف پوشاک در یزد که البته تعداد آنها انگشت شمار است اما این کمبود به ویژه در حوزه پوشاک زنان و کودکان بیشتر ملموس است.

در بین فروشگاه های بزرگ پوشاک به غیر از لباسهای سنتی که با ترمه تولید می‌شود، پوشاک شاخصی که با تولید برند یزدی ها باشد، نداریم و پوشاک ایرانی ایرانی دارای برند که در یزد عرضه می‌شوند هم با قیمت‌های گزاف و گاهی چند میلیونی عرضه می‌شوند که جمعیت زیادی از شهروندان قدرت خرید آن را ندارند در حالی که همین پوشاک در استان‌های تولیدکننده حداقل یک‌سوم همین قیمت عرضه می‌شود و این امر باعث شده که بسیاری از مسئولان این صنعت را مهم شمرده و در حمایت از سرمایه‌گذاران دست یاری دراز کنند.

جای خالی صنعت پوشاک در مهد نساجی ایران | یزد آماده پذیرش سرمایه گذار

تعجب فروشندگان از بالا بودن قیمت برندهای ایرانی
در شرایطی که بسیاری از یزدیها لباس خود را از بازار استان یزد نمی خرند، هستند مشتریانی که فرصت و امکان سفر به سایر استان‌ها را ندارند در نتیجه سعی می کنند در مراکز تجاری جدید لباس مورد نظر خود را حتی با قیمتهای گزاف تهیه کنند.

یکی از فروشندگان پوشاک یزدی به خبرنگار بازار گفت: برای من جای تعجب دارد که برخی از مردم حاضرند یک مانتو را با قیمت سه الی چهار میلیون تومان خریداری کنند در حالی که نه پارچه شاخص و نه دوختی متفاوت و شاخص دارد و اگر هم این مانتو را در یزد تولید کنند حاضر نیستند برای آن یک میلیون تومان هم بپردازند. اما زمانی که اسم برند خاصی به آن داده می شود هر چند برند جعلی، حاضرند چند میلیون تومان برای آن پرداخت کنند.

ابراهیم محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از فروشگاه ها به ویژه در منطقه صفاییه لباس و مانتوها را با قیمت‌های پنج الی شش برابری نسبت به استان تولیدکننده می فروشند و هیچکس با آنها برخورد نمی‌کند و جالب است خریدارانی هم حاضرند آن را بخرند و در همین شرایط شهروندان یزدی هم داریم که پوشاک مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار تهیه می‌کنند، ادامه داد: صنعت پوشاک سود خوبی دارد اما آن هم منحصر به منطقه خاصی است و همه مناطق شامل این نمی‌شود اما در همین شرایط اقتصادی صنعت کشور همچنان پابرجاست چرا که مردم برای خرید پوشاک هزینه می‌کنند.

گلایه شهروندان به بی توجهی به بازار پوشاک یزد
برخی از شهروندان یزدی عقیده دارند که پوشاکی که در استان عرضه می شود، به روز نیست، کیفیت ندارد و از همه مهمتر بسیار گران است یکی از شهروندان یزدی نیز از کیفیت و به روز بودن پوشاک در یزد گلایه کرد و گفت: هرگز حاضر نیستم این قیمت‌های بالا را برای پوشاکی که در یزد تولید می شود و برند شاخصی نیست، پرداخت کنم و ترجیح می‌دهم لباس خود را از خارج از استان تهیه کنم.

بسیاری از فروشگاه ها به ویژه در منطقه صفاییه لباس و مانتوها را با قیمت‌های پنج الی شش برابری نسبت به استان تولیدکننده می فروشند

الهام رئیسی ادامه داد: مسئولان در شرایطی که یزد یکی از قطب نساجی کشور است و واحدهای ریسندگی و بافندگی و پارچه بافی زیادی دارد نسبت به تکمیل زنجیره تولید پوشاک اقدام کنند و برای استانی که صنعت نساجی از قدیم در آن دایر بوده زیبنده نیست که پوشاک مورد نیاز مردمانش از خارج از استان تامین شود حتی گاهی پارچه هایی که در یزد تولید می شود به خارج از استان رفته و تبدیل به پوشاک شده و دوباره به استان برمی گردد که جای بسی تاسف است.

یزدی ها انتظار دارند که با ایجاد کارخانه های پوشاک هم جوانان تحصیل کرده اشان صاحب شغل شوند، هم پوشاک با کیفیت یزد به تن کنند و هم هزینه های اضافی برای خرید لباس از خارج استان از مخارجشان کاسته شود اما راه اندازی این کارخانه ها نیازمند سرمایه گذاری است و سرمایه گذاران با توجه به نوپا بودن این صنعت در استان نیازمند حمایت برای راه افتادن واحدها هستند.

حمایت از سرمایه گذاری در صنعت پوشاک
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد در گفتگو با بازار با تائید با اشاره به تکمیل نبودن زنجیره تولید پوشاک در استان و صنعت نساجی در کشور گفت: آماده پرداخت تسهیلات و حمایت از سرمایه‌گذاران برای تولید پوشاک در استان هستیم البته در این زمینه شاهد افتتاح واحدهای صنعتی نساجی هستیم که تعدادی از آنها واحدهای تولید پوشاک هستند اما تعداد آنها نسبت به سایر حلقه های نساجی بسیار کمتر است.

محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه یک هزار و ۹۰۰ واحد نساجی شامل ریسندگی، بافندگی، الیاف، ذوب ریسی، تولید ترمه و روفرشی و ... در استان ثبت شده که ۷۰۰ واحد آن در حال بهره برداری هستند، تاکید کرد: تعداد واحدهای پوشاک بسیار کم است علی رغم اینکه در حوزه صنعتی، صنعت پوشاک چشمگیری نداریم اما در حوزه اصناف، خیاطان بسیاری در حال فعالیت هستند.

ظاهرا شرایط برای تکمیل زنجیره صنعت نساجی با حمایت از سرمایه گذاران علاقه مند به صنعت پوشاک فراهم شده و امید است روزی لباسهایی را در بازار استان مشاهده کنیم که تولید کارخانجات یزدی و با برند یزدیهای سختکوش باشیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha