۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تنگنای تهیه نان؛ کارت خرید نان علاج شلوغی نشد
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

تنگنای تهیه نان؛ کارت خرید نان علاج شلوغی نشد

گرگان- تدابیر دولت برای کارتی شدن نان در کنار تشدید نظارت ها هم علاج تراکم صف نانوایی های گلستان نبود و مردم هنوز باید برای تهیه چند قرص نان باید ساعت ها در صف های طولانی منتظر بمانند.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: از روزهای نخست امسال خاطر آسوده از مردم برای تهیه چند قرص نان صلب شده و به این ترتیب گلستانی ها برای خرید چند قرص نان باید ساعت های طولانی در صف انتظار تهیه نان را بکشند. موضوعی که این روزها با توجه به افزایش دمای هوا باعث کلافگی شهروندان شده است.

مدیران استانی برای رفع این مشکل اقدام به تشدید رقم جریمه و حتی ابطال جواز و تعطیلی نانوانی کردند در همین راستا شبکه های مهم احتکار و قاچاق آرد در گلستان شناسایی و برای بررسی پرونده ها تحویل دستگاه قضا شده اند اما با این همه، باز هم از صف های شلوغ نانوایی کاسته نشد. این روند گواه این مطلب است که اقدامات انجام شده برای کاهش تخلفات و شلوغی صف ها کارساز نبوده است. در این مدت دولت تنها راه خروج از بحران را کارتی شدن خرید نان اعلام کرد.

شلوغی صف‌ها
پیش از کارتی شدن خرید نان، دولت علت اصلی این مسئله را کمبود آرد در کشورهای همسایه و تفاوت قیمت فاحش آرد یارانه ای با آرد آزاد اعلام می کرد و معتقد بود عده ای سودجو آرد یارانه ای را به کشورهای همسایه قاچاق می کنند و راه خروج از بحران را هوشمندسازی حمل و نقل آرد از کارخانه تا نانوایی و خرید نان می دانست که به رغم عملیاتی شدن این مساله هم هنوز دردی از شلوغی صف ها دوا نشده است.

مریم رجبلو یک شهروند آزادشهری در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: از هفته گذشته نان تنها با کارت در شهر خان ببین خرید و فروش می شود اما هنوز هیچ گونه محدودیتی برای خرید نان در این شهرستان قرار ندادند و به این ترتیب صف های نانوایی هنوز شلوغ است.

شبکه های مهم احتکار و قاچاق آرد در گلستان شناسایی و برای بررسی پرونده ها تحویل دستگاه قضا شده اند

وی با بیان اینکه به واسطه اینکه بیشتر اعضای خانواده من در گنبد زندگی می کنند به این شهر نیز رفت و آمد زیادی دارم آنجا نیز وضعیت به همین منوال است و حتی می توان گفت صف های نانوایی در آنجا بسیار شلوغ تر است، بیان کرد: در شهر گنبد با توجه به بزرگ بودن آن، نان آزاد نیز پخت می شود و نرخ نان آزاد از شش تا ۱۰ هزار تومان متفاوت است و هیچ کس قیمت واقعی نان را نمی داند

ربابه رحیمی یک شهروند گرگانی نیز به خبرنگار بازار گفت: از زمانی که نانوایی ها کارتی شده هیچ مشکل خاصی به وجود نیامده و شهروندان دغدغه ای در خصوص خرید نان ندارند لوغی صف ها مانند گذشته است و تغییری نکرده با وجود اینکه در محله ما چندین نانوایی وجود دارد اما باید ساعت اول کار نانوایی ها برای تهیه نان اقدام کنیم وگرنه ممکن است بی نان بمانیم. یک مسئله دیگر که وجود دارد، خرید نان با کارت محدود است و نهایتا ۱۰ تا نان می توان خرید برای همین پیش می آید افرادی که بیشتر از ۱۰ تا نان می خواهند دو بار در صف نان می ایستند.

تنگنای تهیه نان | کارت خرید نان علاج شلوغی نشد

بی‌نظمی در ساعت پخت
حسین عسگری یک شهروند گرگانی نیز در این خصوص یه خبرنگار بازار گفت: حقیقا با وجود اینکه مسئولان اصرار دارند نانوایی ها در ساعت مقرر نان پخت کنند اما چند وقتی می شود که نظم خاصی در این حوزه وجود ندارد سابقاً ما برای ساعت ۱۰ شب هم به نانوایی می رفتیم نان پخت می شد اما الان نانوایی ها پختشان زود تمام می شود.

عسگری به مسئله کیفیت نان نیز اشاره کرد و گفت: هر وقت مسئولان در خصوص موضوعی دست گذاشته اند به جای اینکه بهتر شود، بدتر شده است؛ نانوایی ها سابقاً هم پخت با کیفیت داشتند و هم زمان پخت منظم اما الان نه ساعت پخت منظم دارند و نان با کیفیت به دست مشتریان می رسانند.

او اضافه می کند: گلایه های مردم در حوزه نانوایی ها بسیار است از کوچک شدن وزن نان و اینکه نان را دراز و کشیده پخت می کنند تا مردم متوجه کم فروشی نشوند، تا صف های شلوغ و ساعات های کار نامنظم همه اینها موجب نارضایتی مردم شده است.

نانوایی ها سابقاً هم پخت با کیفیت داشتند و هم زمان پخت منظم

موضوع شلوغی صف ها و نابسامانی در روند فعالیت نانوایی ها این روزها به قدری محسوس و ملموس شده که مسئولان هم در گفتگو با رسانه ها آن را رد نمی کنند و اشکالات موجود در کار را می پذیرند. موضوعی که این روزها منجر به عذرخواهی مسئولان از مردم در رسانه ها تبدیل شده است. چندی پیش استاندار گلستان در جلسه ستاد تنظیم بازار استان بایت نابسامانی های ایجادشده در روند کار نانوایی های استان از مردم در حضور رسانه ها عذرخواهی کرد و قول ساماندهی این وضعیت را داد؛ وعده ای که تاکنون محقق نشده است.

به رغم عذرخواهی استاندار گلستان و وعده ای که هنوز تحقق نیافته اینبار فرماندار شهرستان گرگان هم در گفتگو با خبرنگار بازار از مردم بابت آشفتگی صف های نانوایی و دشواری برای تهیه نان عذرخواهی کرد و گفت: ضعف مدیریت بر اتحادیه نانوایان و سوء استفاده برخی افراد منجر به تخلف برخی نانوایی ها شده است.

تخلف نانوایی‌ها
عیسی پایین محلی گرانی برخی اقلام مانند خمیرمایه، نمک، بیمه کارگران، افزایش بهای اجاره واحدها و حقوق کارگران را عامل تخلف نانوایان دانست و افزود: در جریان بازدیدهای میدانی با تخلفاتی از جمله تعطیلی خودسرانه برخی از واحدها، کاهش ساعت کاری و عدم رعایت ساعت پخت، مشاهده آرد نوع یک و دو در خبازی‌های سوپرآزاد و فانتزی‌ روبه رو شدیم کم‌فروشی و کاهش وزن چانه خمیر از یگر موارد تخلف نانوایی ها بود که پرونده این واحدهای متخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی فرستاده شد.

به گفته پائین محلی، در شهرستان گرگان ۴۲۶ نانوایی دارای سهمیه آرد نوع یک و دو هستند که در ۳۰۷ نانوایی، نان به قیمت هزار تومان و در ۱۱۹ نانوایی به قیمت دو هزار تومان عرضه می‌شود و فروش با قیمت بالاتر تخلف بوده و ممنوع است.

وی افزود: توان و ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی از جمله بازرسی اصناف، اتحادیه نانوایان، اداره غله، مرکز بهداشت، قرارگاه ۱۷ ربیع و جهادکشاورزی را برای تقویت نظارت‌ها به‌کار گرفتیم تا به زودی شاهد رفع مشکلات بخش آرد و نان و برچیده شدن بساط صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها باشیم.

اینکه نانوایی آرد دولتی می گیرد اما دولت نمی تواند تخلفات آنها را کنترل کند و برای یک شهر و استان معضل به وجود می آورد بسیار جای تامل دارد، شاید بد نباشد که مسئولان بیشتر جستجو کنند و ریشه اصلی تخلفات را از بین ببرند و راهکارهای جدید برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۶۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha