۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
اقتصاد روستائیان حلقه مفقوده طرح هادی روستایی/ سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد
منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم:

اقتصاد روستائیان حلقه مفقوده طرح هادی روستایی/ سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش یابد

قزوین - منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه معیشت روستائیان به شدت تحت تأثیر اجرای طرح‌های هادی است، گفت: امروز اقتصاد و معیشت روستائیان در اجرای این‌گونه طرح‌ها نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار بازار، لطف‌الله سیاهکالی مرادی صبح پنج‌شنبه در دیدار با فعالان حوزه روستایی قزوین به میزبانی دفتر خود، اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که امروز در مسئله زندگی در روستاها برای روستائیان مطرح است مسئله اقتصاد و معیشت مردم است.

وی بیان کرد: در بازه‌ای از زمان به این مسئله بی‌توجهی صورت گرفت و نتیجه نامطلوب آن را در قالب کاهش جمعیت ساکنین روستا، افزایش حاشیه‌نشینی در شهرها و مهاجرت را به چشم دیدیم اما اینک میدانیم درصورتی‌که بتوانیم معیشت و اقتصاد روستائیان را تضمین کنیم می‌شود جلوی این اتفاقات و ناهنجاری‌ها را گرفت.

ویژگی‌های بومی و محلی روستاها در تدوین طرح هادی لحاظ گردد

منتخب مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: اجرای طرح‌های هادی در روستاها باهدف افزایش خدمات‌رسانی و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای زندگی مناسب در روستا در نظر گرفته‌شده است درحالی‌که گاهی مسئله معیشت و اقتصاد مردم در روستاها در تدوین و اجرای این طرح‌ها نادیده گرفته می‌شود.

مرادی گفت: امروز در پی اجرای طرح هادی در برخی از روستاها امکان دام‌پروری، کشاورزی و فعالیت‌های بومی و محلی گرفته‌شده است و خود این مسئله ضربه بزرگی به اقتصاد روستا در ایران خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: طرح هادی موفق طرحی است که بتواند متناسب با شرایط بومی و محلی روستائیان هر منطقه و سبک زندگی خاص مردم تدوین شود و در کنار افزایش خدمات و زیرساخت‌های رفاهی موجب ایجاد اختلال در نظم طبیعی و روند زندگی و اقتصاد روستا نشود.

مسکن روستایی متناسب با اقتصاد روستا طراحی و ساخته شود

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود:ایجاد محدودیت در روستا مساوی با از دست دادن جمعیت جوان و سرریز جمعیت به شهرهاست و مدیریت این مسئله بسیار دشوارتر خواهد بود.

سیاهکالی مرادی عنوان کرد: طراحی و ساخت مسکن روستایی در کنار بهسازی و مقاوم‌سازی این واحدها باید بتواند مناسب‌سازی برای اجرای فعالیت‌های اقتصادی و محلی را در روستا در کنار خود داشته باشد.

وی گفت: استفاده از الگویی واحد برای طراحی مسکن در شهر و روستا اشتباهی استراتژیک است که سبک زندگی روستائیان را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.

نیروی کار جوان و مستعد خود را در روستاها از دست می‌دهیم

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد: دامداری، پرورش طیور و حتی کشاورزی نیازمند بخش‌های ویژه در منازل روستایی هستند که متأسفانه امروز در طراحی و ساخت این منازل به این نکات توجه نمی‌شود و درنتیجه بخشی از نیروی کار جوان و مستعد خود را در روستاها از دست می‌دهیم.

سیاهکالی مرادی بیان کرد: معماری روستا باید با تخصص ویژه‌ای انجام شود تا ابعاد مختلف کار سنجیده و بتوانیم به الگویی موفق و ویژه برای روستاهای استان قزوین دست پیدا کنیم.

کد خبر: ۱۵٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha