۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است
بازار گزارش می‌دهد؛

دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است

مشهد- افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز، گرانی نهاده‌ها و هم‌چنین میل و رغبت دامداران برای کشتار دام ازجمله مشکلاتی است که این روزها به دغدغه جدی مردم و مسئولان تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یک کیلو گوشت مغز ران قرمز گوساله که تا سال گذشته بیش از ۱۲۵ هزار تومان قیمت بیشتری نداشت این روزها به کیلویی ۲۰۰ الی ۲۲۰ هزار تومان رسیده است و این موضوع بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است.

باوجوداینکه برخی از مصرف‌کنندگان بر این تصور هستند که این گرانی به نفع تولیدکننده بوده و سود آن به جیب تولیدکنندگان می‌رود اما واقعیت این است که تولیدکننده نیز دل‌خوشی از این قیمت ها نداشته و بسیاری از دامداران برای رهایی از وضعیت موجود ترجیح می‌دهند تا دام خود را از زیر تیغ بگذرانند تا شاید به این وجه از مشکل گرانی نهاده تأمین آن برای همیشه فارغ شوند اما کشتار دام خود مشکل دیگری است که بنا بر اظهارات کارشناسان بر امنیت غذایی جامعه دامن خواهد زد.

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف‌کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، با ممنوعیت صادرات دام زنده، واردات ۱۰ هزاران گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کرد؛ اما با ین تفاسیر هنوز موفقیتی در کاهش و حتی ثبات قیمت‌ها نداشته است.

درحالی‌که بسیاری از دامداران بر این نکته تأکید دارند که قیمت خرید گوشت از دامدار در محدوده هر کیلو ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است اما افزایش سه برابری قیمت در بازار تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده یکی از همان پرسش‌های قدیم است که هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است.

دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است

بنا بر اظهارات متصدیان این حوزه صادرات دام ممنوع شد و واردات گوشت نیز انجام شد، اما همچنان بازار گوشت ساماندهی نشده است و یک‌مرتبه شاهد افزایش قیمت در بازار هستیم!

جفا در حق تولیدکننده
رئیس اتحادیه گاو داران و دامداران خرسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در تشریح وضعیت فعلی تولیدکنندگان به ما می‌گوید:در حال حاضر با توجه به تورمی که ایجادشده خیلی از محصولات که وابسته به ارز ۴۲۰۰ نبودند تورمشان از گوشت قرمز که مستقیماً وابسته به نهاده‌ها بوده بیشتر شده است.

فرشید صراف اظهار می‌کند: درحالی‌که یک کیلو جو از قیمت یک هزار و ۸۰۰تومان به ۱۲کیلویی هزار تومان رسیده است لذا چه انتظاری از ثابت ماندن قیمت‌ها باید داشت؟

وی بابیان اینکه بقیه نهاده‌ها به همین شکل نرخ‌های انفجاری را تجربه کرده‌اند می‌افزاید: متأسفانه دولت به عهد خود وفا نکرده و نهاده‌ای برای دامدار تأمین نکرده است.

رئیس اتحادیه گاو داران و دامداران خرسان رضوی بابیان این موضوع که دامداران به‌شدت دچار مشکلات تأمین نهاده هستند ادامه‌ می‌دهد: اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند مطمئناً خسارات جبران‌ناپذیر به صنعت دام‌پروری کشور وارد خواهد آمد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحد های تولیدی خواهیم بود.

وی به ما می‌گوید: متأسفانه حذف ارز ۴۲۰۰ تبعات زیادی برای تولید و مصرف کننده داشته است و باوجود جلسات کارشناسی متعددی هم که در دولت برگزار شد ولی دولت از نظرات کارشناسی در این جلسات استفاده نکرد و انتظاراتی که از حذف این نوع ارز داشتیم تاکنون برآورده نشده است

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت تأمین نهاده‌های دامی چگونه است و در این رابطه با چه مشکلاتی روبرو هستید نیز به بازار می گوید: انتظار تأمین نهاده را برای 3 الی 6 ماه در داخل انبارها را داشتیم اما متأسفانه به دلیل عدم پیش‌بینی در حال حاضر با کمبود نهاده دامی مواجه هستیم و خیلی از نهاده‌هایی که باید قبل از عید بارگیری می‌شدند هنوز به ثمر نرسیده‌اند و لذا پشتیبانی امور دامی نهاده زیادی به دامداران بدهکار است.

سود تولید در جیب دلالان
ابراهیم حجتی یکی از چوب‌داران منطقه چناران نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و خشک‌سالی در مراتع، وزن گوسفندها امسال کم است.

وی اذعان می‌کند: به دلیل نبود صحرا برای تغذیه گوسفندان، دامداران ناچار به تأمین علوفه دستی شده‌اند که این علوفه خیلی گران است ولی بااین‌حال دام را از ما ارزان می‌خرند.

حجتی می‌گوید: در حال حاضر قیمت یک کیلو جو به کیلویی ۱۳ هزار تومان؛ قیمت یک کیلو یونجه به قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و یک کیلو کاه که تا دو سال پیش حتی هزار تومان هم خریدار نداشت این روزها به کیلویی ۶ هزار تومان رسیده است و لذا پرورش گوسفند در این شرایط خشک‌سالی و دشت‌های خالی از علوفه به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

این دامدار بابیان اینکه گرانی علوفه و هزینه حمل و نقل دام به مشهد قیمت دام زنده را افزایش می دهد می افزاید: البته این تغییر قیمت خیلی محسوس نیست و شاید کیلویی ۵ الی ۷ هزار تومان در هر کیلو باشد اما نمی‌دانم چرا وقتی این گوشت کشتار می‌شود این تغییر قیمت ناگهانی جهش پیداکرده و چند برابر شاهد افزایش قیمت هستیم.

دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است

وی بابیان اینکه گرانی قیمت گوشت در شهر به‌هیچ‌وجه سودی برای ما نداشته و پولش در جیب دامدار نمی‌رود می‌افزاید: بیشتر این مشکلات به خود دولت برمی‌گردد که از تولیدکننده حمایت نمی‌کند و دلالان را نیز در بازار رها کرده است.

کشتار بی‌رویه دام‌ها
مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه دغدغه کشتار بی‌رویه دام‌ها افزایش‌یافته است اظهار کرد: افزایش قیمت‌ها و نوسان‌های زیاد بازار گوشت مورد تائید این سازمان نیست و لذا تاکنون برای مهار قیمت‌ها و ثبات در بازار جلسات بسیاری با مسئولان در اتحادیه‌های مربوطه برگزارشده است.

ناصر شعربافیان بابیان اینکه افزایش قیمت گوشت در بازار با افزایش قیمت نهاده و سایر هزینه‌ها بی‌ربط نیست ادامه می‌دهد: خوشبختانه در حال حاضر هیچ کمبودی برای تأمین گوشت قرمز در مشهد وجود ندارد اما کاهش قیمت و ایجاد ثبات یکی از اولویت‌هایی که هم چنان در دستور کار قرار داشته دنبال می‌شود.

وی بابیان اینکه میزان تولید روزانه گوشت قرمز در استان حدود ۳۰۰ تن است ادامه داد: از این مقدار ۱۰۰ تن در مشهد، ۱۰۰ تن در شهرستان‌های دیگر و حدود ۱۰۰ تن نیز مربوط به تولید گوشت گوساله است که از این رقم ۷۰ تن در مشهد و ۳۰ تن در شهرستان‌های استان تولید می‌شود که با احتساب ماهانه حدود ۷۵۰۰ تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود.

شعربافیان بابیان اینکه روزانه تعداد ۴ هزار رأس دام گوسفندی در مشهد و ۴۰۰ رأس در سطح شهرستان‌های استان در کشتارگاه‌های مجاز ذبح می‌شود ادامه داد: در همین راستا روزانه شاه کشتار ۴۰۰ رأس گوساله هستیم که در برخی از روزهای هفته شمار آن افزایش پیدا می‌کند.

مشکل کجاست؟
شاید پاسخ به سؤالات مطروحه در این گزارش را بهتر باشد در سخنان رئیس شورای تأمین دام کشور جستجو کنیم که می‌گوید: اینکه می‌گویند قیمت گوشت افزایش‌یافته ناشی از نبود گوشت و عرضه دام نیست. هر کیلو گوشت بره نر کشتاری چاق اکنون در محدوده ۶۵ تا ۶۷ هزار تومان قیمت‌گذاری شده و سایر بره‌ها نیز در محدوده‌های قیمتی کمتر معامله می‌شود. اما متأسفانه به دلیل نبود مدیریت صحیح در بازار، شاهد گرانی گوشت در بازار هستیم.

پوریان اظهار می‌کند: اگر مدیریت صحیح وجود داشت با این حجم از عرضه گوشت نباید شاهد نوسان و افزایش قیمت گوشت باشیم.

کد خبر: ۱۵۶٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      4 0
      بله وقتی دامدار داره ورشکست میشه راهی جز عرضه دام به بازار ندارد چون واقعا به صرفه نیست
    • US ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      ولا دولت همه اقشار وشغل ها را ورشکست کرد
    • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      بله اگر راست می گویند این ارز ۴۲۰۰ مستقیم به دامدار بدهند ولی این حرفا همش کشک
    • مختارسقفی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      فقط کشتار راه نجات ما است.. مرگ بر مافیا وسیاست از پیش ساخته... اسوده آن که خر ندارد از جو وکاه آن خبرندارد