۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۹
بی‌تابی خانه‌های روستایی؛ خشت وگلهای ناتوان در بلایای زمین و آسمان
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

بی‌تابی خانه‌های روستایی؛ خشت وگلهای ناتوان در بلایای زمین و آسمان

مشهد - بارش‌های ماه گذشته بیشترین خسارت را در استان خراسان رضوی به خانه‌های روستایی در شهرستان‌های کلات، تربت‌جام، باخرز، نیشابور، بجستان، گناباد، فریمان، جغتای، طرقبه شاندیز و بردسکن وارد و یک‌بار دیگر مقاوم‌سازی این خانه‌ها را به مردم و مسئولان در برابر حوادث و بلایای طبیعی گوشزد کرد.

خبرگزاری بازار؛ خراسان رضوی دارای ۲۹ شهرستان، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا  است که یک‌میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت شش میلیون و ۴۳۴ هزارنفری خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند که قریب به دوسوم آن‌ها ایمن نیستند.

وقوع زلزله شش ریشتری فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ و تخریب ۱۰۰ درصدی بسیاری از خانه‌های روستایی شهر«سفید سنگ» از توابع شهرستان فریمان نشان داد که خانه‌های روستایی مقاومت چندانی در برابر زمین‌لرزه‌ها ندارند.

فرونشست زمین در بسیاری از نقاط این استان به دلیل مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی نظیر آنچه که در شهرستان بردسکن مشاهده می‌شود بسیاری از خانه‌های روستائیان را تهدید می‌کند.

در این راستا خانه‌های مسکونی روستای «کلاته نو» در شهرستان بردسکن به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل بزرگ «درونه» از جمله مناطقی است که ممکن است هرلحظه دچار حادثه شوند.

رانش زمین نیز ازجمله حوادث تهدیدکننده‌ای است که به‌ویژه در شهرستان کلات ابتدای اردیبهشت‌ماه سال گذشته پس از تداوم بارش‌های بهاری تعداد چهار واحد مسکونی در روستای «چرم کهنه» را به زیر خروارها خاک فروبرد و منجر به تخلیه برخی از سایر منازل در این روستا و هم‌چنین روستای «ایدلیک» واقع در دهستان کبود گنبد بخش مرکزی کلات شد.

۶۵ درصد خراسان رضوی در معرض زلزله

بنا بر گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ۶۵ درصد از مساحت این استان در معرض خطر زلزله قرار دارد و لذا فرهنگ مقاوم‌سازی خانه‌های کم‌دوام و بی‌دوام روستایی و ساخت واحدهای مسکونی مستحکم باید به شکل جدی‌تری در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حجت علی شایانفر بابیان اینکه فقط ۲۵ درصد از خانه‌های روستایی این خطه در برابر زلزله شش ریشتری مقاوم است اظهار می‌کند: این مسئله می‌تواند در صورت بروز زلزله فاجعه ایجاد کند.

وی بابیان این‌که مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی موجب می‌شود پدیده مهاجرت به شهر معکوس شود، تصریح می‌کند: پیشگیری، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی ساختمان‌ها باید از اولویت‌های جدی بنیاد مسکن استان برای مقابله با خطرات احتمالی زلزله باشد.

روستاهای ناایمن شناسایی شدند

در همین راستا معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی بابیان اینکه نسبت به شناسایی روستاهای ناایمن اقدام شده است به بازار گفت: تاکنون تعداد ۶۶۰ روستای ناایمن شناسایی‌شده است که اقدامات پیشگیرانه برای ایمن‌سازی تعداد ۶۶ روستا انجام پذیرفته است.

بر اساس نتـایج سرشمـاری سال ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی روستایی استان خراسان رضوی ۴۸۶ هزار و ۳۶۸ واحد است که بیش از ۷۱ درصد از آن‌ها در برابر حوادثی مانند سیل و زلزله غیر مقاوم هستند

حسن حسینی با اشاره به اینکه این روستاها  در برابر سیل رانش زمین و زمین‌لرزه  از ایمنی لازم برخوردار نیستند ادامه داد: این بنیاد در حوزه ایمن‌سازی روستاها از محل اعتبارات مدیریت بحران تاکنون ۶۶ روستا را بااعتبار ۵۱ میلیارد و ۴۴۱ میلیون ریال در برابر سیل و ریزش سنگ‌های معلق ایمن کرده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات بنیاد مسکن خراسان وی اضافه کرد: بر اساس نتـایج سرشمـاری سال ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی روستایی استان خراسان رضوی ۴۸۶ هزار و ۳۶۸ واحد است که بیش از ۷۱ درصد از آن‌ها در برابر حوادثی مانند سیل و زلزله غیر مقاوم هستند.

بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه تاکنون حوادث غیرمترقبه بسیاری در استان به وقوع پیوسته و خسارات بسیاری نیز در روستاها برجای گذاشته است افزود: بنیاد مسکن به فراخور امکانات و اعتبارات تاکنون نسبت به بازسازی و مقاوم‌سازی بسیاری از روستاهای آسیب‌دیده در این استان اقدام کرده است.

حسینی بابیان اینکه بنیاد مسکن خراسان رضوی تاکنون نسبت به بازسازی ۱۱ هزار و ۴۶۹ واحد مسکونی خسارت‌دیده ناشی از زلزله سال ۱۳۸۹ شهرستان‌های تربت‌حیدریه، رشتخوار و زاوه اقدام کرده است، افزود: هم‌چنین طی سال‌های گذشته علاوه بر بازسازی تعداد پنج هزار و هشت واحد مسکونی خسارت‌دیده از زلزله سال ۱۳۹۰ شهرستان‌های نیشابور و فیروزه  نسبت به بازسازی تعداد یک  هزار و ۸۶۶ واحد مسکونی خسارت‌دیده از زلزله سال ۱۳۹۶ شهرستان‌های فریمان، مشهد، تربت‌جام و سرخس در خراسان رضوی اقدام شده است.

بیشتر واحدهای خسارت‌دیده در روستاهای سیل‌زده واحدهای خشتی و گلی هستند که در خصوص بازسازی واحدها، مالکان خسارت‌دیده باید همکاری بیشتری داشته باشند

وی گفت: این بنیاد از ابتدای تأسیس خود در سال ۱۳۵۸ تا پایان سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۹۷ هزار و ۸۳۶ واحد مسکونی را بازسازی یا احداث کرده است.

حسینی افزود: این واحدهای مسکونی در مناطق جنگ‌زده و منـاطق سانحـه دیده ناشـی از وقوع سیـل و زلزله قرار داشته‌اند و یا واحدهای مسکونی‌ای بوده‌اند که در قالب طرح‌های مختلف به‌عنوان مسکـن مقاوم در شهرستان‌های خراسان بزرگ و سایر نقاط کشور ساخته‌شده‌اند.

کمک به بازسازی خانه‌های سیل‌زده

معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن خراسان رضوی هم‌چنین در پاسخ به وسعت تخریب و خسارت‌های ناشی از سیلاب اخیر نیز توضیح داد: در کمترین زمان ممکن و پس از وارد آمدن خسارات با تشکیل هیئت‌های کارشناسی و بررسی مقدمات اجرایی بازسازی واحدهای خسارت‌دیده از محل تسهیلات طرح ویژه مقاوم‌سازی مسکن روستایی انجام گرفت.

حسینی بابیان اینکه بارش‌های ماه گذشته در استان تعداد ۴۸۷ واحد مسکونی را دچار خسارت کرد ادامه داد: بیشتر واحدهای خسارت‌دیده در روستاهای سیل‌زده واحدهای خشتی و گلی هستند که در خصوص بازسازی واحدها، مالکان خسارت‌دیده باید همکاری بیشتری داشته باشند.

وی بیان کرد: از تعداد ۴۸۷ واحد آسیب‌دیده تعداد ۲۷۳ واحد نیاز به بازسازی و ۱۵۲ واحد نیاز به تعمیر دارند و البته ساکنان ۶۲ واحد باقیمانده نیز لوازم زندگی خود را از دست دادند.

کد خبر: ۱۵٬۶۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha