۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
تولید ۵۲ درصد مواد اولیه صنعت فرش در داخل
رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اعلام کرد

تولید ۵۲ درصد مواد اولیه صنعت فرش در داخل

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: هم اکنون ۵۲ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی در داخل تولید و هنوز ۴۸ درصد از محل واردات تامین می‌شود.

به گزارش بازار، عدیل سروی زرگر افزود: با برنامه ریزی مناسب می‌توان کل نیاز کشور را تامین کرد.

وی اضافه کرد: نوغانداری یکی از فعالیت‌های مهم بخش کشاورزی است که موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای روستائیان می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: سرمایه گذاری در فعالیت نوغانداری در مقایسه با سایرفعالیت‌های تولیدی کمتر و بازگشت سرمایه در این حوزه سریعتر است.

وی افزود: نوغانداری علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد برای قشر روستایی، همزیستی مسالمت آمیزی با سایر بخش‌های کشاورزی دارد وبه عبارتی رقیب هیچ محصول کشاورزی دیگری نیست.

سروری زرگر گفت: بطورکلی در حاشیه جوی‌ها، نهرها و زمین‌های بدون استفاده که در جوار خانه‌های روستایی قرار دارد می‌توان نهال توت کاشت و از این درختان نه تنها برای تامین غذای مورد نیاز پرورش کرم ابریشم سود برد بلکه می‌توان به عنوان یک پوشش گیاهی در حفظ محیط زیست و گسترش فضای سبز بهره گرفت.

وی ادامه داد: همچنین نوغانداری نیاز چندانی به استخدام نیروی انسانی ندارد و اغلب به صورت خانوادگی انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: پرورش کرم ابریشم به عنوان یک فعالیت اقتصادی پایدار روستایی برای کشاورزان درآمد مناسبی را ایجاد می‌کند.

وی در ادامه نوغانداری را به عنوان میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در کشور نام برد و افزود: این فعالیت یکی از زنجیره‌های مهم صنعت ابریشم است.

سروری زرگر گفت: صنعت فرش و منسوجات ابریشمی یکی از مزیت‌های مهم اقتصادی در کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز در همه ۳۱ استان کشور فعالیت نوغانداری انجام می‌شود، گفت: امکان پرورش کرم ابریشم دو تا سه بار در سال در برخی از مناطق معتدل و مستعد کشور وجود دارد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: در حال حاضر ۶۰ تا ۶۵ درصد فعالیت نوغانداری در کشور بوسیله زنان روستایی اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: برای توانمندسازی این قشر تمهیدات و برنامه ر یزی‌های بسیار خوبی انجام شده است.

سروری زرگر تولید نهال توت و توسعه توتستان‌ها را نخستین گام برای خودکفایی تولید ابریشم و احیای صنعت نوغانداری دانست و گفت: میزان متوسط تولید و توزیع نهال توت در کشور در ۱۵ سال گذشته سالیانه ۲۰۰ هزار اصله بوده است درحالیکه تنها در سال گذشته ۳۷۰ هزار اصله نهال توت در ۱۹ استان کشور توزیع شده که در نوع خود عملکرد قابل توجهی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور یادآورشد: تولید پیله‌تر ابریشم در سه سال اخیر روند افزایشی به خود گرفته یعنی از ۹۸۰ تن به ۱۷۰۰ تن رسیده است.

کد خبر: ۱۵۶٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha