۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱
شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور

شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت آخرین آمار مبتلایان 13 نفر بودند که متأسفانه 1 نفر فوت کرد که آمار فوتی از گذشته است و آمار فوتی جدیدی از این مبتلایان نداشتیم.

به گزارش بازار، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این بیماری وابسته به فصل است گفت فصل گرما، فصل فعالیت کنه ها است و این بیماری توسط کنه از یک دام به دام دیگر منتقل می شودکه متأسفانه این بیماری بین انسان و دام نیز مشترک است و به انسان هم منتقل می شود و از انسان به انسان هم قابل انتقال است.

اقا میری گفت شیوع این بیماری بیشتر در جنوب شرق کشور است که در سال های قبل هم وجود داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت سمپاشی اماکن دامی و حمام ضدکنه دام ها در جنوب و جنوب شرقی کشور از جمله اقدامات انجام شده برای جلوگیری از شیوع این بیماری است .

اقا میری با اشاره به اینکه رعایت ضوابط بهداشتی هم می تواند از شیوع بیماری جلوگیری کند گفت مردم باید از خوردن جگر خام و گوشت خام یا کم پخت و آبدار به شدت خودداری کنند .
قاسمی متخصص بیماریهای عفونی نیز گفت پرهیز از تماس با حیواناتی که مشکوک هستند همچنین گوشت های نپخته و کم پخته شده را مردم مصرف نکنند.

وی با اشاره به شدت بیماری در بعضی از افراد گفت خونریزی های بخشی از نقاط مختلف بدن، تب و احتمال خطر فوت نیز وجود دارد.

متخصص بیماریهای عفونی گفت هرچند درمان دارویی دارد ولی بهترین راه پیشگیری و عدم استفاده از مواد گوشتی نیم پز است .

آقامیری گفت ذبح دام خارج از کشتارگاه و به دور از ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور نیز می تواند مشکلات و خطر ابتلای به این بیماری را بیشتر و تشدید کند.

وی در این ارتباط گفت گوشت حیوان را در کشتارگاه با توجه به مقررات لاشه 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه نگه می داریم و بعد از ان اجازه خروج از کشتارگاه به لاشه داده می شود.

کشتارهایی که خارج از کشتارگاه است یا در مراسم یا در جاده ها ذبح میشود به هیچوجه توصیه نمی شود .

آقامیری گفت توصیه اکید داریم که حتماً در این زمینه برای جلوگیری از شیوع این بیماری بایستی مردم نکات بهداشتی که از طریق همکاران من در سازمان نظام پزشکی کشور اعلام می شود را جدی بگیرند و رعایت کنند.

کد خبر: ۱۵۶٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha