۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
ورود به بورس، سکوی پرتاپ استارتاپها/ توسعه بازارهای دیجیتال رمز تحقق شعار«جهش تولید»
فعالان و کارشناسان در گفتگو با بازار تاکید کردند:

ورود به بورس، سکوی پرتاپ استارتاپها/ توسعه بازارهای دیجیتال رمز تحقق شعار«جهش تولید»

شیوع ویروس کرونا از یک طرف و نامگذاری سال ۱۳۹۹ بنام «جهش تولید» از طرف دیگر موجب شده است تا سال جاری برای رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی به یک نقطه عطف تبدیل شود با این حال نقش پذیری بیشتر اقتصاد دیجیتال منوط به اراده دولت است.

احمدرضا صباغی_ خبرگزاری بازار: سال ۱۳۹۹ در شرایطی آغاز شد که پیش از آن شیوع ویروس کرونا در کشورمان موجب غافلگیری بخش اعظمی از ایرانیان شده بود.از همین رو در اسفندماه سال ۱۳۹۸ بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی کشور ملزم به انجام امور خود به صورت دورکاری شدند تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود.در روزهای سخت کرونایی نقش فناوری های نوین و آی تی در پیشبرد امور روزانه مردم عادی و حتی نهادهای دولتی و شرکتهای خصوصی اهمیت ویژه ای داشت.البته مسئولان کشور در رده های مختلف  با برگزاری جلسات خود به صورت ویدئو کنفرانس و آنلاین از مردم عادی در رعایت اصول بهداشتی و مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا در جامعه جانماندند.

با آغاز سال ۱۳۹۹ و نامگذاری آن از سوی مقام معظم رهبری بنام سال((جهش تولید)) باید شاهد تحولات اساسی در بخش اعظمی از اقتصاد کشور باشیم تا شعار سال جاری رنگ و بوی عملیاتی شدن به خود بگیرید.

اقتصاد دیجیتال که قسمت اعظم آن برپایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباطی،رایانه ها،نرم افزارها و سایر فناوری های اطلاعاتی استوار است نقش موثری در تحقق شعار امسال دارد.به جرات می توان به این نکته مهم اشاره کرد که مهمترین دارایی اقتصاد دیجیتال دیتا یا داده است اما رقابتی شدن بخش های مختلف اقتصادی از یک سو و کاهش هزینه ها از سوی دیگر مهمترین مزیت اقتصاد دیجیتال در کشور است.

در واقع روبات ها،هوش مصنوعی،اینترنت اشیا،رایانش ابری،تحلیل کلان داده ها، پرینتر ۳ بعدی و سیستم های پرداخت دیجیتال به عنوان پیشران های اقتصاد دیجیتال معرفی می شوند.

الزامات گسترش اقتصاد دیجیتال را می توان در توسعه زیرساختهای سخت افزاری و زیرساختهای مرتبط با خدمات دیجیتالی به مردم جستجو کرد.

به طور قطع برای گسترش اقتصاد دیجیتال در کشور با چالش هایی روبرو هستیم به طوری که اگر بخواهیم اقتصاد دیجیتال به عنوان یکی از موتورهای پیشران اقتصاد کشور معرفی شود باید با غلبه با مشکلات پیش روی گسترش زیرساخت و توسعه اقتصاد دیحیتال موجب اشتغالزایی و رشد اقتصادی کشور شویم.

به منظوراطلاع از مشکلات و ارائه راهکارهای موثر برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور به سراغ دو تن از کارشناسان برجسته این حوزه رفته ایم تا از نظر آنها مطلع شویم.

سهم پایین استارتاپها در بازار خرید و فروش  کالاهای مختلف در ایران افزود:در حالی که سهم خرید و فروش کالاها به صورت آنلاین در کشور همسایه ما یعنی ترکیه حدود ۵ درصد و در کشورهای توسعه یافته اروپایی حدود ۴۵ است اما این سهم در ایران به حدود کمتر از یک درصد می رسد که جای نگرانی دارد

افزایش رشد اقتصادی استارتاپها با ورود به بورس

شهرام شریف از کارشناسان با سابقه و صاحب نظر در اقتصاد دیجیتال با اشاره به اینکه استارتاپها خیلی زودتر از وقوع شرایط بحرانی کرونا برای جوامع مختلف اقدام به خدمت رسانی می کردند گفت:با شیوع ویروس کرونا شاهد رشد چشمگیر استفاده مردم از استارتاپهای متعدد و تخصصی هستیم و شرکتهای استارتاپی سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی کشورهای مختلف از جمله ایران در آینده خواهند داشت.

وی با انتقاد از سهم پایین استارتاپها در بازار خرید و فروش  کالاهای مختلف در ایران افزود:در حالی که سهم خرید و فروش کالاها به صورت آنلاین در کشور همسایه ما یعنی ترکیه حدود ۵ درصد و در کشورهای توسعه یافته اروپایی حدود ۴۵ است اما این سهم در ایران به حدود کمتر از یک درصد می رسد که جای نگرانی دارد.

شریف با اشاره به اینکه گردش مالی و سرمایه گذاری استارتاپی در ایران در طول یکسال به سختی به ۲۰۰ میلیون دلار می رسد افزود:یک شرکت استارتاپی متوسط در ترکیه حدود یک میلیارد دلار در سال گردش مالی دارد.

این کارشناس برجسته اقتصاد دیجیتال ورود استارتاپهای ایرانی به بورس را یکی از راهکارهای مهم برای ایجاد شفافیت مالی و افزایش حجم سرمایه ها استارتاپها دانست و تصریح کرد:بورس بهترین محل برای رشد سالم استارتاپها به لحاظ اقتصادی است و دولت باید زمینه ورود استارتاپهای ایرانی به بورس را فراهم کند.

گسترش استارتاپهای خصوصی در سایه کاهش تصدی گری دولت

علیرضا بزرگمهری،دبیر انجمن شرکتهای نرم افزاری استان تهران با اشاره به نیاز جوامع مختلف به فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال گفت:من سالها قبل به مردم توصیه کردم که به سوی استفاده از فناوری های نوین و اقتصاد دیجیتال گام بردارند اما در شرایط کنونی برای گسترش فناوری های آی تی و دیجیتال در کشور با مشکلات متعددی روبرو هستیم که یکی از مهمترین این مشکلات عدم ارائه بسترهای کلود است به طوری که شرکتها به جای خرید نرم افزارهای مالی و حسابداری و انبارداری با استفاده از ابزار کلود می توانند امور خود را انجام دهند اما زیرساختهای لازم برای تحقق این موضوع در کشور فراهم نیست.

وی از ارائه خدمات بسترهای کلود در تلفن ریموت، ویدئو کنفرانس و اپلیکشن های فروشگاهی و حسابداری به عنوان یکی ابزارهای مهم برای پیشبرد امور شرکتهای دولتی و خصوصی در کشور نام برد و افزود:در شرایط کنونی باید روی نرم افزارهای پزشکی،درگاه های پرداخت،کیف پول و تجارت الکترونیک در کشور سرمایه گذاری کرد.

بزرگمهری شیوع ویروس کرونا را عاملی مهم برای رشد اقتصادی استارتاپها عنوان کرد و افزود:در فضای پسا کرونا شاهد تبدیل رفتار به عادت در مردم به منظور استفاده از استارتاپها خواهیم بود.

وی ایجاد ثبات و وحدت رویه بین مسئولان کشور برای توسعه اقتصاد دیجیتال مهم ارزیابی کرد و افزود:مسئولان باید نقش مهم استارتاپها در تولید ناخالص ملی کشور را درنظر بگیرند و برای توسعه آنها از هیچ کوششی دریغ نکنند.

دبیر انجمن شرکتهای نرم افزاری استان تهران حق ای پی یا کپی رایت را از دیگر چالش های مهم برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور عنوان کرد و گفت: قوانین کشور در حوزه کپی رایت بسیار ضعیف هستند و باید بازنگری شوند.البته امنیت نرم افزار و ایجاد فضای امنیتی سالم و درست می تواند در توسعه استارتاپها در کشور نقش موثری داشته باشد که مسئولان باید در این زمینه تلاش های همه جانبه ای. اشته باشند.

وی خواستار کاهش نقش تصدی گری دولت در توسعه استارتاپها و اقتصاد دیجیتال در کشور شد و اضافه کرد:ایجاد انحصار برای عده ای خاص در فضای دیجیتال می تواند آسیب جدی به استارتاپهای بخش خصوصی وارد کند.

سخن آخر

 با توجه به نظرات کارشناسان و فعالان حوزه آی تی و صنعت دیجیتال در کشور به نظر می رسد نگاه ویژه دولت در سایه کاهش تصدی گری از یک طرف و فراهم کردن بسترهای لازم برای ظهور استارتاپهای تخصصی و خدمات رسان به مردم از طرف دیگر می تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی دیجیتال در کشور شود تا جایی که سهم اقتصاد دیجیتال در رشد تولید ناخالص ملی کشور در سالهای آینده دو رقمی شود به شرطی که اصلاح قوانین نرم افزاری و دیجیتال در رئوس امور مسئولان دست اندر کار قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۵٬۶۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha