۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
تنور داغ کارت خوان هوشمند روی پیشخوان نانوایی‌ها| امیدواری به کاهش دور ریز نان
بازار گزاش می‌دهد؛

تنور داغ کارت خوان هوشمند روی پیشخوان نانوایی‌ها| امیدواری به کاهش دور ریز نان

بیرجند- طرح فروش هوشمند نان در خراسان جنوبی با نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی‌ها آغاز شده و امیدواری به کاهش دور ریز نان و پیشگیری از قاچاق آرد افزایش یافته است.

بازار، گروه استان‌ها: ضایعات زیاد نان، قاچاق آرد، کیفیت نامطلوب نان تولیدی در نانوایی‌ها همه مواردی است که از شهروندان معمولی تا کارشناسان اقتصادی به عنوان آسیب های حوزه آرد و نان به آن اشاره می‌کنند و معتقدند برای آن باید چاره ای اندیشید.

نصب کارت خوان های ویژه و شیوه پرداخت متفاوت پرداخت یارانه آرد به نانوایی‌ها در عین عدم تغییر قیمت نان برای مردم از یک طرف و فروش کیلویی نان از جمله برنامه های دولت برای رفع این معضلات در طرح جدید اقتصادی است.

گفتنی است در این طرح کشوری برای مقابله با قاچاق آرد، قیمت نان تغییر نمی‌کند اما مردم نان را با کارت‌ بانکی خریداری می‌کنند و به ازای تعداد نان‌ فروخته شده، یارانه به نانوا تعلق می‌گیرد.

دولت طرح‌های اقتصادی خود را برای مردم تبیین کند
غلامرضا مرتضوی از شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به نظر من در وهله اول مسئولان باید درباره شیوه اجرای این طرح اطلاعات کامل و کافی به مردم بدهند تا یک آرامش نسبی در جامعه وجود داشته باشد.

وی ادامه‌داد: بی شک هر طرحی که موجب بهبود مصرف نان، جلوگیری از قاچاق و ...شود مطلوب است اما از آنجایی که مردم در تلاطم های اقتصادی همواره آسیب دیده‌اند برای اجرای هر طرحی باید از قبل با آنان سخن گفت تا اطمینان داشته باشند کمترین آسیب به سفره هایشان وارد می‌شود.

این شهروند خراسان جنوبی بیان‌کرد: طرح فروش نان با کارت خوان و پرداخت یارانه به نانوا در ازای میزان فروش نان می تواند موجب اصلاح الگوی مصرف در بخش نان شود و دیگر شاهد نباشیم به راحتی این کالای ارزشمند خشک شده و خوراک دام قرار گیرد.

مرتضوی گفت: شاید کارشناسان اقتصادی و دولتمردان برای برنامه های خود دلایل متعددی و به حقی داشته باشند ولی ما شهروندان معمولی به سفره خود نگاه می‌کنیم و نمی‌خواهیم هر روز سفره‌های ما تنگ‌تر شود.

تنور داغ کارت خوان هوشمند روی پیشخوان نانوایی‌ها| امیدواری به کاهش دور ریز نان

وقتی نان مصرفی مردم خوراک دام می شد
زهرا محمدی از دیگر شهروندان خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: قبل از این بارها و بارها در رسانه‌ها خوانده بودم که آرد چگونه خشک و خوراک دام می‌شد که این موضوع بعد از گران شده نهاده‌های دامی در موارد مختلف رخ داده بود.

وی بیان‌کرد: این در حالی است که گندم و آرد از جمله کالاهای استراتژیک در هر کشوری محسوب می‌شود و نباید به راحتی زمینه قاچاق و یا هدر رفت آن به وجود آید و از این نظر هر طرحی که منجر به اصلاح الگوی مصرف نان و کاهش قاچاق شود حائز اهمیت است.

این شهروند خراسان‌جنوبی ادامه داد: البته در این بین باید با تبیین و توضیح طرح خیال مردم را از بابت گران نشدن قیمت نان راحت کنیم چرا که جیب مردم توان گران شدن این یک قلم را ندارد.

اکبر مرادی از فعالان حوزه آرد و نان در خراسان‌جنوبی نیز در این زمینه به خبرنگار بازار اظهارکرد: به نظر من طرح جدید و شیوه متفاوت توزیع یارانه نان و نصب دستگاه های کارت خوان ویژه و جدید موجب کاهش ضایعات نان می‌شود.

مراقب کسب و کارهای حوزه نان باشیم
وی افزود: ولی بی شک در این بین شاهد کاهش خرید نان در بین مردم خواهیم بود که ممکن است منجر به تعطیلی برخی از نانوایی‌ها شود.

این فعال حوزه آرد و نان در خراسان‌جنوبی گفت: به نظر من اگر بتوانیم در کنار توجه به نقاط مثبت طرح چون کاهش دور ریز نان و ضایعات آن و پیشگیری از قاچاق، مراقب کسب و کارهای این حوزه نیز باشیم این طرح به نتیجه و هدف مطلوب خواهد رسید.

مرادی ادامه داد: نباید در رسانه‌ها چنین انعکاس داده شود که در گذشته همه نانوایان نان را قاچاق می‌کردند چرا که این موضوع درباره همه این قشر زحمتکش مصداق پیدا نمی کند.

مختاری، رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند درباره کارت‌خوان های هوشمند و ویژه مورد نیاز نانوایی‌ها برای اجرای این طرح گفته است که تعداد ۶۷۰ دستگاه کارت خوان هوشمند وارد خراسانجنوبی شده و اقدام به نصب آن در واحدهای نانوایی کرده ایم.

علی جعفری نائب رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به نظر من با نصب کارت خوان‌های ویژه و شیوه متفاوت توزیع یارانه آرد هم نان از جهت کیفی بهبود پیدا می‌کند و هم جلوی دور ریختن و افزایش ضایعات نان و قاچاق آرد گرفته می‌شود.

تنور داغ کارت خوان هوشمند روی پیشخوان نانوایی‌ها| امیدواری به کاهش دور ریز نان

شیوه جدید توزیع یارانه نان زمینه ساز کاهش قاچاق آرد
وی بیان‌کرد: بیش از هر چیزی موضوع قاچاق آرد بود که موجب شد دولتمردان تصمیم بگیرند که شیوه پرداخت یارانه آرد را تغییر داده و کارتخوان های ویژه برای این موضوع در نظر بگیرند.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند با اشاره به اینکه به نظر من نان یک کالای ارزان است و از این جهت گاه خوراک دام و زمانی آرد آن قاچاق می‌شد، گفت: تا زمانی که نان به قیمت ایده آل نرسد نیز ما این مشکلات را خواهیم داشت و امیدواریم در طرح جدید این مسائل نیز حل شود.

جعفری در زمینه طرح فروش کیلویی نان نیز اظهارکرد: هر چه قدر شیوه پرداخت متقاوت یارانه نان و نصب کارت خوان های ویژه در نهایت موجب کاهش مشکلاتی در حوزه آرد و نان می شود، فروش کیلویی نان تنزل کیفیت نان را به همراه خواهد داشت و به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

رقابتی که منجر به افزایش کیفیت نان می‌شود
وی در پاسخ به این سوأل که آیا طرح جدید در حوزه آرد و نان کاهش فروش را به همراه خواهد داشت یا خیر یادآور شد: به نظر من به طور طبیعی به واسطه کاهش دور ریز نان و ... شاهد کاهش مصرف نان خواهیم بود ولی باید به این نکته نیز توجه داشتیم باشیم که زمینه رقابت بین نانوانان را به وجود خواهد آورد و نانوایی با تمام توان به کار خود ادامه خواهد داد که نان با کیفیت به مردم بدهد.

نائب رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند با بیان اینکه در شیوه مرسوم پرداخت یارانه آرد که در آن یارانه دولتی به صورت مستقیم به خود آرد تعلق می‌گرفت هم شهروندان و هم نانوا ناراضی بودند، گفت: امیدواریم با این شیوه پرداخت یارانه آرد که یارانه به نانوا در ازای میزان فروش تعلق می‌گیرد با ایجاد رقابت هم کیفیت نان افزایش یابد و شهروندان و نانوایان راضی باشند.

نصب کارتخوان های هوشمند در نانوایی‌های خراسان جنوبی
گفتنی است الیاس جویبان معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان جنوبی در تاریخ ۲۲ خردادماه با اشاره به اینکه نصب کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های خراسان جنوبی آغاز شد، به رسانه ها گفت: از امروز در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و با هدف شفاف‌سازی خرید نان از منظر نوع آرد، میزان مصرف و کنترل قیمت، دستگاه کارتخوان هوشمند و مشترک به‌صورت هماهنگ توسط بانک سپه که سامانه فروش آرد را در اختیار دارد در نانوایی‌های استان نصب می‌شود.

آنچه مسلم است مردم از هر طرحی که به افزایش کیفیت نان و کاهش قاچاق آرد کمک کند استقبال می‌کنند ولی نگران وضعیت معیشت و کوچک شدن سفره‌هایشان نیز هستند و در این میان باید بیش از هر چیز برای آنان تبیین کرد که قرار است با اجرای هر طرح اقتصادی چه تغییری در سفره آنان به وجود آید.

از طرف دیگر به انتقادها و هشدارهای کارشناسان و صاحب نظران در امور اقتصادی نیز توجه شود تا إن شاءالله شیوه های جدید توزیع یارانه‌ها در حوزه آرد و نان به هدف واقعی خود یعنی کاهش ضایعات نان و ممانعت از قاچاق آرد به معنای واقعی برسد.

کد خبر: ۱۵۶٬۱۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha