۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
تبریز در افزایش «قیمت نان» اولین شد/ چانه‌ها کوچک‌تر و قیمت‌ها بالاتر رفت
بازار گزارش می‌دهد؛

تبریز در افزایش «قیمت نان» اولین شد/ چانه‌ها کوچک‌تر و قیمت‌ها بالاتر رفت

تبریز- با اینکه سخنگوی دولت طی هفته های گذشته خبر از افزایش نیافتن قیمت نان در سال جاری داده بود ولی مسئولان آذربایجان شرقی به یکباره تصمیم به افزایش نرخ نان کردند تا شهر تبریز در افزایش «قیمت نان» در کشور اولینی دیگر شود، این در حالی است که قیمت نان در دیگر استان های کشور افزایشی نداشته است.

خبرگزاری بازار، از اولین روز اردیبهشت ماه با تصمیم مسئولان استان آذربایجان شرقی قیمت نان در این استان و شهر تبریز افزایش ۳۰ درصدی پیدا کرد.

بر این اساس قیمت سنگک یارانه‌ای با وزن ۴۳۰ گرم ۱۲۵۰ تومان و در آزاد پزها ۱۵۰۰ تومان، نان لواش یارانه‌ای ۱۳۵ گرمی ۲۵۰ تومان، نان بربری با وزن ۵۱۰ گرم هزار تومان و در آزادپزها با وزن ۶۰۰ گرم ۱۵۰۰ تومان و نان روغنی دو هزار تومان شده است.

این در حالی است که قیمت هر کیلو آرد از یک‌هزار و ۷۰۰ تومان به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته است و لواش‌پزها می‌گویند چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.

با این حساب و کتاب اگر تا دیروز ۴۰ عدد نان لواش را ۸ هزار تومان می‌خریدید، اکنون باید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کنید که معادل افزایش ۳۰ درصدی است.

راه اندازی هشتگ «بابا دیگر نان هم ندارد» در فضای مجازی

افزایش قیمت نان در این استان طی روزهای اخیر که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم به‌صورت آرام و بی سر و صدا انجام شده و موجی از اعتراضات مردمی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.

اعتراض های مردمی در فضای مجازی تا حدی بالا گرفت که هشتگ «بابا دیگر نان هم ندارد» راه اندازی شده است و مردم خواهان تجدید نظر در قیمت نان هستند.

شهروندان تبریزی در گفت و گو با خبرنگار بازار اعلام کردند که در آستانه ماه رمضان و در شرایط کرونایی که تمام کشور درگیر ویروس کرونا هستند و مشکلات اقتصادی مردم را با چالش جدی روبه رو ساخته قیمت نان نباید افزایش پیدا می کرد.

مردم در اعتراض های خود در فضای مجازی اعلام می کنند نانوایی‌ها با اینکه اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند ولی از آن‌سو وزن چانه هر قرص نان را نیز کاهش داده‌اند و این به ضرر مشتری است. شهروندان تبریزی می گویند چانه‌ها کوچک‌تر و قیمت‌ها بالاتر رفته است.

گفتنی است افزایش قیمت نان شامل تمام انواع نان همچون سنگک، بربری، نان روغنی و نان لواش شده است و این در حالی بوده که قیمت نان در دیگر شهرها و استان ها افزایشی نداشته ولی در استان آذربایجان شرقی شاهد افزایش نرخ ها توسط مسئولان استانی هستیم.

قیمت نان در آذربایجان شرقی از سال ۹۳ تغییر نکرده بود

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ کشور نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص دلایل افزایش نرخ نان در استان آذربایجان شرقی گفت: قیمت نان در آذربایجان شرقی از سال ۹۳ تغییر نکرده بود و افزایش قیمت ضروری بود.

اسفندیار ابوالحسنی با اشاره به اینکه نرخ نان به صورت میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته است، ادامه داد: این رشدها از اول اردیبهشت اعمال شده است و منطقی و صحیح است توسط مصوبه کارگروه آرد و نان و ستاد تنظیم بازار اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی و همسان‌سازی و تعدیل قیمت انجام گرفت است، افزود: در گذشته نانوایان با کاهش وزن چانه‌ها و عدم توجه به کیفیت نان باعث افزایش غیرمستقیم قیمت ها شده بودند ولی حالا کیفیت نان ها افزایش می یابد.

ابوالحسنی با بیان اینکه از سال ۹۳ تمام هزینه های جانبی پخت نان و هزینه کارگر چندین برابر شده است، گفت: ولی ما در استان قیمت نان را بالا نبرده بودیم که با این روند نمی‌توانستیم کیفیت نان را ارتقا دهیم و مجبور بودیم تا قیمت را افزایش دهیم.

وی گفت: مقرر بود تا افزایش قیمت ها در سال گذشته عملیاتی شده و به اجرا در بیاید ولی انجام نشد و امسال تحقق یافت. به اندازه کافی گندم داریم و همچنین در حال حاضر از استان‌های جنوبی به طریق ریلی و جاده‌ای گندم آورده‌ایم.

نرخ جدید تعیین شده برای نان قیمت مصوب استانی است

فرماندار تبریز نیز در خصوص افزایش قیمت انواع نان در شهر تبریز گفت: بله افزایش قیمت‌ها رسمی و درست بوده و در این زمینه نانوایان تخلف نمی‌کنند.

بهروز مهدوی سپس با بیان اینکه در این ماه‌های اخیر شاهد تورم و گران شدن بیشتر اجناس و کالاها هستیم، افزود: برای همین نان نیز باید همچون دیگر اقلام افزایش قیمت پیدا می‌کرد تا نانوایان متحمل ضرر نشوند.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت نان جلوی ضرر و زیان نانوایان را گرفتیم، ادامه داد: نرخ جدید تعیین شده برای نان قیمت مصوب استانی است و در تمامی شهرستان‌های استان نان با نرخ تعیین شده به فروش می‌رسد.

مهدوی همچنین در خصوص علت افزایش قیمت نان گفت: در این خصوص به فکر نانوایان و حاملان آرد بودیم البته دیگر استان‌های کشور از مدت‌ها قبل قیمت نان را افزایش داده بودند.

افزایش نرخ نان نوعی اصلاح قیمت است

رئیس اتحادیه نانوایان تبریز نیز در این خصوص با تایید افزایش قیمت نان در این کلان‌شهر، مقدار آن را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: افزایش نرخ نان نوعی اصلاح قیمت است.

محمد عباس‌وند افزود: همه شهرها قیمت نان را در سال ۹۷ افزایش دادند، اما در کلان شهر تبریز بر اساس دستور رییس جمهور مبتی بر اینکه نباید کالاهای اساسی بیش از ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشند، قیمت نان تنها ۱۰ درصد افزایش یافت که آن هم به دلیل افزایش قیمت آرد اجتناب ناپذیر بود.

وی همچنین ادامه داد: قیمت همه اقلام روز به روز افزایش می‌یابد و این ۱۰ درصد افزایش قیمت در سال ۹۷، هیچ تاثیری در افزایش درآمد نانوایان نداشت.

وی اظهار کرد: برای تامین هزینه‌های نانوایی‌ها باید افزایش قیمت قابل توجهی در نظر گرفته می‌شد و از این رو مقرر شد در برخی نان‌ها ۳۰ درصد و در برخی دیگر ۳۳ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

عباس‌وند سپس یادآوری کرد: در واقع می‌توان گفت این افزایش قیمت به نوعی اصلاح قیمتی است؛ به عنوان مثال قیمت هر  ۱۰ کیلو خمیر مایه ۲۵۰ هزار تومان بوده که برای تامین و جبران افزایش قیمت آن این اقدام انجام گرفت.

قوت غالب سفره بیشتر مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه نان است و انتظار می رفت این افزایش قیمت ها بعداز دوران پساکرونا انجام می گرفت چراکه بیشتر مردم استان درگیر مشکلات اقتصادی هستند و برخی ها به دلیل شیوع این ویروس شغل خود را از دست داده اند.

کد خبر: ۱۵٬۶۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha