۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
لزوم توجه به حمل و نقل ریلی_شوسه؛ ایجاد درآمدهای جاده ای | آشنایی ترکها با منطقه آزاد ماکو و ارس
در گفتگو با رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه مطرح شد؛

لزوم توجه به حمل و نقل ریلی_شوسه؛ ایجاد درآمدهای جاده ای | آشنایی ترکها با منطقه آزاد ماکو و ارس

دکتر ابراهیمی می گوید:اگر توجه بیشتری به مسائل حمل و نقل ریلی و جاده ای، ورودی و خروجی کامیونها از مرز صورت گیرد و از توقف هرازگاه آنها در پست گذر مرزی اجتناب شود، درآمدزایی خوبی فراهم می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: منطقه آزاد به عنوان قلمرو معینی از یک سرزمین در نظر گرفته می شود که در آن، تجارت آزاد با سایر نقاط جهان طبق قوانین خاص و متفاوت از سرزمین اصلی مجاز شناخته می شود. در همین راستا، این مناطق با ایجاد مشوق ها و معافیت های متنوع سعی کرده تا به جذب سرمایه گذاری خارجی پرداخته و آن را در تولید کالاهای صادراتی مورد استفاده قرار دهند ضمن اینکه صادرات افزایش یابد.

بر همین اساس، امروزه کشورهای مختلف اعم از توسعه یافته و در حال توسعه با هدف توسعه اقتصاد، جذب سرمایه گذاری خارجی، اشتغال زایی، توسعه منطقه ای، رشد درآمد حاصل از خدمات و غیره به دنبال ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی با توجه به ظرفیتها و پتانسیل موجود این مناطق هستند.

در حقیقت، مناطق آزاد با مدیریت هوشمند، آگاهانه و وضع قوانین کارآمد نوام با پیشرفت، خواهند توانست هم موجبات مشارکت ایران را در اقتصاد جهانی از طریق صادرات تولیدات داخل فراهم کرده و همچنین با تأمین نیازهای وارداتی کشور به ویژه در حوزه تکنولوژی، ایران را به قدرتی اقتصادی در سطح اقتصاد جهانی تبدیل نمایند.

در میان مناطق آزاد، منطقه آزاد تجاری_صنعتی ماکو که از شمال به ترکیه و از شرق با مرز آبی ارس به جمهوری خود مختار نخجوان متصل شده، به عنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشور های آسیای میانه و اروپا، مهمترین شاخص تجارت جهانی و بهشت سرمایه گذاری شناخته شده است.

علاوه بر آن، منطقه آزاد ماکو به دلیل برخورداری از پایانه های مرزی از جمله بازرگان و پلدشت، صاحب بزرگترین ظرفیت صادراتی در کشور است که باید از این ظرفیتها در حوزه تجارت خارجی بیش از گذشته استفاده کرد.

مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع مناطق آزاد تجاری، خبرنگار بازار گفتگویی با دکتر «سید جلال ابراهیمی» رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه در خصوص اهمیت منطقه آزاد ماکو از لحاظ موقعیت لجستیک بازرگانی و صادرات ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در ابتدا گفت: منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد جهان بعد از چین از حیث وسعت تنوع چهره زمینی در بستری از یک ژئو سنکلینال است که رود ارس در خط مرکزی این گودی جغرافیایی در جریان است و در بالادست آن رشته کوه های قفقاز و پایین دست آن کوه های ارسباران قرار دارد که این منطقه را به صورت یک کاسه زیبای پرنقش و نگار از حیث چهره زمین (توپوگرافی) و موقعیت های لجستیکی در حمل و نقل ریلی، شوسه و هوایی قرارداده است.

وی افزود: این منطقه میتواند با برنامه ریزی صحیح و با نظارت مستمر در اجرا و رفع مشکلات و جلوگیری از دخالت های مقامات غیر مسئول در گستره تولید در منطقه تعریف شده ضمن اینکه زمینه های صادرات و فرآورده های منطقه آزاد و اقلام صادراتی سایر نقاط کشور را به ترکیه و از طریق آن کشور به سایر نقاط فراهم سازد.

دکتر ابراهیمی با بیان این که منطقه آزاد ماکو یک موقعیت استثنایی را در سطح مناطق آزاد جهان دارا است، گفت: این منطقه درمسیر جاده ابریشم قراردارد و منطقه شناخته شده و مرزی برای کشورهای جهان است.

سید جلال ابراهیمی ادامه داد که همچنین منطقه ماکو مسیر خط عبور کاروانیان از چین و ماچین (ماوراءچین) یعنی کشورهای آسیای میانه و خاور دور تا اروپا بوده است و خط عبور وجای میخ چادر کاروانیان و گذرزمان در آن محسوس است و حالا هم در مسیر خط ترانزیت جاده غرب به شرق قراردارد.

وی افزود: از طرفی، این منطقه با وجود مرز بازرگان و سرو مقسم عبور کامیون ها و تریلرهای حامل کالاهای تجاری به جنوب و شرق و جنوب شرق و جنوب غرب و جنوب کشور است؛ یعنی جای انشعاب راه های ورودی و خروجی تعداد ۵۰۰ تریلر ورودی و ۵۰۰ تریلر خروجی (به طور متوسط در روز است) تریلرها بار خود را به افغانستان، مرز چابهار و میرجاوه در جنوب شرق و خط ترانزیت از شمال ایران و سواحل دریای خزر به آسیای میانه، ترکمنستان، قزاقستان، تاجیکستان و ... از طریق لطف آباد، باجگیران و سرخس و خط بندرعباس برای بارهایی به مقصد شیخ نشین و امارات متحده عربی از طریق خلیج فارس.

منطقه آزاد ماکو و ارس برای تجار و مردان کار ترکیه مناطقی آشنا است چرا که درست در آن سوی مرز و روی خط مرزی بازارچه های مرزی است و تجارت چمدانی بین دوسوی مرز در جریان است که خود در تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت نقش اساسی بازی میکند

دکتر ابراهیمی تصریح کرد: اگر توجه بیشتری به مسائل حمل و نقل چه ریلی و چه از طریق شوسه به ورودی و خروجی های کامیون ها، تریلرها از مرز صورت گیرد و از توقف هر ازگاه آنها در پست گذر مرزی چه ورودی و چه خروجی جلوگیری شود و عبور و مرور روان و پیوسته فراهم آید، خود زمینه ساز برای درآمدهای جاده ای و درآمدزایی در خط عبور کامیون ها می گردد.

وی گفت: منطقه آزاد ماکو و ارس برای تجار و مردان کار ترکیه مناطقی آشنا است چرا که درست در آن سوی مرز و روی خط مرزی بازارچه های مرزی وجود دارد و تجارت چمدانی بین دوسوی مرز در جریان است که خود در تثبیت جمعیت و جلوگیری از مهاجرت نقش اساسی بازی میکند.

ماکو دارای فرودگاه بین المللی برای هواپیماهای غول پیکر و سنگین تجاری مسافری است و این امر خود دیدار از دو منطقه آزاد شمال غرب ایران (جلفا_ماکو) را برای تجار و صنعتگران خارجی امکان سازی میکند

سید جلال ابراهیمی در پایان گفت: از طرفی فاصله زمانی حضور در مناطق آزاد ماکو و جلفا بین دئوبایزید، وان و شهرهای مرزی حداقل ۲۰ دقیقه و حداکثر یک ساعت است که خود در رفت و آمد تجار و خریداران بدون نیاز به ویزا بسیار موثر است و از طرفی ماکو دارای فرودگاه بین المللی برای هواپیماهای غول پیکر و سنگین تجاری مسافری است و این امر خود دیدار از دو منطقه آزاد شمال غرب ایران (جلفا_ماکو) را برای تجار و صنعتگران خارجی امکان سازی میکند.

کد خبر: ۱۵۶٬۰۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha